Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Automobily jsou využívané k trestné činnosti již od počátku jejich historie. Teď ale zapomeňte na malé zlodějíčky a vzpomeňte si na opravdové mafiány, kteří se nejvíce proslavili svým působením ve Spojených státech amerických. Nejslavnějším obdobím mafiánů byla bez pochyb dvacátá a třicátá léta minulého století, v nichž se reprezentovali jako dobře odění muži v padnoucích oblecích.

Organizovaný zločin se v první polovině dvacátého století nesl v duchu nezákonné výroby a pašování alkoholu, manipulování sázek a vydírání. Když však tehdejší gangsteři zrovna někde nepáchali trestnou činnost, vydávali se do společnosti doprovázení krásnými ženami, které vozili ve svých nablýskaných bourácích.

Inspirováni romantickou představou o mafiánech téměř nezastavitelných zákonem jsme vybrali několik aut, jež byla velmi oblíbená touto nebezpečnou skupinou lidí. V našem výběru nechybí ani exempláře z garáží slavných bankovních lupičů.

CADILLAC V-8 TOWN SEDAN 341-A

Když se řekne „mafie“, mnohým z nás se v paměti kromě legendární české počítačové hry promítne Al Capone, který byl vůdčí hlavou chicagského podsvětí. Alphonse Gabriel Capone, jak se jmenoval celým jménem, si jako svůj vůz vybral osmiválcový Cadillac Town Sedan, který mu byl dodán v roce 1928. Jelikož vlivný gangster nepotřeboval ujíždět před policií, nestaral se o hmotnost svého auta a nechal jej vyztužit tlustými ocelovými pláty a silnými skly o tloušťce 2,54 centimetru. Obrnění jedné z nejstarších pancéřovaných limuzín na světě přidalo k původní hmotnosti dalších 1 360 kilogramů. Cadillac byl zároveň přizpůsobený, aby se z něj dalo pohodlně střílet na případné pronásledovatele.

STUDEBAKER PRESIDENT FB

Studebaker President FB si získal spojení se světem organizovaného zločinu díky filmovému snímku Little Caesar, který byl uvedený do kin na počátku roku 1931. Stejně jako filmový kriminálník si President FB oblíbili i skuteční mafiáni. Americký výrobce uvedl vůz na trh v roce 1926 s řadovým šestiválcem, ale opravdovou lahůdkou byl řadový osmiválec, který od roku 1931 dosahoval výkonu 122 koní. Na rozdíl od běžných řadových osmiválců dané doby motor používal devět ložisek klikové hřídele (na místo běžných pěti), vzduchový, olejový a palivový filtr a vylepšený termostat, jehož pomocí se snáze chladil.

BUICK SERIES 50

Pokud se gangsteři chystali na méně nebezpečnou akci, při níž nebylo třeba rychlého auta pro únik, bohatě stačil obyčejný Buick. Series 50 přišel na americký trh v roce 1930 a byl poháněný trojicí řadových osmiválců, z nichž nejsilnější dosahoval 77 koní. I samotné značce se ale takový výkon zdál malý a v roce 1931 uvedla nový motor s výkonem až 104 koní, který byl určený hlavně mužům. Series 50 se stal nejprodávanějším vozem Buick dané éry.

FORD MODEL 18 V8

Ford Model 18 byl prvním vozem značky, který byl kromě běžného čtyřválce poháněný i ikonickým osmiválcem Flathead. Kvůli jízdním vlastnostem si Model 18 velmi rychle získal dobré jméno jako únikové vozidlo z loupeží. Používal jej například slavný bankovní lupič John Dillinger či téměř nepolapitelné duo Bonnie a Clyde. Kvůli zachování co nejnižší možné prodejní ceny Ford provedl jen drobné technické změny oproti předchůdci v podobě Modelu A z konce dvacátých let. Motor V8 v případě Modelu 18 dosahoval výkonu 75 koní, což však náročným majitelům mnohdy nestačilo a dalšími úpravami odkrývali skutečný potenciál hnací jednotky.

CHEVROLET STANDARD SIX

Přestože John Dillinger během svých operací používal rychlý osmiválcový Ford, pro běžné ježdění využíval vůz vyráběný konkurencí. Jak už název vypovídá, Chevrolet Standard Six byl poháněný řadovými šestiválci, jejichž zdvihový objem se pohyboval v rozmezí od 3 do 3,4 litru. Nejsilnější varianta přišla na trh s modelovým rokem 1936 a dosahovala výkonu 80 koní a točivého momentu až 212 newtonmetrů. Za prodejním úspěchem Chevroletu Standard Six stojí marketingová politika, při níž byl prodávaný jako nejlevnější šestiválcové auto na trhu.

LINCOLN CONTINENTAL

Lincoln Continental je dlouhodobě považovaný za auto oblíbené mezi americkými gangstery, k čemuž patřila i první generace uvedená v roce 1939. Luxusní kupé či kabriolet poháněl 4,8 litrový vidlicový dvanáctiválec Lincoln-Zephyr o výkonu 110 koní. Continental se těšil dobrým prodejům až do roku 1942, kdy útok na havajský přístav Pearl Harbor a následné masové zbrojení přerušilo výrobu téměř všech osobních aut ve Spojených státech amerických. Po skončení války se Lincoln Continental Coupe vrátil na americký trh, kde setrval až do roku 1948.

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

Moderní motorsport je nuda a já znám řešení problému

Myslím si, že je moderní motorsport jednoduše nudný. Může za to snaha být rychlejší a rychlejší, která si však vybrala daň v podobě úpadku divácké zábavy.

Číst celé

Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Vzpomínky na Ferrari F40 od tří mužů, kteří jej zkonstruovali

Designér Leonardo Fioravanti, testovací jezdec Dario Benuzzi a šéf speciálních projektů Ferrari Ermanno Bonfiglioli vzpomínají na Ferrari F40.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé