Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Automobily jsou využívané k trestné činnosti již od počátku jejich historie. Teď ale zapomeňte na malé zlodějíčky a vzpomeňte si na opravdové mafiány, kteří se nejvíce proslavili svým působením ve Spojených státech amerických. Nejslavnějším obdobím mafiánů byla bez pochyb dvacátá a třicátá léta minulého století, v nichž se reprezentovali jako dobře odění muži v padnoucích oblecích.

Organizovaný zločin se v první polovině dvacátého století nesl v duchu nezákonné výroby a pašování alkoholu, manipulování sázek a vydírání. Když však tehdejší gangsteři zrovna někde nepáchali trestnou činnost, vydávali se do společnosti doprovázení krásnými ženami, které vozili ve svých nablýskaných bourácích.

Inspirováni romantickou představou o mafiánech téměř nezastavitelných zákonem jsme vybrali několik aut, jež byla velmi oblíbená touto nebezpečnou skupinou lidí. V našem výběru nechybí ani exempláře z garáží slavných bankovních lupičů.

CADILLAC V-8 TOWN SEDAN 341-A

Když se řekne „mafie“, mnohým z nás se v paměti kromě legendární české počítačové hry promítne Al Capone, který byl vůdčí hlavou chicagského podsvětí. Alphonse Gabriel Capone, jak se jmenoval celým jménem, si jako svůj vůz vybral osmiválcový Cadillac Town Sedan, který mu byl dodán v roce 1928. Jelikož vlivný gangster nepotřeboval ujíždět před policií, nestaral se o hmotnost svého auta a nechal jej vyztužit tlustými ocelovými pláty a silnými skly o tloušťce 2,54 centimetru. Obrnění jedné z nejstarších pancéřovaných limuzín na světě přidalo k původní hmotnosti dalších 1 360 kilogramů. Cadillac byl zároveň přizpůsobený, aby se z něj dalo pohodlně střílet na případné pronásledovatele.

STUDEBAKER PRESIDENT FB

Studebaker President FB si získal spojení se světem organizovaného zločinu díky filmovému snímku Little Caesar, který byl uvedený do kin na počátku roku 1931. Stejně jako filmový kriminálník si President FB oblíbili i skuteční mafiáni. Americký výrobce uvedl vůz na trh v roce 1926 s řadovým šestiválcem, ale opravdovou lahůdkou byl řadový osmiválec, který od roku 1931 dosahoval výkonu 122 koní. Na rozdíl od běžných řadových osmiválců dané doby motor používal devět ložisek klikové hřídele (na místo běžných pěti), vzduchový, olejový a palivový filtr a vylepšený termostat, jehož pomocí se snáze chladil.

BUICK SERIES 50

Pokud se gangsteři chystali na méně nebezpečnou akci, při níž nebylo třeba rychlého auta pro únik, bohatě stačil obyčejný Buick. Series 50 přišel na americký trh v roce 1930 a byl poháněný trojicí řadových osmiválců, z nichž nejsilnější dosahoval 77 koní. I samotné značce se ale takový výkon zdál malý a v roce 1931 uvedla nový motor s výkonem až 104 koní, který byl určený hlavně mužům. Series 50 se stal nejprodávanějším vozem Buick dané éry.

FORD MODEL 18 V8

Ford Model 18 byl prvním vozem značky, který byl kromě běžného čtyřválce poháněný i ikonickým osmiválcem Flathead. Kvůli jízdním vlastnostem si Model 18 velmi rychle získal dobré jméno jako únikové vozidlo z loupeží. Používal jej například slavný bankovní lupič John Dillinger či téměř nepolapitelné duo Bonnie a Clyde. Kvůli zachování co nejnižší možné prodejní ceny Ford provedl jen drobné technické změny oproti předchůdci v podobě Modelu A z konce dvacátých let. Motor V8 v případě Modelu 18 dosahoval výkonu 75 koní, což však náročným majitelům mnohdy nestačilo a dalšími úpravami odkrývali skutečný potenciál hnací jednotky.

CHEVROLET STANDARD SIX

Přestože John Dillinger během svých operací používal rychlý osmiválcový Ford, pro běžné ježdění využíval vůz vyráběný konkurencí. Jak už název vypovídá, Chevrolet Standard Six byl poháněný řadovými šestiválci, jejichž zdvihový objem se pohyboval v rozmezí od 3 do 3,4 litru. Nejsilnější varianta přišla na trh s modelovým rokem 1936 a dosahovala výkonu 80 koní a točivého momentu až 212 newtonmetrů. Za prodejním úspěchem Chevroletu Standard Six stojí marketingová politika, při níž byl prodávaný jako nejlevnější šestiválcové auto na trhu.

LINCOLN CONTINENTAL

Lincoln Continental je dlouhodobě považovaný za auto oblíbené mezi americkými gangstery, k čemuž patřila i první generace uvedená v roce 1939. Luxusní kupé či kabriolet poháněl 4,8 litrový vidlicový dvanáctiválec Lincoln-Zephyr o výkonu 110 koní. Continental se těšil dobrým prodejům až do roku 1942, kdy útok na havajský přístav Pearl Harbor a následné masové zbrojení přerušilo výrobu téměř všech osobních aut ve Spojených státech amerických. Po skončení války se Lincoln Continental Coupe vrátil na americký trh, kde setrval až do roku 1948.

Podívejte se, jak se prodávají supersporty v Dubaji

Zdejší prodejci mají skladem úplně všechno, po čem by místní milionáři mohli zatoužit.

Číst celé

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé

Alfa Romeo 158/159 Alfetta: 2 tituly mistrů F1 a 26 vítězství v řadě

Alfetta patří k nejúspěšnějším závodním vozům všech dob. Alfa Romeo ji vyvinula pro nižší závodní kategorii, ale později s ní ovládla i královskou třídu Formule 1.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Eclipse Cross se řídí dobře, ale vadí mi jako auto. Proč?

Pro běžné lidi opravdu je Eclipse Cross vážně dobré auto, ale benzínový šílenci jej už z principu nenávidí. Mně se při osobním vyzkoušení nové Mitsubishi opravdu líbilo, jenže je tady velké ale.

Číst celé

Ferrari Dino bylo pomníkem zesnulého syna

Malé Ferrari, které v posledních letech zažívá boom mezi sběrateli. Jeho vznik je bohužel doprovázen hořkou pachutí ztráty milovaného syna.

Číst celé