Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Bugatti v roce 2005 představilo netrpělivě očekávanou produkční verzi vozu Bugatti Veyron 16.4. V témže roce byl oživen legendární status značky, když nový luxusní hypersport zvládl prolomit 400 km/h a s nejvyšší rychlostí 407 km/h se stal nejrychlejším sériově vyráběným silničním vozem na světě. Veyron znají všichni, ale odkud pochází ono modelové označení vozu, který dodnes fascinuje svými jízdními výkony?

Automobilka Bugatti má od 90. let tradici v pojmenovávání nových modelů podle nejslavnějších závodníků z historie značky. „Veyron“ není zajímavě znějící cizí slovo, které znamená luxus nebo rychlost. Slovo „Veyron“ bylo příjmení automobilového závodníka, který si zaslouží stejné uznání jako hypersport, který nese jeho jméno.

Pierre Veyron byl francouzský student strojírenství, který odstartoval svou kariéru poté, co jej přítel a závodník Albert Divo přesvědčil, aby ve volném čase také zkusil závodit. Pierre Veyron se do motoristického sportu okamžitě zamiloval a poté, co jej Divo seznámil s bohatým průmyslníkem André Vagniezem, už pro mladého Francouze nebylo cesty zpět.

André Vagniez mu nabídl finanční podporu a koupil závodní Bugatti Type 37A, se kterým Veyron v roce 1930 získal své první vítězství v podniku Geneva Grand Prix. Po přesvědčivém vítězství obdržel Pierre nabídku od Jeana Bugattiho, syna zakladatele Bugatti Ettore Bugattiho, aby se stal testovacím jezdcem a vývojovým inženýrem společnosti. To mu umožnilo pokračovat v závodění a zároveň se přímo podílet na vývoji vozů Bugatti.

Pierre Veyron pokračoval v závodění a pro Bugatti získal vítězství při závodech na německém okruhu AVUS v Berlíně. Úspěšná kariéra Pierre Veyrona vyvrcholila vítězstvím ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1939 se spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem. Veyron rovněž významně pomohl při vývoji Bugatti Type 57, jednoho z finančně nejúspěšnějších automobilů v historii značky. Jeho nejvíce hrdinské okamžiky však neměly nic společného s auty.

Pierre Veyron se připojil k francouzskému odbojovému hnutí proti německé okupaci Francie ve druhé světové válce. Za své úsilí byl odměněn medailí Francouzské legie cti – jedním z nejvyšších vojenských vyznamenání ve Francii. Veyron se po válce nevrátil k závodění a místo toho upřednostnil svou rodinu a práci pro malou ropnou společnost. Zemřel v roce 1970 v malém francouzském městečku Eze ve věku 67 let.

Zbytek je, jak se říká, historie. Bugatti nakonec pojmenovalo své první rekordní auto po trochu zapomenutém Pierru Veyronovi – úspěšnému závodníkovi, konstruktérovi a válečnému hrdinovi z francouzského odboje.

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé