Nitrous Oxide System je efektivní berlička

Nejméně používaný způsob přeplňování se stal známý hlavně kvůli hrám Need For Speed a filmové sérii Rychle a zběsile. Jednoduchý způsob zvýšení výkonu má bohužel mnoho nevýhod.

Stisk kouzelného tlačítka dodá motoru zázračný doping a auto s novou vervou vystřelí vpřed. Scéna, jenž je známá z mnoha filmů a virtuální reality. Tento způsob přeplňování, za kterým stojí jednoduchá chemická reakce, je zajímavou volbou v případě, kdy vás zajímá jen vyšší výkon motoru, u něhož se životnost počítá v desítkách motohodin. To je Nitrous Oxide System (NOS), lidově známý jako dusík či nitrák. Jak to funguje?

Oxid dusný N2O podporuje hoření paliva, u kterého vyžadujeme, aby bylo ve válci spáleno rychleji než normálně. Tohoto efektu je dosaženo vstříknutím N2O do sacího potrubí, kde se rozkládá na jeden mol molekul dusíku a půl molu kyslíku. Množství nasátého kyslíku, kterého se v atmosféře nachází pouhých 21 % ze všech plynů, a jenž je tolik potřebný k hoření paliva ve válci, vzroste o přibližně 33 %. Dusík je naopak těžko stlačitelný a nepodporuje hoření. S větším množstvím nasátého kyslíku je zvýšena vstříknutá dávka samotného paliva, jenž má za následek výsledný nárůst výkonu motoru, ale i snížení jeho životnosti vyšším teplotním zatížením.

Vstřikování oxidu dusného, ze zásobníkových lahví, je prováděno dvěma různými způsoby. Prvním způsobem je tzv. „suchý“ systém – ke vstřikování dochází v oblasti snímače hmotnosti nasávaného vzduchu (MAF). Razantně ochlazený snímač MAF upozorní řídící jednotku na chladnější a hustší nasátý vzduch, pro něhož bude potřeba zvýšit dávku paliva, aby došlo k co nejúčinnějšímu hoření. Druhým způsobem je „mokrý“ systém. V tomto případě je oxid dusný vstřikován přímo do nasávané směsi, již s palivem, a podporuje hoření.

Se vstřikováním oxidu dusného musí spolupracovat i předstih zapalování. Údajně by měl být snížen o 2 stupně při každých padesáti koních výkonu přidaných pomocí NOS. Kvůli předcházení detonačnímu hoření (samozápaly směsi ve válci) zároveň musí být použito závodní vysokooktanové palivo.

Krátkodobým navýšením výkonu motoru v rozmezí od půl koně do řádů tisíců koní, v závislosti na druhu vstřikovacího systému a dávce N2O, je NOS vhodný hlavně pro závody ve sprintu. Bohužel v krátkodobém navýšení výkonu spočívá jediná výhoda systému, dále už tu jsou jen a jen nevýhody. S rostoucím množstvím směsi nasáté do válce roste tepelné a tlakové zatížení motoru, jenž může vést k jeho totální destrukci. S každou vteřinou používání NOS je životnost motoru snižována o celé motohodiny. Ohrožen může být i řidič vozidla. Rajský plyn je bez barvy a zápachu, a proto se v minulosti používal ve zdravotnictví k uspání pacientů před operací.

Nitrous oxide system je v České republice zakázaný pro použití ve vozech schválených k provozu na pozemních komunikacích. Vzhledem ke zmíněnému velmi vysokému zatížení motoru je vhodný pro automobilové závody, kde se s nižší životnosti počítá. Základní sady pro zástavbu do vozidla začínají na cenách od 20 000 Kč a plnění lahví vyprázdněných lahví vyjde na přibližně 330 Kč za kilogram.

Mercedes-Benz W123 Plug-in Hybrid: Akumulátory vážily 600 kilogramů

Mercedes-Benz v osmdesátých letech hledal řešení, jak se odloučit od konvenčních pohonů. Experimentální plug-in hybridní W123 se však ukázal jako slepá ulička.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé