Nitrous Oxide System je efektivní berlička

Nejméně používaný způsob přeplňování se stal známý hlavně kvůli hrám Need For Speed a filmové sérii Rychle a zběsile. Jednoduchý způsob zvýšení výkonu má bohužel mnoho nevýhod.

Stisk kouzelného tlačítka dodá motoru zázračný doping a auto s novou vervou vystřelí vpřed. Scéna, jenž je známá z mnoha filmů a virtuální reality. Tento způsob přeplňování, za kterým stojí jednoduchá chemická reakce, je zajímavou volbou v případě, kdy vás zajímá jen vyšší výkon motoru, u něhož se životnost počítá v desítkách motohodin. To je Nitrous Oxide System (NOS), lidově známý jako dusík či nitrák. Jak to funguje?

Oxid dusný N2O podporuje hoření paliva, u kterého vyžadujeme, aby bylo ve válci spáleno rychleji než normálně. Tohoto efektu je dosaženo vstříknutím N2O do sacího potrubí, kde se rozkládá na jeden mol molekul dusíku a půl molu kyslíku. Množství nasátého kyslíku, kterého se v atmosféře nachází pouhých 21 % ze všech plynů, a jenž je tolik potřebný k hoření paliva ve válci, vzroste o přibližně 33 %. Dusík je naopak těžko stlačitelný a nepodporuje hoření. S větším množstvím nasátého kyslíku je zvýšena vstříknutá dávka samotného paliva, jenž má za následek výsledný nárůst výkonu motoru, ale i snížení jeho životnosti vyšším teplotním zatížením.

Vstřikování oxidu dusného, ze zásobníkových lahví, je prováděno dvěma různými způsoby. Prvním způsobem je tzv. „suchý“ systém – ke vstřikování dochází v oblasti snímače hmotnosti nasávaného vzduchu (MAF). Razantně ochlazený snímač MAF upozorní řídící jednotku na chladnější a hustší nasátý vzduch, pro něhož bude potřeba zvýšit dávku paliva, aby došlo k co nejúčinnějšímu hoření. Druhým způsobem je „mokrý“ systém. V tomto případě je oxid dusný vstřikován přímo do nasávané směsi, již s palivem, a podporuje hoření.

Se vstřikováním oxidu dusného musí spolupracovat i předstih zapalování. Údajně by měl být snížen o 2 stupně při každých padesáti koních výkonu přidaných pomocí NOS. Kvůli předcházení detonačnímu hoření (samozápaly směsi ve válci) zároveň musí být použito závodní vysokooktanové palivo.

Krátkodobým navýšením výkonu motoru v rozmezí od půl koně do řádů tisíců koní, v závislosti na druhu vstřikovacího systému a dávce N2O, je NOS vhodný hlavně pro závody ve sprintu. Bohužel v krátkodobém navýšení výkonu spočívá jediná výhoda systému, dále už tu jsou jen a jen nevýhody. S rostoucím množstvím směsi nasáté do válce roste tepelné a tlakové zatížení motoru, jenž může vést k jeho totální destrukci. S každou vteřinou používání NOS je životnost motoru snižována o celé motohodiny. Ohrožen může být i řidič vozidla. Rajský plyn je bez barvy a zápachu, a proto se v minulosti používal ve zdravotnictví k uspání pacientů před operací.

Nitrous oxide system je v České republice zakázaný pro použití ve vozech schválených k provozu na pozemních komunikacích. Vzhledem ke zmíněnému velmi vysokému zatížení motoru je vhodný pro automobilové závody, kde se s nižší životnosti počítá. Základní sady pro zástavbu do vozidla začínají na cenách od 20 000 Kč a plnění lahví vyprázdněných lahví vyjde na přibližně 330 Kč za kilogram.

Fotogalerie: Vzácné materiály z vývoje Lamborghini Countach

Prohlédněte si vzácné obrázky mapující vývoj supersportu Lamborghini, který předurčil tvary následujících modelů a zasloužil se o vybudování slavného jména značky.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé