Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

V úvodu článku by bylo dobré přiblížit výkony, jichž současné GT-R dosahuje. Vůz ve své první verzi, vyráběné mezi roky 2008-2010, dosahuje maximální rychlosti 310 kilometrů v hodině, na stovku zrychlí za tři a půl vteřiny a následně zastaví na nulu na vzdálenosti 30 metrů. Dosažitelné boční přetížení je až 1G, tedy 10 m/s2. Pro přehlednost článku se budeme držet těchto modelových roků, ač bylo od té doby GT-R několikrát vylepšeno a výrazně zrychleno.

GT-R s těmito parametry objelo okruh Nürbugring-Nordschleife za 7:26.70 s Toshiem Suzukim za volantem. Podle údajů serveru FastestLaps.com je tak rychlejší než Porsche 911 GT3 RS 4.0 nebo opravdu rychlý McLaren MP4-12C. Rychlejším autem je Porsche 911 Turbo generace 991, na nějž GT-R ztrácí pouhých 0,7 vteřiny. Abychom nezůstali jen na Nürburgringu, můžeme si přiblížit čas z okruhu Tsukuba, kde GT-R řídil Keiichi Tsuchiya. Tam byl vůz rychlejší než Ferrari 458 Italia, ale pomalejší než Lamborghini Gallardo Superleggera. Zde však nejsou uvedena jména řidičů italských konkurentů, takže nemůžeme soudit, zda je GT-R opravdu rychlejší a nejedná se pouze o faktor řidiče.

Ale jaký je Nissan GT-R v reálném světě, když jeho vývoj probíhal hlavně na závodních tratích? Zeptali jsme se na to profesionálního řidiče sportovních aut, který nám řekl svůj názor: „GT-R je v nižších rychlostech velmi přátelské a pomáhá svému řidiči, aby byl rychlý. Opak přichází ve chvíli, kdy s ním chcete jet rychle a zběsile s vypnutou stabilizací. Ze superrychlého Nissanu se stává auto, které je možná rychlejší než smysly člověka, pokud nejste pilot bojové stíhačky. Svou rychlostí vás může velmi rychle dovést k velkému maléru, ale přitom je na limitu stále ještě zábavné.“

O Nissanu GT-R se bude mluvit ještě dlouho a stejně jako jeho předchůdci navždy zůstane v zóně japonských legend. Lze ho zařadit mezi ta nejvyspělejší a nejrychlejší auta, jaká kdy vznikla. Mnozí mluví o jeho vysokých provozních nákladech, ale ruku na srdce – u Porsche 911 Turbo nejsou nižší, obvzlášť pokud budete jeho údržbu dělat opravdu pořádně. A to nemluvíme o pořizovací ceně, která je u 911 Turbo téměř dvojnásobná. Pokud se při jeho vlastnictví nebojíte plácnout přes kapsu, můžete si vybrat z obrovské nabídky aftermarket dílů, či úprav, a přizpůsobit si své GT-R tak, aby vám stoprocentně sedlo.

Ano, vždy to bude jen Nissan. Možná vám budou vaši přátelé s drahými supersporty opakovat, že má laciný interiér a neurozený původ, ale pokud vás opravdu baví řídit a chcete opravdu rychlé auto na běžné ježdění, ale i na okruhové povyražení, tak se na image a luxus vykašlete, protože tohle je přesně auto pro vás.

Pokud v seriálu postrádáte variantu Nismo, nebojte. Této variantě se budeme věnovat v samostatném článku.

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé

UAZ 3962 Buchanka: Srdečné pozdravy ze Sovětského svazu

Řídil jsem přes padesát let starou sanitku roku výroby 2018. Staronový UAZ 3962 je nezastavitelný dříč ukrývající spoustu řidičských zážitků.

Číst celé

Formule Renault 2.0: Juniorský monopost je brutální řidičský zážitek

Usednout do kokpitu závodní formule je dětským snem nejednoho kluka, kterému koluje benzin v žilách. Teď se konečně vyplnil i mně!

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Citroën 2CV Sahara: Jednoduchá čtyřkolka se dvěma motory

Sahara byla dalším geniálním Citroënem, který ale původně navrhl stavební inženýr M. Bonnafous.

Číst celé