Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Počátek jízdy bokem jako takový lze datovat jen těžko, jelikož driftujeme už od dob počátků závodění. Vždy, když to člověk „přepálil“, ztratil přilnavost a ideálně jel řízeným smykem, aniž by to mělo hlubší význam. Avšak kořeny driftování tak, jak ho známe dnes sahají zpět do roku 1960 na úzké a klikaté horské průsmyky v Japonsku, kde se parta zvaná „Rolling Zoku“ snažila zajíždět určité úseky silnice v co nejkratším čase. Čím více jezdili, tím více se zlepšovali a tlačili na sebe víc a víc. Jejich výkony byly tak vyrovnané, že pokud chtěl jeden z nich zrychlit natolik, aby porazil toho druhého, musel zajít daleko za hranice možností pneumatik. Postupem času objevili, že se dá auto řídit i pokud překročí hranu, kdy ještě drží stopu a zjistili, že je to celkem zábava. Nebylo to sice rychlejší, ale bylo to cool a řidiči se snažili ukázat těm ostatním, jak umí auto bravurně ovládat.

Později se v roce 1970 objevila jízda bokem i v závodní sérii JTCC (Japanese Touring Car Championship), kde využíval techniku driftování jezdec Kunimitsu Takahashi k rychlejšímu průjezdu některých zatáček. Takahashi přišel na to, že je občas prostě lepší tolik nebrzdit a „sklouznout se“. Auto bylo pak výrazně rychlejší na výjezdu ze zatáčky, což Takahashimu pomohlo dovézt jeho Nissan Skyline GT-R KPGC10, známý jako Hakosuka, do cíle na první pozici. Díky tomu posbíral přes 50 vítězství během své účasti v šampionátu. Jeho jízda byla nejen rychlá, ale byla také pastvou pro oči diváků, kterým se líbil jeho netradiční styl doprovázený charakteristickou vůní spálených pneumatik. Jedním z nich byl i tehdy mladý Keiichi Tsuchiya, nynější „Drift King“, který byl velkým fanouškem Takahashiho driftování. Nikdo neuměl kontrolovat auto tak, jako on. V té době byl Tsuchiya pouličním závodníkem. Inspirován dovednostmi jeho vzoru se v roce 1977 přihlásil do závodu Fuji Freshman Race, čímž začala jeho profesionální jezdecká kariéra. Stále byl ale pouličním závodníkem a po nocích jezdil trénovat jízdu bokem do hor.

V roce 1987 bylo vydáno video jménem „Pluspy“, ve kterém Keiichi ukazoval své dovednosti. Video se stalo hitem a inspirací pro závodníky i fanoušky po celém světě. Časem si driftování získávalo více a více příznivců a v roce 1988 se konal první drift event v Japonsku. Poté v roce 1999 vznikl oficiální japonský šampionát v driftu jménem „D1GP“. První soutěž tohoto typu mimo Japonsko byla zaznamenána v roce 1996 v Kalifornii na okruhu Willow Springs konaná pod záštitou magazínu o autech zvaného „Option“. V dalších letech se driftování rozšířilo i do Austrálie a do zbytku světa včetně Evropy a nabylo podoby, jakou má dnes.

Dnes křeslo pro hosta obsadil Dominik Kulich. Díky!

Měření kompresí wankelu. Jak na to?

Chystáte se zakoupit auto poháněné rotačním motorem? Rozhodně nezapomeňte na změření kompresí jeho motoru dříve, než jej koupíte. Prozradíme vám, jak se to dělá.

Číst celé

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé