Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Ferruccio Lamborghini se v 60. letech odhodlal do konkurenčního boje se slavným Enzem Ferrari. Bohatý italský průmyslník si u bývalého závodníka a zakladatele automobilky Ferrari stěžoval na špatnou konstrukci spojky jeho vozů, ale s návrhem na vylepšení neuspěl. Když jej Il Commendatore odmítl, ještě netušil, že si v tu chvíli udělal největšího konkurenta.

Ferruccio Lamborghini založil vlastní továrnu, jejímž cílem bylo vyrábět lepší auta, než jsou Ferrari. Už první model Lamborghini 350 GT byl úspěchem, ale na mapu světa se automobilka zapsala až legendární Miurou s revoluční koncepcí s motorem uprostřed. Okouzlující Miura se na přelomu 60. a 70. let stala superautem, které chtěl vlastnit téměř každý.

Kdo ze slavných neměl Miuru, jako by neexistoval. Americký zpěvák Frank Sinatra ve spojení se svou Miurou řekl památnou větu: „Když si koupíte Ferrari, chcete být někdo. Když máte Lamborghini, jste někdo.“  Slavných osobností, playboyů a průmyslníků, kteří vlastnili alespoň jednu Miuru, existuje dlouhý seznam. Jedním z nejslavnějších majitelů prvního supersportu Lamborghini byl i Mohammad Rezá Pahlaví, Íránský Šáh v letech 1941 až 1979.

Mohammad Pahlaví měl velký vliv na italské automobilky a přesvědčil Maserati k vývoji a výrobě exkluzivního modelu 5000 GT v době, kdy si to nemohlo dovolit. Pahlaví patřil k nejdůležitějším VIP klientům evropských výrobců luxusních vozů a od Lamborghini si koupil čtveřici Miur (P400, P400 S, P400 SV a SV/J), Espadu a dvojici Countachů LP400.

Jako jeden z nejbohatších mužů na světě, s přístupem k většině íránského nerostného bohatství, dokázal Pahlaví nashromáždit obrovskou sbírku vozů Ferrari, Maserati, Rolls-Royce, Bentley a Mercedes-Benz. Jedním z nejslavnějších jeho vozů je Miura, kterou si koupil jako první. Šáh si pro svou Miuru vybral červený lak s bílým koženým čalouněním interiéru a vyžádal si chromové ozdobení exteriéru.

Miura s číslem podvozku 3303 byla 101. vyrobenou a byla dodána 9. února 1968 do Šáhovy zimní rezidence Villa Suvretta ve Svatém Mořici ve Švýcarsku. Vůz s největší pravděpodobností zůstal ve Švýcarsku a nikdy nebyl přepraven do Teheránu, aby byl zaparkován do královské garáže. Na začátku roku 1979 musel Mohammad Rezá Pahlaví s celou rodinou uniknout z Íránu a většina královské sbírky byla zabavena během islámské revoluce.

Lamborghini Miura s číslem 3303 se však o několik let později objevilo v Londýně u Šáhova Syna Alirezy Pahlaví. To naznačuje, že vůz během revoluce nebyl v Íránu a unikl zničení pobouřenými účastníky revoluce. Mohammad Rezá Pahlaví se několik let skrýval a v roce 1980 zemřel v Egyptě ve věku 60 let. Muslimští studenti se dlouhou dobu dožadovali jeho vydání Američany a dokonce unesli 52 amerických rukojmí z velvyslanectví Spojených států amerických, kteří byli propuštěni po dlouhých 444 dnech a dvou neúspěšných pokusech o osvobození.

Alireza Pahláví si ponechal Miuru svého otce až do roku 2010. Zašlá sláva vozu byla oživena na výstavě Rétromobile v roce 2019 poté, co prošel kompletní renovací pod dohledem Simona Kidstona, obchodníka s klasickými auty. Ten s Miurou natočil video, které vypráví její příběh a ukazuje ji na cestách zasněženého Švýcarska.

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

Číst celé