Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Věříte na osud? A věříte, že se s osudem potýkají i auta? Až příliš petrolheadská otázka, která mi jednoho večera proběhla hlavou. Už je to déle než rok, co jsem si domu přivezl Mazdu RX-8. Auto, jež je mnohými zatracováno pro svou nespolehlivost, s níž musím jednou za pár měsíců bojovat. Jenže se stále nemůžu zbavit dojmu, že mi to za to zkrátka stojí.

V minulém díle seriálu o životě s zatím posledním sériově vyráběným wankelovým autem jste mohli postřehnout, že čtyřdveřové kupé prošlo dekontaminací laku a prvním stupněm leštění, za jehož pomoci v nedávných dobách v Německu odložené auto výrazně prokouklo. Několikahodinová práce však nebyla jedinou kosmetickou změnou, která RX-8 potkala. Mazda ve spolupráci s autorizovaným dealerem Car Star Praha dostala nová zadní světla, jelikož jsem definitivně ztratil trpělivost s nepřemožitelným zatékáním i při každém slabém dešti.

Kvůli čemu tolik parády? Redakční Mazda RX-8 se totiž zúčastnila letošního, již pátého ročníku automobilové slavnosti Legendy. Překvapením pro mě i mé přátele byl obrovský zájem z řad návštěvníků. Popravdě mohu říci, že jsem jím byl až zaskočený. Po celý víkend jsem neustále odpovídal na zvědavé otázky přihlížejících, jež se z velké části týkaly historie vozu a soužití s ním. Kolikátý motor? Kolik má najeto? Za kolik to jezdí? S největší pravděpodobností si dotazy dokážete představit.

Přestože se Mazda těšila obrovskému zájmu, dočasná sláva nepokazila její osobitý charakter. Krátce po Legendách začala opět zlobit. Studené starty začaly být delší než obvykle a zahřátý motor startoval jen stěží. Abych byl upřímný, začal jsem se bát o jeho stav. Ačkoliv minulé léto prošel kompletní přestavbou, ve vysokých otáčkách, jichž v mých rukou velmi často dosahuje, se může stát téměř cokoliv. Například se může naštípnout nějaký z apexů.

To i pocitově nižší výkon mě dovedlo k rozhodnutí, že nastal pravý čas pro kontrolní měření kompresí, během něhož jsem se bál nejhoršího. Při návštěvě specialisty Kamikaze RX8 jsme naměřili překvapivě vysoká čísla. První rotor stlačoval na rovnoměrných 105 PSI, druhý pak na 107 PSI. Při zjištěných hodnotách mi spadl kámen ze srdce, jelikož nové motory po správném zajetí disponují kompresními tlaky lehce přesahujícími 110 PSI.

Následujícím diagnostickým krokem zjišťujícím špatný chod motoru se tak stalo ověření správné funkce zapalovacích cívek pomocí zkoušečky nasazené na jednotlivé zapalovací kabely. Ouha, původ problému byl na světě. Druhý rotor zapaloval pouze na jednu cívku. S Vaškem jsme byli překvapení, že motor vůbec běžel. Sehnat kvalitní zapalovací moduly pro Mazdu RX-8 je dost možná umění. Stal jsem se prvním člověkem v České republice, jemuž odešla zapalovací cívka vyrobená společností ZZ Performance. Po krátce trvající výměně Mazda startuje a běží jako kdy dříve.

Nekvalitní zapalovací cívkou však problémy nekončí. Kvůli absenci katalyzátoru ve výfukovém potrubí odchází druhá lambda sonda a zakrátko se objevuje i závada systému klimatizace. Tlak z potrubí uniká i po přetěsnění a podezření padá i na poškozený výměník. Nezbývá tak, než shánět novou lambda sondu a funkční okruh klimatizace, jelikož za nové originální trubky a výměník klimatizace si japonská značka dodnes účtuje přes 20 tisíc korun. S mírnou frustrací z neustálého řešení všelijakých závad svou RX-8 na několik týdnů odkládám.

Jenže pak přichází chuť se svézt. Ručička otáčkoměru doslova letí za hodnotu devíti tisíc otáček za minutu, ostrý řev dvourotorového wankelu prořezává okolí, fantasticky přesný manuál hladce zapadá a úžasné jízdní vlastnosti mi zakrátko vykouzlí úsměv na tváři. Když dalšího večera přemýšlím, jakou drobnost bych si nadělil ke svým pětadvacátým narozeninám, otevírám webové stránky evropského zastoupení tunera Racing Beat, z nichž krátce na to objednávám závodní regulátor mazání motoru, s nímž vzroste tlak oleje až o 2 bary. Mám pocit, že jsem se upsal ďáblu.

Děkujeme všem, kteří nám poslali fotky z Legend. Jména autorů uvádíme pod článkem.

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé

Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé