Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Ferruccio Lamborghini se v 60. letech odhodlal do konkurenčního boje se slavným Enzem Ferrari. Bohatý italský průmyslník si u bývalého závodníka a zakladatele automobilky Ferrari stěžoval na špatnou konstrukci spojky jeho vozů, ale s návrhem na vylepšení neuspěl. Když jej Il Commendatore odmítl, ještě netušil, že si v tu chvíli udělal největšího konkurenta.

Ferruccio Lamborghini založil vlastní továrnu, jejímž cílem bylo vyrábět lepší auta, než jsou Ferrari. Už první model Lamborghini 350 GT byl úspěchem, ale na mapu světa se automobilka zapsala až legendární Miurou s revoluční koncepcí s motorem uprostřed. Okouzlující Miura se na přelomu 60. a 70. let stala superautem, které chtěl vlastnit téměř každý.

Kdo ze slavných neměl Miuru, jako by neexistoval. Americký zpěvák Frank Sinatra ve spojení se svou Miurou řekl památnou větu: „Když si koupíte Ferrari, chcete být někdo. Když máte Lamborghini, jste někdo.“  Slavných osobností, playboyů a průmyslníků, kteří vlastnili alespoň jednu Miuru, existuje dlouhý seznam. Jedním z nejslavnějších majitelů prvního supersportu Lamborghini byl i Mohammad Rezá Pahlaví, Íránský Šáh v letech 1941 až 1979.

Mohammad Pahlaví měl velký vliv na italské automobilky a přesvědčil Maserati k vývoji a výrobě exkluzivního modelu 5000 GT v době, kdy si to nemohlo dovolit. Pahlaví patřil k nejdůležitějším VIP klientům evropských výrobců luxusních vozů a od Lamborghini si koupil čtveřici Miur (P400, P400 S, P400 SV a SV/J), Espadu a dvojici Countachů LP400.

Jako jeden z nejbohatších mužů na světě, s přístupem k většině íránského nerostného bohatství, dokázal Pahlaví nashromáždit obrovskou sbírku vozů Ferrari, Maserati, Rolls-Royce, Bentley a Mercedes-Benz. Jedním z nejslavnějších jeho vozů je Miura, kterou si koupil jako první. Šáh si pro svou Miuru vybral červený lak s bílým koženým čalouněním interiéru a vyžádal si chromové ozdobení exteriéru.

Miura s číslem podvozku 3303 byla 101. vyrobenou a byla dodána 9. února 1968 do Šáhovy zimní rezidence Villa Suvretta ve Svatém Mořici ve Švýcarsku. Vůz s největší pravděpodobností zůstal ve Švýcarsku a nikdy nebyl přepraven do Teheránu, aby byl zaparkován do královské garáže. Na začátku roku 1979 musel Mohammad Rezá Pahlaví s celou rodinou uniknout z Íránu a většina královské sbírky byla zabavena během islámské revoluce.

Lamborghini Miura s číslem 3303 se však o několik let později objevilo v Londýně u Šáhova Syna Alirezy Pahlaví. To naznačuje, že vůz během revoluce nebyl v Íránu a unikl zničení pobouřenými účastníky revoluce. Mohammad Rezá Pahlaví se několik let skrýval a v roce 1980 zemřel v Egyptě ve věku 60 let. Muslimští studenti se dlouhou dobu dožadovali jeho vydání Američany a dokonce unesli 52 amerických rukojmí z velvyslanectví Spojených států amerických, kteří byli propuštěni po dlouhých 444 dnech a dvou neúspěšných pokusech o osvobození.

Alireza Pahláví si ponechal Miuru svého otce až do roku 2010. Zašlá sláva vozu byla oživena na výstavě Rétromobile v roce 2019 poté, co prošel kompletní renovací pod dohledem Simona Kidstona, obchodníka s klasickými auty. Ten s Miurou natočil video, které vypráví její příběh a ukazuje ji na cestách zasněženého Švýcarska.

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé