Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Jestliže jste vždy snili o sbírce kultovních aut, supersportů nebo nádherných veteránů, ale nepatříte k vyvoleným a nedisponujete jměním Billa Gatese a garážemi Brunejského sultána, nezoufejte. Právě kvůli vám existují výrobci high-end modelů. Na Bburago zapomeňte, autíčka Hot Wheels nechte dětem a přesuňte se do světa těch nejlepších výrobců jako jsou AUTOart, CMC, Exoto a další.

Sbírání modelů aut různých měřítek si nejspíše vyzkoušel každý komu koluje benzin v žilách. Jako malým klukům nám stačila obyčejná autíčka a modýlky značek Bburago a Maisto, ale jak se říká, s jídlem roste chuť. Sběratelství zmenšenin aut nám vydrželo až do dospělosti, ale základní zpracování modelů nám přestalo stačit a začínáme vyhledávat to nejlepší, co dnešní trh nabízí. Sbírání modelů aut ale není jen o utrácení peněz, protože spojuje příjemné s užitečným – kombinuje radost a skrytou, avšak zajímavou investici.

Svět modelů aut ve skutečnosti není moc vzdálený od světa jejich reálných předloh. Nabídka se s ubíhajícími roky postupně mění, nýbrž zájem sběratelů o konkrétní kusy ne, ale nepředbíhejme. K historii vývoje, potenciálním vzácnostem a investičnímu potenciálu modelů se dostaneme později a pro začátek se pojďme seznámit s nejdůležitějšími informacemi.

Umění na kolech ve vašem obýváku

Koluje vám vysokooktanový benzin v žilách, zařizujete si nový obývák a přemýšlíte o dekoracích, které vás budou bavit? I to může být jeden z důvodů ke sbírání propracovaných modelů aut. Kolekce barevných autíček v plastových vitrínách je dekorace, která zaujme nejednoho návštěvníka a často si ji budete prohlížet a opečovávat ve volném čase.

Pokud ale chcete, aby vaše sbírka nechátrala, musíte se při vystavování držet jednoduchých pravidel. Modelům aut, zejména těm kovovým, nevyhovuje nadměrná vlhkost – korodují. Druhým důležitým pravidlem pro vystavování modelů je zvolit místo, do kterého v ideálním případě nedopadají sluneční paprsky. Barevné modely kvůli nim ztrácejí původní odstín laku, který se následně může na jednotlivých částech lišit, a plexiskla ztrácí lesk. U resinových modelů mohou teplé paprsky vést k uvolnění lepidel a rozpadání se.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Největším nepřítelem high-end modelů aut je prach, který je umí znehodnotit a oslabit jejich investiční potenciál. Existují lidé, kteří nechávají kvalitní modely napospas prachu, ale většina sběratelů je chrání před prachem ponecháním v původních obalech nebo vystavením v plastových průhledných vitrínách. Toto „poškození“ je ale naštěstí řešitelné, z toho nejhoršího modely vyčistíte vzduchem, malým štětcem, vlhčenými ubrousky nebo mikrovláknem.

To jsou 3 základní pravidla, se kterými vaše modely zůstanou uměním na kolech. Schovávání modelů před prachem a sluncem se může zdát přehnané, ale z vlastní zkušenosti víme, že obojí výrazně ovlivňuje budoucí stav a prodejní hodnotu modelů. Sběratelé se při nakupování modelů z druhé ruky často informují o tom, jak byly modely skladované, nebo vystavované.

Licence, certifikace a obavy z úniku tajemství

Vzpomínáte si, když jste jako děti hráli s autíčkem Ferrari Testarossa a toužili po opravdovém supersportu? Automobilky si uvědomují důležitost modelů aut pro marketing a umožňují výrobcům modelů nahlédnout pod pokličku, aby sběratelům společně poskytli co nejvěrnější zmenšeninu.

Licence a certifikace jsou pro výrobce modelů nevyhnutelné, pokud chtějí zákazníkům nabídnout věrný model skutečného vozu. Automobilky s výrobci modelů úzce spolupracují a pro vývoj modelů poskytují důležité informace o rozměrech a technologiích. Výrobci jako AUTOart a další pravidelně ukazují finální prototypy modelů automobilkám ke schválení pro sériovou výrobu. Oficiální licencování modelu si následně zákazník snadno ověří na obalu, nebo u některých výrobců i na přiloženém certifikátu.

Licencované modely se mohou pochlubit vysokou úrovní detailů, ale ne všechny odhalují techniku vozů. Automobilky umožňují výrobcům věrohodné zpracování motorových prostorů sériových silničních modelů, ale nedovolují nahlédnout do útrob nejmodernějších závodních vozů. Hlavním důvodem jsou obavy z úniku tajných informací při sbírání podkladů pro výrobu zmenšenin techniky. Většina modelů současných závodních aut se zpravidla vyrábí bez možnosti otevření krytu motoru.

AUTOart – Kompozit jako materiál budoucnosti

Na dnešním trhu existuje obrovské množství výrobců modelů, jak se můžete přesvědčit v internetovém obchodu Světautíček.cz, ale každý z nich nabízí modely vozů určitých značek a různou kvalitu zpracování. Zapomeňme na chvíli na obyčejnější modely a zaměřme se na high-end kousky. Následující řádky budou vyprávět o značce AUTOart, asi nejpopulárnějším výrobci modelů a tvoří naprostou většinu naší sbírky.

Značka AUTOart vznikla v roce 1998, od kterého dlouhou dobu vyráběla detailně zpracované modely, ale v minulých letech se uchýlila ke kontroverznímu rozhodnutí. Od roku 2015 AUTOart produkuje kontroverzní kompozitové modely, které postupně nahradily oblíbené kovové modely. V současnosti se nové modely značky z kovu už nevyrábí a jediným používaným materiálem je kompozit ABS, lidově řečeno plast.

Modelům AUTOart Composite nevyhovují většině sběratelů z celého světa, ale společnost s dlouholetou tradicí produkce kovových modelů se k tomuto kroku rozhodla z logických důvodů. Oficiální oznámení AUTOartu uvádělo, že náročnost a náklady na výrobu kovových modelů vzrůstají a moderní kompozity ABS se ukázaly jako vyhovující.

Karoserie modelů z pozinkovaného litého kovu jsou sice odolnější, ale kvůli horší tvarovatelnosti materiálu je obtížnější dosáhnout odpovídajících linií. AUTOart se odhodlal pro výrobu věrnějších zmenšenin skutečných vozů a s novou technologií výroby dosahuje realistických detailů a lepších tvarů. O výrazně lepším zpracování modelů po změně výrobní technologie se můžete přesvědčit na přiloženém obrázku, porovnávajícím dvojici Aston Martinů.

A jak působí kompozitový model oproti kovovému poté, co jej poprvé vezmete do ruky? Kompozitové modely ve srovnání s těmi kovovými mají nižší hmotnost, ačkoli jsou vyztuženy kovovým základem, ale už na první pohled zaujmout mírou detailů. AUTOart se v poslední době značně zlepšil s imitováním uhlíkových vláken, která ve spojení s čistými liniemi, těsnými spárami karoserií, perforovanými mřížkami, pohyblivými prvky aktivní aerodynamiky a koberci v interiéru vytváří pocit skutečnosti.

Investiční potenciál high-end modelů

Už v úvodu článku jste se dočetli, že svět high-end modelů není moc rozdílný od světa reálných automobilů. Sběratelé opravdových vozů investují peníze do exkluzivních a unikátních kousků a vy můžete investovat peníze do vzácných modelů. S novou érou kompozitových modelů od AUTOartu nastalo období růstu hodnot dřívějších kovových modelů. Ať už jde o limitované série nebo jen velmi oblíbené typy, existují více a méně hodnotné modely. Dokonce jsou modely, na kterých vyděláte slušná procenta, když jste koupili ve správný čas nebo je koupíte za cenu pod tržními hodnotami.

Výstižnou ukázkou je Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, který můžete vidět v galerii. AUTOart tento model uvedl na trh v roce 2014 jako tisícikusovou speciální edici, oslavující rekordní Veyron Super Sport, který se v roce 2010 stal nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě s dosaženou rychlostí 431 km/h. AUTOart představil dvojici karbonovo/oranžových Super Sportů, z nichž ten obyčejnější mění majitele za polovinu hodnoty tisícikusové limitované edice, kterou poznáte podle žluté registrační značky a oranžových bezpečnostních pásů sedadel.

Limitovaný model Veyronu Super Sport World Record Edition se jako nový prodával za cenu 4 995 Kč, ale aktuální tržní hodnota převyšuje i více než dvojnásobně. AUTOart v minulosti vyrobil mnoho modelů, často v limitovaných sériích, jejichž dnešní hodnoty několikanásobně přesahují původní prodejní ceny. Za zmínku stojí Mazda 787B, McLaren F1, BMW M3 E30 Sport Evolution nebo BMW M3 CSL (E46), jež v těchto dnech patří k těžko sehnatelným modelům a majitelé si je při prodeji nechají náležitě zaplatit.

Investiční potenciál modelů se ale netýká pouze značky AUTOart, protože existují i žádanější a dražší výrobci jako BBR Models, Classic Model Cars (CMC) či Exoto. Nejdůležitější je tématické zaměření modelů, úroveň zpracování (výrobci jako CMC často napodobují opravdové materiály skutečných předloh) a exkluzivitě, protože například BBR Models vyrábí zmenšeniny vozů Ferrari ve striktně omezených sériích, jež lze získat hlavně přes předobjednávky.

Splňte si klukovské sny, vystavte je a užívejte si každý pohled

Hlavním důvodem pro sbírání modelů by neměla být snaha o výnosnou investici, ale upřímná radost z každého nového přírůstku do kolekce. Splňte si klukovské sny, i když ve zmenšeném měřítku, vystavte je na vašem oblíbeném místě v bytě a užívejte si každý pohled na ně. Sbírání modelů často obnáší dlouhé hodiny hledání, porovnávání nabídek a komunikování s prodejci po celém světě, ale ty výčitky z dalších utracených peněz za to stojí okamžitě poté, co vytoužený model vybalíte z krabice po dlouhém čekání. Pokud nemáte zájem o hledání konkrétního modelu a chcete si jen koupit hezkou dekoraci do bytu, můžete se porozhlédnout v nabídce internetového obchodu našeho partnera Světautíček.cz.

Děkujeme internetovému obchodu Světautíček.cz za spolupráci při tvorbě tohoto článku a poskytnutí nádherných high-end modelů.

Motorsport jako součást DNA. Pět zapomenutých supersportů z devadesátek

Pětice supersportů z devadesátých let, které ve většině případů vznikly jako závodní speciály a následně byly přepracovány do civilní podoby.

Číst celé

K.I.T.T. měl být pro Pontiac přítěž. Nakonec mu pomohl s prodejem Firebirdů

Manažer Pontiacu si myslel, že mluvící Firebird poškodí jméno značky. Nakonec jí vytrhl velký trn z paty a výrazně pomohl s odbytem nové generace Firebirdů.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Maserati Bora: Konkurent Miury vsázel na design a jízdní komfort

Maserati Bora se představilo na začátku sedmdesátých let jako konkurent oslňujícího Lamborghini Miura a luxusních Ferrari.

Číst celé

Dodge Challenger: Počátek příběhu amerického vyzyvatele

Příchod pony cars pro jednotlivé automobilky znamenal naději na vysoké zisky. S tímto cílem koncern Chrysler zkonstruoval vůz, který se stal nejen prodejně úspěšným, ale i filmovou hvězdou.

Číst celé