Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Ano, závodní automobily se zbarvením Martini Racing jsou v globálním měřítku skutečným fenoménem a skutečně uctívaným kultem. Jsou legendární, ikonické, posvátné. Jsou to benzínové modly a všichni je milujeme. Pojďme se na chvíli přenést do jiného světa. Přinášíme náladovou fotogalerii s velkou řadou vozů, které byly červeno modrými polepy poctěny. Užijte si množství snímků, které ve vás vyvolají možná snění, možná vzpomínání, možná nostalgii, ale doufáme, že vám především zpříjemní zbytek dne a naladí dobrou náladu.

Vše začalo sponzorským programem v roce 1968 při menším podniku na Hockenheimu. Martini Racing je ve světě automobilů a motorsportu pojem především díky partnerství s továrním týmem Porsche Motorsport. Vůbec prvním vozem, který nesl na startu „zástavu“ Martini Racing, bylo Porsche 907. Dvě auta v roce 1969 odjela několik závodů. Největší boom pak přišel na začátku 70. let, kdy Porsche na plné čáře vítězilo se svým novým prototypem 917. V roce 1971 vyhráli 24h Le Mans, v roce 1973 získaly vozy Porsche 911 RS vítězství na Targa Florio, další výhry přišly znovu v Le Mans v roce 1976 a 1977 s Porsche 936. Mnoho dalších úspěchů ve zlatých sedmdesátkách získaly i legendy 935 a RSR Turbo.

Od roku 1981 do roku 1986 trvalo partnerství Martini Racing se značkou Lancia. V tomto období zdobily klukovské pokoje plakáty s vozy Lancia Beta Monte Carlo Group 5, Lancia LC1 Group 6 nebo Lancia LC2 Group C. Lancia se ale také přeorientovala na rally a tak mohly legendární zbarvení obléknout i speciály Delta S4 Group 5, 037 Group B a Delta HF Integrale EVO Group 4.

Formule 1 jakožto královna motorsportu byla s Martini Racing taktéž spjata. Sponzoring začal v roce 1972 u týmu Tecno, nicméně monopost PA 123 nebyl zrovna konkurenceschopný a tak bylo partnerství již v roce 1973 u konce.

Na plno se Martini Racing vrátilo v roce 1975. Tehdy byla podepsána smlouva s Bernie Ecclestonem, který byl majitelem týmu Brabham. Monopost BT44B měl ještě bílé lakování, ale později Brabham vyvinul monoposty BT45 a BT45B. Ty měly dvanáctiválce Alfa Romeo a nové zbarvení Rosso Corsa. Během této doby zde závodily legendy jako Carlos Reutemann, Hans-Joachim Stuck a další.

V letech 78 a 79 byl nakrátko při životě kontrakt s Colinem Chapmanem a jeho Lotusem, ale vše se zvrtlo, když Colin pro rok 1979 připravil bezkřídlový Lotus 80 a ukázalo se, že ten nemá žádný potenciál vítězit. Přítlačný efekt naprosto ovládl F1. Chapman měl sice technologicky stále navrch, udělal však chybu, když odmítl velká přítlačná křídla. Auto nedosáhlo jediného vítězství a Martini bylo pryč.

Po malé spolupráci s týmem Scuderia Ferrari v roce 2006 se zbarvení Martini Racing objevuje ve Formuli 1 i v dnešních dnech, kdy v jeho barvách jezdí stáj Williams F1.

Pokud jde o mistrovství světa v rally, zde byl posledním vozem v oficiálním zbarvení Martini Ford Focus WRC. Piloty jistě nemusíme připomínat – Carlose Sainze, Colina McRae (R.I.P.), i Markko Märtina všichni dobře znáte.

V historii závodů cestovních vozů je dobře známá Alfa Romeo 155 V6 TI, s jejíž vývojem Martini pomáhalo. Od italského touring car šampionátu vedla cesta až k DTM, ale tam to bohužel také skončilo.

Zbarvení Martini Racing je v dnešních dnech vzácností, ale Porsche samotné vzpomíná na svou bohatou závodní historii a nabízí ikonické polepy na své vozy. V těchto barvách bylo vyrobeno i několik exemplářů silničního hybridního hypersportu 918 Spyder. Modročervené polepy jsou ve světě motorsportu stejně legendární, jako černozlaté schéma tabákové firmy a výrobce alkoholu John Player Special.

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Maserati 3500 GT: Zachránce Maserati před možným krachem v 50. letech

Obyčejnější sériově vyráběné luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo hrozícímu bankrotu. Nejenže se plán i přes počáteční nejistotu nakonec zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl zajímavé prvenství.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

3 sportovní vozy jako skryté investice. Nevypadají, ale budou vzácné

Poslední Mazda s wankelovým motorem, sportovní roadster od Porsche a stařičká Toyota s motorem uprostřed. Trojice sportovních aut, které fanoušci rychlých kol přehlíží, ale v budoucnu budou hodně cenná.

Číst celé