Mitsubishi Eclipse Cross: Zachrání slavnou značku?

Mitsubishi se kvůli finančním potížím před nedávnem rozhodlo, že zaměří svou nabídku pouze na nejžádanější kategorie a bude vyrábět hlavně crossovery a SUV. Prvním modelem spásy se stal Eclipse Cross, který mě přes i počáteční nepřízeň dokázal zaujmout. Nyní jsem však dostal příležitost vyzkoušet jeho dostupnější verzi. Pojďme se tedy podívat na to, jaký je lidový Eclipse Cross. Odhaluje totiž několik vlastností, které se u verze s pohonem všech kol složitěji postřehnou.

Když Mitsubishi Eclipse Cross před přibližně rokem přišlo na světové trhy, mělo důležitý úkol. Střední crossover vznikl, aby vyplnil pomyslnou mezeru mezi menším crossoverem ASX a o poznání větším SUV Outlander. Eclipse Cross se pro Mitsubishi zároveň stal záchranným padákem, protože společnost dlouho nedosahuje takových zisků, jakých dosahovala na úplném konci minulého století.

Japonci, kteří si nemohli dovolit příliš riskovat, se tedy museli vydat cestou jistoty. Aby upoutali pozornost světa, pro zbrusu nový model použili jméno částečně zapomenutého sportovního kupé, které se však řadí k oblíbeným milníkům kdysi slavné historie Mitsubishi. Ať už se jednalo o příznivce nebo odpůrce takového řešení, všichni byli zvědaví na konečný výsledek.

Už letos v lednu jsem měl příležitost se s Eclipse Cross projet na mezinárodní prezentaci v rally centru Haugland Motorsport nedaleko norského lyžařského střediska Geilo. Tehdejší testování, vedené slavným Johnem Hauglandem, bylo zaměřené na chování auta na ledu, k čemuž nám posloužilo předprodukční auto s pohonem všech čtyř kol obutých do pneumatik s hřeby.

V zasněžených a promrzlých podmínkách se Eclipse Cross s pohonem S-AWC (převzatý z Lanceru Evolution) ukázalo jako schopné a překvapivě zábavné auto. Už od počátku mi ale bylo jasné, že nejlepší dostupná verze rozhodně nebude tou, jíž si objedná většina zákazníků, pro něž radovánky ve sněhu neexistují a bílá pokrývka je pro ně každoroční nepřítel. Nejčastější volbou běžného lidu se totiž stává varianta s manuální převodovkou, která je bohužel dostupná pouze s pohonem předních kol. Lidový Eclipse Cross totiž může být úplně jiný než auto, jaké jsem měl možnost poznat dříve.

Eclipse Cross tancuje na ledu

Mitsubishi se do uvedení crossoveru Eclipse Cross vrhlo po hlavě a pro motoristické novináře připravilo hned několik mezinárodních prezentací v různých podmínkách, z nichž jedna se konala v zasněženém Norsku. Aby Japonci ukázali skutečné schopnosti sofistikovaného pohonu všech kol S-AWC, ve sněhu na zamrzlém jezeře Pålsbufjorden, kde sídlí rally škola Haugland Motorsport, vyfrézovali několik zkušebních tratí. Dojmy z nevšední akce se můžete dočíst v článku Navštívili jsme rally školu, kterou vyjezdil i Petter Solberg.

Vnějšek vozu je pro mě už dobře známý, takže bez zbytečného zdržování se usedám na překvapivě vysokou pozici za volantem, díky níž je ale zajištěn dobrý výhled. Ten je ale při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka podstatně narušen příčkou dělící rozměrné zadní okno, která vznikla při navrhování tvarově složité zádi a svítilen.

Startovací tlačítko je v dnešní době už standardem a jeho stisknutím se spouští 1,5 litrový čtyřválec, k jehož technologiím patří přímé i nepřímé vstřikování benzínu, variabilní časování ventilů DOHC MIVEC a turbodmychadlo. Použité prvky dopomohly motoru k nejvyššímu výkonu 163 koní a točivému momentu 250 Nm v rozmezí 1 800 – 4 500 otáček za minutu.

Ačkoliv jsou udávané parametry v současnosti spíše průměrem, v běžném světě je porce hnací síly pro běžné ježdění dostačující. Náročnější řidiče bohužel zklame nastavení škrticí klapky a na ní vázaná reakce na plynový pedál. Ta je totiž až příliš otupělá a se znatelnou prodlevou, jež se projevuje i při uvolnění pedálu při řazení. Otáčky zůstávají „viset“ a po sešlápnutí spojky se setrvačností ještě lehce zvýší.

I přes horší dávkování plynu se však motor řadí k pozitivům auta, což bohužel nemůžu říct o šestistupňové mechanické převodovce. Pro zařazení jedničky je občas potřeba vynaložit více síly a jednotlivé převody jsou až zbytečně dlouhé. V městských rychlostech mezi 40 až 50 kilometry za hodinu se motor převaluje v otáčkách do 2 000/min a pere se hmotností 1 530 kilogramů.

Kvality Eclipse Cross se objeví až při dosažení rychlejšího tempa. Komfortní měkký podvozek filtruje nerovnosti bez ztráty květinky a zároveň dokáže nabídnout potřebnou jistotu v zatáčkách. Snadné ovladatelnosti napomáhá i dobré hřebenové řízení, jehož pomocí se Mitsubishi snadno udává požadovaný směr.

Při výsledném hodnocení testovaného Mitsubishi Eclipse Cross jsem se musel zapřemýšlet hlouběji, než jsem očekával. Rozhodně se jedná o povedené auto, které má co nabídnout. Přestože mi na něm vadí nesprávná reakce na plynový pedál a převodovka způsobující časté podtáčení motoru, v závěru se jedná o celkem povedené auto, které má co nabídnout.

Dostupnější verze s manuálem a pohonem předních kol podle mě zaujme spíše zákazníky, pro něž je řízení pouhým ježděním z bodu A do bodu B, přičemž za tím vším nehledají hlubší smysl. Dobře vypadá, je snadná na ovládání, pohodlná a praktická.

Pokud se však řadíte k lidem, jež za volantem hledají alespoň špetku potěšení a pomyslného zahřátí u srdce, jasnou volbou se i přes nepříliš oblíbenou převodovku CVT stává čtyřkolka S-AWC. Stále totiž vzpomínám na ono dopoledne strávené daleko v Norsku, kde mě tohle auto vážně překvapilo. Takový byl Eclipse Cross, na který budu ještě dlouho vzpomínat a jaký bych si vybral, pokud bych si jej měl koupit. Auto, které má potenciál zlepšit postavení Mitsubishi na světových trzích.

Lamborghini Miura Jota: Jediný prototyp skončil v plamenech

Zhmotněný závodní sen testovacího jezdce Lamborghini pomohl automobilce s vývojem. Jeho působení ale skončilo v polích na apríla roku 1971.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Citroën DS: Francouzská Bohyně, která předběhla dobu o 20 let

Citroën DS je jedním z nejlepších, nejslavnějších a nejdůležitějších aut v historii automobilového průmyslu. Obrovský úspěch tohoto luxusního Citroënu odstartoval jen několik vteřin po oficiálním představení veřejnosti.

Číst celé

Hliníková kola vynalezlo Bugatti a ovládlo s nimi motorsport

Ettore Bugatti vylepšil patent amerického konstruktéra a poprvé v historii použil kola z hliníkových slitin na závodním autě.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé