Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Historie Porsche jako automobilky je opepřena o četná vítězství na silnicích a okruzích, avšak velmi málo z nich je oslavováno tak, jako zavedení modelu 911 Carrera RS v roce 1972. Vozy se znaky RS jsou od té doby opěvovány nadšenci za svou sportovnost a hbitost, přitom vycházejí z už tak hbitých a sportovních vozů. Vůbec se značce Porsche nedivím, že s každou novou generací 911 oživí i bájný znak RS!

1972-1973 Porsche Carrera RS 2.7 – „Ta první“

Stejně jako u mnoha legendárních a vysoce výkonných vozů, Carrera RS ožila jako homologační speciál závodního auta. Jednalo se o první Porsche, které neslo označení „RS“ a první silniční auto, které používalo toto spojení dvou písmen. V útrobách původní Carrery RS se nacházel 2,7 litrový plochý šestiválec s 207 koňmi. Vůz byl osazen tužší odpružením, většími brzdami, rozšířenými zadními blatníky a tzv.: „ducktail“ zadním spoilerem. Porsche postavilo 1,580 vozů, z nichž 500 bylo homologováno pro FIA Group 4. V roce 1974 následovala výroba omezené série s motorem o objemu 2,8 litru a 3,0 litru se vstřikováním paliva K-Jetronic od firmy Bosch. Perličkou byl motor o objemu 2,1 litru v RSR Turbo, který vytvořil pomyslnou cestičku a vytvořil základy pro mnoho budoucích závodních vozů Porsche. Carrera RS je bezesporu jedna z nejžádanějších vzduchem chlazených 911, a právě proto se stala legendou.

1984 911 SC/RS – „Návrat ztraceného označení“

Bájné spojení “RS” zažilo comeback až po dlouhých deseti letech v podobě dalšího homologačního speciálu.  Zde si svou prosadil Rothmans, v té době vlivný sponzor továrního týmu, a chtěl nasadit „speciální Porsche“  do FIA Group B. Nové Porsche 911 SC/RS bylo založeno na obyčejné 911 SC, ale podobně jako modely RS a RSR před ním, dostala mnoho odlehčených továrních součástek a úprav, které dělaly z obyčejného SC  „Race-Spec“ verzi, která byla o dobrých 453 kilogramů lehčí, než běžný model. Byly také použity díly již ze stávajících závodních vozů Porsche, včetně brzd z 917, sedaček z 935, závěsných prvků, výfukového potrubí, spojky, ozubených kol, suchou skříní a diferenciál s omezenou svorností z RSR. Obstojný maximální výkon třílitrového plochého šestiválce dosahoval 246 koňských sil. V roce 1984 bylo Porsche 911 SC/RS nejrychlejším nepřeplňovaným vozem od Porsche. Výroba byla omezena pouze na pouhých 20 exemplářů.

1991-1994 964 Carrera RS 3.6/3.8 – „Více komfortu, více síly“

911 zažila návrat Carrery RS v generaci 964, tedy první generaci, jejíž design byl přepracován poprvé od konce roku 1963. Stejně jako její předchůdci byla 964 RS vyvinuta s cílem homologace nového sportovního vozu pro třídy GT. Významné změny oproti standardní 911 zahrnovala kapota z hliníku, tenčí okna a odstranění zvukově-izolačních materiálů. Byl zde použit posilovač řízení, klimatizace a tempomat. V roce 1993 Porsche nabídlo limitovanou edici: 911 Carrera RS 3.8, která přišla s „Turbo“ vzhledem, novými nárazníky a s nastavitelným zadním křídlem. 3,6 litrový agregát byl nahrazen pohonnou jednotkou o obsahu 3,8 litru, dimenzovanou na 296 koňských sil. Bylo postaveno pouze 90 kusů.

1995-1996 Carrera 993 RS – „Poslední vzducháč

V polovině devadesátých let se vzduchem chlazené motory Porsche blížily ke svému konci. V rámci generace 993 se poprvé projevil ten přírodní a vulgární styl RS, jaký známe dnes. Němci použili stejný recept jako u odcházejícího modelu, odstranili mnoho přebytečných serepetiček a vyladili zavěšení spolu s motorem tak, aby odpovídalo „track-focused“ konfiguraci. Standardní přední sedadla byla nahrazena závodními, zadní sedadla byla odstraněna úplně a všechny dveřní panely byly nahrazeny jakousi karbonovou krytkou. V 993 Carrera RS se objevil motor se starým objemem 3,8 litru, poslední chlazený vzduchem, vytvářející maximální výkon 296 koní. Porsche také nabízelo variantu Clubsport pro Carreru RS. Tato verze obsahovala o něco větší přední splitter a zadní křídlo, „plnou klec“, šestibodové bezpečnostní pásy, přepínač baterie, hasicí přístroj a závodní sedačky.

2003-2004 996 GT3 RS – „S vodou do nové éry“

996 GT3 RS byla lehčí než obyčejná GT3, a to díky zadnímu oknu z polykarbonátu, kapotě a blatníkům z uhlíkových vláken a „Race-Spec“ Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB). V podstatě lze říci, že jméno GT3 nahradilo předchozí RS. Stejně jako u předchozích modelů RS, nová GT3 nenabízela vybavení, které zbytečně navyšovalo hmotnost vozu. Nicméně, znak “RS” nebyl opuštěný navždy. „Zaklínadlo“ se vrátilo v roce 2003 a ozdobilo záď už tak radikální verze GT3. 3,6 litrový plochý šestiválec byl mírně odlišný od toho v GT3. Byly zde jiné sací a výfukové kanály v hlavách válců. Ačkoli Porsche tvrdilo, že výkon u verze GT3 RS je stejný, jako u standardní GT3, testy na zkušebnách odhalily, že GT3 RS mělo měrný výkon více jak 390 koní. Emblém RS také přinesl upravené tužší pružiny, tlumiče a další části podvozku. Zádi dominovalo přepracované křídlo. Vzhledově se 996 GT3 RS podobala původní Carreře RS 2.7. Mezi lety 2003 a 2004 bylo vyrobeno pouze 682 vozů.

2006-2011 997 GT3 RS – „Pauza nám prospěla“

Po dvouleté přestávce Porsche představilo nový model GT3 RS, založený na generaci 997, který byl evolucí 996, a vycházel ze stejné platformy. Stejně jako u předchozího modelu, 997 GT3 RS byla založena na GT3 a byla i stejně tak ultimátní. Úspora hmotnosti se zde projevila díky zadnímu křídlu z uhlíkových vlákna, plastovému krytu motoru a zadnímu oknu, které ušetřilo dalších 22 kilogramů z hmotnosti vozu. Mohutná síla pocházela z motoru typu boxer o objemu 3,6 litru, který vycházel z typu 996 GT3 RS, ale výkon byl zvýšen na 409 koňských sil. Na rozdíl od jiných modelů RS, 997 získala rozsáhlý facelift v roce 2010, který zahrnoval nový motor o objemu 3,8 litru se 444 koňmi.

2011 997 GT3 RS 4.0 – „Poslední výkřik ve znamení čtyřlitru“

V té době nejvýkonnější, nejdražší  a  nejrychlejší  typ 911 RS vůbec. Nejzajímavější na tomto voze je však motor, jedná se převrtaný motor z původní GT3 RS, který má klikovou hřídel z Porsche RSR, je vybaven delším zdvihem, modifikovaným sacím potrubím a méně restriktivním výfukem. Tato úprava se projevila především na výkonu, který vzrostl na úctyhodných 493 koní. Výrobní halu Porsche opustilo pouze 600 exemplářů, které se v současné době pohybují za ještě větší částky, než když byly nové.

2011 997 GT2 RS – „Když turba tlačí, šest válců stačí“

Porsche 911 GT2 RS udělalo z generace 997 nejkomplexnější „lineup“ v historii. GT2 byl pro RS/GT3 přeplňovaný a výkonnější bratr. Stejně tak jako tomu bylo u GT3 RS pro GT3, GT2 RS bylo ještě více zaměřeno na okruhové dny a samotné okruhové ježdění. V době jeho uvedení na trh bylo GT2 RS nejrychlejší a nejsilnější silniční Porsche v historii. Stejně jako tomu bylo u většiny 911 RS, musíme tu zmínit úsporu hmotnosti. GT2 RS bylo o celých 60 kilogramů lehčí, než původní GT2 avšak nejpůsobivější rys GT2 RS byl jeho upravený twin-turbo boxer o objemu 3,6 litru. Posílený dvojici turbodmychadel dosahoval ohromných 612 koňských sil. V roce 2010 projela GT2 RS severní smyčku Nürburgringu za neuvěřitelných 7 minut a 24 vteřin, čímž se stala sedmým nejrychlejším sériově vyráběným automobilem, který zajel měřené kolo na této trati. Jedná se o druhé nejrychlejší Porsche, které na této trati zajelo takto rychlý čas. Až v roce 2014 bylo GT2 RS trumfnuto novým Porsche 918 Spyder.

2016 991 GT3 RS – „Revoluce a Evoluce“

Zatím poslední GT3 RS, generace 991, naštěstí nedostala motor vybavený přeplňováním, jak se někteří obávali. Technicky opět vychází z klasické GT3, ale z hlediska motoru a jízdních výkonů má asi nejblíže k sérii GT3 RS 4.0 generace 997. Jeho plochý šestiválec s protiběžnými písty, umístěný za zadní nápravou totiž disponuje shodným zdvihovým objemem 4,0 litru i výkonem 500 koní. Pryč je ovšem manuální převodovka, která byla tak charakteristická pro všechny modely RS. GT3 RS dostalo výhradně sedmistupňové dvouspojkové PDK. Dobrá zpráva je, že auto oproti výchozí verzi GT3 zhublo 10 kilo a to i přesto, že má masivnější blatníky i nárazníky. To je zásluha použití lehkých materiálů – kupříkladu střecha je z hořčíku, kapota a víko motoru zase z CFRP. Celková hmotnost vozu je tedy velmi příjemných 1420 kilogramů.

2017 911 GT2 RS – „Nürburgring pod 7 minut“

Momentálně poslední článek historie Porsche RS. Oproti GT3 RS se nedávno představená GT2 RS netají brutalitou a turbodmychadly. O pohon se stará 3,8-litrový plochý šestiválec vycházející z jednotky pohánějící Turbo S. Motor, který je kromě větších turbodmychadel osazen i ostřikováním mezichladiče, disponuje šíleným výkonem 700 koní. Monstrózní síla je na zadní kola přenášena zásadně skrz dvouspojkovou převodovku PDK a dovoluje bestii zrychlit na stovku za 2,8 sekundy a poté atakuje maximální rychlost 340 km/h. Přehlédnout nelze ani extravagantní bodykit, jehož součástí je obrovské přítlačné křídlo na zádi. Karbonové či titanové díly jsou tady samozřejmostí. Porsche slibuje, že 1470 kilogramů těžké auto zajede ostré kolo na Nordschleife pod 7 minut a vyrovná se hybridnímu hypersportu 918 Spyder.

Evoluce sportovního vozu Porsche 911 RS dala světu ty nejlepší kousky, které v rodokmenu slavné “devětsetjedenáctky” můžeme najít. Inženýři se po dlouhá desetiletí snažili přenést závodní speciály do rukou svých zákazníků, aby s nimi mohli jezdit po veřejných komunikacích a dovézt je po ose na svůj oblíbený závodní okruh. Vývoj Porsche RS kráčí správným směrem, protože je každá další generace víc a víc “hardcore”. V následujících letech se dozvíme o dalším exempláři, který se opět zúčastní nekonečné cesty k absolutní dokonalosti. Jsme zvědaví, co nám Porsche nadělí.

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Aston Martin Lagonda Taraf: Krásný a vzácný, ale neúspěšný

Méně než 150 vyrobených kusů dělá z Astonu Martin Lagonda Taraf jednu z nejvzácnějších luxusních limuzín na světě.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé