Milliken MX-1: Experimentální prototyp pro zkoumání negativních odklonů kol

Milliken MX-1 byl speciální prototyp pro testování odklonů kol. Ze zkušeností získaných při jeho výzkumu těží i tovární tým Ferrari.

Bill Milliken byl jedním z velkých průkopníků v automobilovém průmyslu 20. století. Původně pracoval v leteckém průmyslu, pomáhal s vývojem amerických bombardérů Boeing B-17 Flying Fortress a B-29 Superfortress, a po válce zkoumal jízdní vlastnosti závodních automobilů. Millikenův výzkum ovlivnil zkušené závodní týmy, protože i závodní oddělení Ferrari údajně disponuje 14 kopiemi knihy Race Car Vehicle Dynamics, kterou napsal se svým synem Douglasem.

Milliken se věnoval i konstruování závodních vozů a nejslavnějším ze všech jeho výtvorů je Milliken MX-1 „Camber car“ postavený v 60. letech. Tento experimentální stroj vznikl kvůli výzkumu vlivu negativních úhlů odklonu kol na jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla. I když MX-1 měl zpočátku problémy s jízdou v přímém směru, mohl projíždět zatáčky v pozoruhodně vysokých rychlostech.

Milliken podrobil prototyp důkladnému testování a vyřešil problémovou stabilitu při jízdě v přímém směru přenastavením geometrie kol. Zpočátku prováděl testování na malé zkušební ploše za svým domem, ale nakonec se mu podařilo získat registraci pro běžný provoz a mohl pokračovat ve zkoumání na veřejných silnicích.

S použitím vlastního trubkového rámu začala konstrukce Millikenu MX-1 v roce 1960 a dokončení trvalo sedm let. Zavěšení bylo konvenční konstrukce s odpružením zkrutnými tyčemi a neobvyklé uchycení podvozku umožnilo měnit odklon kol od 0°do 50°. Dvoutaktní plochý šestiválec Mercury Marine byl uložený uprostřed a produkoval výkon kolem 80 koní, který byl přenášen na zadní kola skrze převodovku Volkswagen. Jednoduchý doutníkový tvar MX-1 se inspiroval závodními vozy tehdejší doby.

Bill Milliken experimentoval s prototypem MX-1 až do sedmdesátých let, ale nikdy jej neukazoval veřejnosti. Výzkum jízdních vlastností MX-1 byl ukončen v polovině sedmdesátých let, když Milliken v roce 1976 založil organizaci Milliken Research Associates, která později vydala výše zmíněnou knihu Race Car Vehicle Dynamics. Společnost MRA později vytvořila software pro zpracování dat shromážděných během testů ve větrném tunelu a pomohla inženýrům z Lotusu při vývoji aktivního zavěšení.

Milliken MX-1 dlouhou dobu stál v depozitáři, než jej objevil závodní a automobilový nadšenec Dean Buttler. Ten se setkal s Billem Millikenem poté, co získal společnost Miller 4WD, kterou Milliken propagoval v 50. letech. Butler se rozhodl financovat renovaci pozoruhodného MX-1, který se poprvé představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2002.

Ve slavném závodu do vrchu jej řídil samotný Bill Milliken ve svém impozantním věku 91 let. Millikenův unikátní experimentální stroj v Goodwoodu přitáhl pozornost diváků a techniků závodních týmu. Bill Milliken se s ním vrátil do Goodwoodu v roce 2007 a znovu se s ním projel při exhibici. Bill Milliken zemřel v červenci 2012 ve věku 101 let.

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé

Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Číst celé