Mercedes-Benz Blue Wonder: Chlouba Mercedesu s rychlostí až 170 km/h

Mercedes-Benz Blue Wonder vyvinul Rudolf Uhlenhaut, aby pomáhal továrnímu závodnímu týmu při rychlých přesunech mezi továrnou a závodními okruhy.

Mercedes-Benz v roce 1955 představil vysokorychlostní transportér závodních vozů, který se výrazně odlišoval od ostatních přepravníků v zázemí závodních okruhů. Mercedes přezdívaný „Blue Wonder“ (Modrý zázrak) vznikl na žádost vedoucího továrního týmu Alfreda Neubauera a byl navržen hlavním inženýrem Rudolfem Uhlenhautem. Blue Wonder byl v provozu už od roku 1954 a během sezóny 1955 si získal tolik pozornosti jako samotné závodní vozy.

Mercedes-Benz v sezóně 1955 soutěžil na dvou frontách. S monopostem W196 se zúčastnil mistrovství světa Formule 1 a s 300 SLR závodil v mistrovství světa sportovních vozů. Transportér Blue Wonder byl nasazen jako posila závodního týmu ve většině evropských soutěží a pomáhal při rychlých přesunech z továrny na okruh nebo naopak.

Tovární tým Mercedesu měl dlouhou historii speciálních transportérů. Mezi lety 1920 a 1934 vznikla celá řada zakázkových kreací, ale žádná z nich nebyla tak velkolepá jako Blue Wonder. Tehdy nejnovější unikátní transportér vznikl spojením zcela nových komponentů a kombinoval díly odvozené z Mercedesů 180, 300 S a 300 SL.

Ocelový trubkový rám ve tvaru X byl prodlouženou verzí typu používaného u modelu 300 S. Rozvor vzrostl z 2 900 milimetrů na 3 050 milimetrů a inženýři při úpravách přidali další výztuhy pro zpevnění. Přední zavěšení bylo nezávislé s vinutými pružinami a zadní kola byla připevněna k výkyvné nápravě. Za patnáctipalcovými koly se ukrývaly bubnové brzdy. Stejně jako přední kola byl i motor namontován za kabinou. Řadový šestiválec s litinovým blokem a hliníkovou hlavou byl převzat z nedávno představeného Mercedesu 300 SL Gullwing.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Šestiválec byl původní verzí, která byla dříve používána u závodních automobilů SL z roku 1952. Jednalo se o motor s rozvodem OHC, kovanou ocelovou klikovou hřídelí, mazáním se suchou klikovou skříní a vstřikováním paliva Bosch. Zdvihový objem byl 2 996 ccm, kompresní poměr se pohyboval okolo 8,0:1 a nejvyšší výkon dosahoval přibližně 220 koní při 5 800 otáčkách za minutu. Převodovka byla čtyřstupňová manuální.

K doplnění neobvyklé mechanické specifikace transportéru dostal Blue Wonder neméně výrazný vzhled. Design opticky nízké kabiny se inspiroval stylingem Mercedesů Gullwing a Ponton. Zcela oddělená zadní část vytvářela dojem jednodílné karoserie, ale oddělení mezi kabinou a nákladovou plochou bylo dokonale skryté.

Sedm metrů dlouhý a dva metry široký Blue Wonder byl mnohem menší než většina tehdejších nákladních vozů. To mu umožnilo cestovat po úzkých vedlejších cestách a po silnicích s nízkými mosty, které jsou pro běžné transportéry závodních aut dostupné jen těžko. Velkou pozornost okolí přitahoval i modrý lak v odstínu Mercedes-Benz Royal Blue.

Interiér byl pouze pro dva cestující a sedadla byla potažena modrým čalouněním s tartanovými vnitřky. Podlahu pokrýval odpovídající šedo-modrý koberec. Zajímavostí byl pokus o tempomat, kterým byla tyč napravo vedle řízení, kterou se udržovala škrticí klapka motoru v otevřené poloze. Otáčkoměr cejchovaný do 7 000 otáček za minutu byl umístěn na sloupku řízení a rychloměr byl na palubní desce.

V závislosti na zatížení byla nejvyšší rychlost mezi 160 a 170 kilometry za hodinu, díky čemuž byl Blue Wonder nejrychlejším transportérem na auta na světě. Pro porovnání, většina ostatních nákladních vozidel z padesátých let sotva překročila rychlost 70 kilometrů v hodině.

Mercedes-Benz používal Blue Wonder během úspěšné sezóny 1955. V tomto roce obsadili Juan Manuel Fangio a Stirling Moss první a druhé místo v šampionátu Formule 1. Kdyby existoval šampionát konstruktérů (byl zahájen až v roce 1958), Mercedes-Benz by jej také snadno vyhrál. Sezóna sportovních vozů ale byla zastíněna nechvalnou katastrofou v Le Mans, při níž Mercedes 300 SLR Pierra Levegha vletěl do davu diváků a zabil více než 80 lidí. S ohledem na to se Mercedes-Benz na konci roku 1955 vzdal motoristických závodů.

Blue Wonder krátce sloužil jako výstavní vozidlo ve Spojených státech amerických a poté se vrátil do Německa. Chvíli jej využívalo zkušební oddělení, ale následně zůstal zaparkovaný venku, kde pomalu zreznul. V roce 1967 se Rudolf Uhlenhaut rozhodl pro jeho likvidaci, ale později si uvědomil, že to byla chyba.

Mercedes-Benz v roce 1993 zahájil vývoj a výrobu repliky. K původnímu vozu neexistovaly žádné výkresy, plány ani technické záznamy, protože byl neoficiálním projektem vytvořeným Rudolfem Uhlenhautem v zákulisí závodního oddělení. Projekt výroby nového kusu si vyžádal přes 6 000 hodin, ale byl vybaven modernějším motorem o výkonu 192 koní. Dokončená replika Mercedesu Blue Wonder se představila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2001.

Poznejte komická bezpečností zařízení pro ochranu chodců ze 20. a 30. let

Historická bezpečnostní zařízení pro ochranu chodců byla noční můrou všech lidí, kteří vstoupili do cesty automobilu. Z dnešního pohledu však působí úsměvně.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Maserati Birdcage 75th: Nadpozemská oslava 75. narozenin Maserati

Maserati Birdcage 75th se představilo jako oslava 75. výročí značky a sdílelo techniku s nejextrémnějším silničním Maserati všech dob – exkluzivním MC12.

Číst celé

Moderní motorsport je nuda a já znám řešení problému

Myslím si, že je moderní motorsport jednoduše nudný. Může za to snaha být rychlejší a rychlejší, která si však vybrala daň v podobě úpadku divácké zábavy.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Číst celé