Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Rotační motor podle původního návrhu Felixe Wankela se při představení v padesátých letech minulého století zdál jako opravdová technická revoluce, která dokáže změnit vývoj automobilů. S jednodušší konstrukcí spalovacího motoru s méně pohybujícími se částmi začalo experimentovat několik automobilek světa, ale nejpokročilejší vývoj se zasloužila Mazda.

Japonská automobilka se pustila do vývoje po hlavě a první sériový model uvedla na trh v roce 1967. Ikonické Cosmo Sport začalo dlouhou ságu wankelových Mazd, během níž vzniklo několik legendárních sportovních vozů, ale i obyčejnějších modelů. V nabídce Mazdy v sedmdesátých letech nechyběly wankelové sedany, kombíky, pickup a dokonce i autobus.

Nejzvláštnějším vozidlem s rotačním motorem je autobus Mazda Parkway 26, který Mazda vyráběla na podvozku nákladního vozu Nissan Titan v letech 1972 – 1977. Experimentování s wankelem inspirovalo automobilku k tomu, aby v roce 1974 představila verzi s rotačním motorem. Mazdu Parkway Rotary 26 poháněl dvourotorový wankel REAPS 13B, který dosahoval nejvyššího výkonu 135 koní v 6 500 otáčkách za minutu. Udávaná nejvyšší rychlost dosahovala 125 km/h.

Ačkoli byl Parkway dostupný i s obyčejnými zážehovými a vznětovými řadovými motory, wankelová verze nabízela lepší jízdní výkony. Klidnější chod motoru a menší hluk znamenaly komfortnější cestování. Modelové označení autobusu napovídá, že dokázal pojmout 26 cestujících (řidič + 25 pasažérů). Zajímavostí je, že v zadní části autobusu byl uložený i litrový pístový motor, který poháněl obrovský systém klimatizace.

Rotační autobus Parkway 26 patří k nejvzácnějším sériově vyráběným wankelovým vozidlům. Během tříleté výroby vzniklo jen 44 exemplářů, které patří k ceněným sběratelským kouskům. Pokud jej chcete vidět naživo, doporučujeme návštěvu německé sbírky Mazda Classic – Automobil Museum Frey, kde je jeden z nich vystavený.

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé

Ferrari F512 M: Kontroverzní, ale i nejlepší a nejrychlejší Testarossa

Ferrari Testarossa prošlo dlouhým vývojem a jeho finální verzí bylo kontroverzní Ferrari F512 M. Rozporuplná Testarossa ale byla tou nejlepší verzí.

Číst celé

Bugatti 16C Galibier: Limuzína, která chtěla strčit Rolls-Royce do kapsy

Galibier poháněný šestnáctiválcem s dvojicí kompresorů měl stát po boku rekordního Veyronu jako druhý model nabídky Bugatti.

Číst celé

Z velké slávy městem duchů

Vašek Diviš a zajímavá slova o městě, které určitě všichni moc dobře znáte. Nachází se v USA, v Michiganu a přezdívá se mu Město motorů alias Motown. Ano, tušíte správně, řeč je o Detroitu.

Číst celé

Pierce-Arrow Silver Arrow: Design budoucnosti

Pokrokový luxusní sedan, který se stal majetkem jen úzké hrstky vyvolených. Jejich počet byste napočítali na prstech jedné ruky.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé