Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Rotační motor podle původního návrhu Felixe Wankela se při představení v padesátých letech minulého století zdál jako opravdová technická revoluce, která dokáže změnit vývoj automobilů. S jednodušší konstrukcí spalovacího motoru s méně pohybujícími se částmi začalo experimentovat několik automobilek světa, ale nejpokročilejší vývoj se zasloužila Mazda.

Japonská automobilka se pustila do vývoje po hlavě a první sériový model uvedla na trh v roce 1967. Ikonické Cosmo Sport začalo dlouhou ságu wankelových Mazd, během níž vzniklo několik legendárních sportovních vozů, ale i obyčejnějších modelů. V nabídce Mazdy v sedmdesátých letech nechyběly wankelové sedany, kombíky, pickup a dokonce i autobus.

Nejzvláštnějším vozidlem s rotačním motorem je autobus Mazda Parkway 26, který Mazda vyráběla na podvozku nákladního vozu Nissan Titan v letech 1972 – 1977. Experimentování s wankelem inspirovalo automobilku k tomu, aby v roce 1974 představila verzi s rotačním motorem. Mazdu Parkway Rotary 26 poháněl dvourotorový wankel REAPS 13B, který dosahoval nejvyššího výkonu 135 koní v 6 500 otáčkách za minutu. Udávaná nejvyšší rychlost dosahovala 125 km/h.

Ačkoli byl Parkway dostupný i s obyčejnými zážehovými a vznětovými řadovými motory, wankelová verze nabízela lepší jízdní výkony. Klidnější chod motoru a menší hluk znamenaly komfortnější cestování. Modelové označení autobusu napovídá, že dokázal pojmout 26 cestujících (řidič + 25 pasažérů). Zajímavostí je, že v zadní části autobusu byl uložený i litrový pístový motor, který poháněl obrovský systém klimatizace.

Rotační autobus Parkway 26 patří k nejvzácnějším sériově vyráběným wankelovým vozidlům. Během tříleté výroby vzniklo jen 44 exemplářů, které patří k ceněným sběratelským kouskům. Pokud jej chcete vidět naživo, doporučujeme návštěvu německé sbírky Mazda Classic – Automobil Museum Frey, kde je jeden z nich vystavený.

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Pět aut, která bych chtěl řídit o chvíli déle

Pravděpodobně všechny z nás baví neustále poznávat další a další auta. Občas se ale objeví kousky, v nichž bychom chtěli strávit více času, než bylo možné.

Číst celé

Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Číst celé

Lamborghini Miura Jota: Jediný prototyp skončil v plamenech

Zhmotněný závodní sen testovacího jezdce Lamborghini pomohl automobilce s vývojem. Jeho působení ale skončilo v polích na apríla roku 1971.

Číst celé

Ferrari F40: Legendární oslava čtyřicátin a Enzovo poslední sbohem

Když Enzo Ferrari začal tušit blížící se konec svého života, chtěl se rozloučit ve velkém stylu. Ferrari F40 se později stalo jedním z nejslavnějších superaut značky a je opravdovou automobilovou ikonou.

Číst celé

Blíží se nová éra WRC. Detailně o hybridních pohonech, technice a pravidlech

Josef Fousek se detailně podíval na připravované změny v organizaci šampionátu World Rally Championship. Co nás čeká a nemine?

Číst celé