Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí
Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.
Rotační motor podle původního návrhu Felixe Wankela se při představení v padesátých letech minulého století zdál jako opravdová technická revoluce, která dokáže změnit vývoj automobilů. S jednodušší konstrukcí spalovacího motoru s méně pohybujícími se částmi začalo experimentovat několik automobilek světa, ale nejpokročilejší vývoj se zasloužila Mazda.
Japonská automobilka se pustila do vývoje po hlavě a první sériový model uvedla na trh v roce 1967. Ikonické Cosmo Sport začalo dlouhou ságu wankelových Mazd, během níž vzniklo několik legendárních sportovních vozů, ale i obyčejnějších modelů. V nabídce Mazdy v sedmdesátých letech nechyběly wankelové sedany, kombíky, pickup a dokonce i autobus.
Nejzvláštnějším vozidlem s rotačním motorem je autobus Mazda Parkway 26, který Mazda vyráběla na podvozku nákladního vozu Nissan Titan v letech 1972 – 1977. Experimentování s wankelem inspirovalo automobilku k tomu, aby v roce 1974 představila verzi s rotačním motorem. Mazdu Parkway Rotary 26 poháněl dvourotorový wankel REAPS 13B, který dosahoval nejvyššího výkonu 135 koní v 6 500 otáčkách za minutu. Udávaná nejvyšší rychlost dosahovala 125 km/h.
Ačkoli byl Parkway dostupný i s obyčejnými zážehovými a vznětovými řadovými motory, wankelová verze nabízela lepší jízdní výkony. Klidnější chod motoru a menší hluk znamenaly komfortnější cestování. Modelové označení autobusu napovídá, že dokázal pojmout 26 cestujících (řidič + 25 pasažérů). Zajímavostí je, že v zadní části autobusu byl uložený i litrový pístový motor, který poháněl obrovský systém klimatizace.
Rotační autobus Parkway 26 patří k nejvzácnějším sériově vyráběným wankelovým vozidlům. Během tříleté výroby vzniklo jen 44 exemplářů, které patří k ceněným sběratelským kouskům. Pokud jej chcete vidět naživo, doporučujeme návštěvu německé sbírky Mazda Classic – Automobil Museum Frey, kde je jeden z nich vystavený.