Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

V osmdesátých letech, kdy Audi investovalo do rally a špičkových sportovních kupé s pohonem všech kol, které pomohly vybudovat značku, se Audi také snažilo odlišit od Volkswagenu, zejména v Severní Americe. Audi 80, které se poprvé představilo v Evropě v roce 1978, navrhl Giorgetto Giugiaro a bylo postaveno na platformě B2 společnosti Volkswagen s možností pohonu všech kol a luxusní výbavou, které z něj dělají důstojného nástupce NSU Ro80 s wankelovým motorem.

Se čtvercovými světlomety se tento sedan Audi představil na začátku osmdesátých let jako Audi 4000. Nejprve bylo k dispozici pouze s pohonem předních kol a základním čtyřválcem o objemu 1,6 litru, ale Audi si brzy uvědomilo, že s tímto motorem nebude dostačující proti konkurenčním BMW a Mercedesům. Na americkém trhu se představila nová vylepšená verze 4000 S s 1,7 litrovým motorem s dlouhým zdvihem a standardní pětistupňovou převodovkou. Ve dvoudveřovém sedanu Audi 4000 5+5 se objevil 2,1 litrový pětiválec, zatímco standardní model byl vylepšen motorem o objemu 1,8 litru.

V roce 1983 americký automobilový časopis MotorWeek vyzkoušel Audi 4000 S s 1,7 litrovým motorem a kritizoval mírnou nedotáčivost, ale naopak vozu udělil zlatou hvězdu za dobrou provozuschopnost. S relativně nízkou pohotovostní hmotností, přesnou pětistupňovou převodovkou a hřebenovým řízením s 3,5 otáčkami od dorazu k dorazu bylo příjemným autem. Zároveň nabízelo rozumnou spotřebu paliva, pokud řidič netlačil na zrychlení na stovku za 12,5 sekundy.

Nejdůležitější však bylo, že čtyřdveřové Audi s pohonem předních kol stálo méně než BMW řady 3 a bylo o polovinu levnější než Mercedes-Benz 190E. Zajímavé srovnání vzhledem k tomu, jak si tyto německé prémiovky stojí dnes. Prodejní ceny Audi, BMW a Mercedesu-Benz se srovnaly už dávno.

Ferrari Pinin: Čtyřdveřák, který by v konkurenci neobstál

I po více jak sedmdesáti letech od svého založení Ferrari nevyrobilo čtyřdveřový vůz. Jednou k tomu ale bylo velmi blízko.

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Nejlepší řidičské zážitky roku 2019: Co nás letos opravdu bavilo?

Shrnutí našich nejlepších aut roku 2019, ve kterém nechybí hodně nabroušený hot hatch, nesmyslný Mercedes nebo například nejvíce kontroverzní sportovní kupé roku.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Podívejte se, jak se prodávají supersporty v Dubaji

Zdejší prodejci mají skladem úplně všechno, po čem by místní milionáři mohli zatoužit.

Číst celé

Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Číst celé