Senzační sbírka Mazd Waltera Freye. Vyrazili jsme se tam podívat

Navštívili jsme evropské muzeum značky Mazda a nahlédli do její historie. Nejzajímavější exponáty muzea vám ukážeme ve fotogalerii.

Německé město Augsburg má bohatou historii z hlediska technického vývoje a průmyslu už od 19. století. Sídlila zde společnost Messerschmitt, proslavená výrobou letadel a leteckých komponent, a v roce 1840 zde byla založena společnost MAN, jež patří k největším výrobcům užitkových vozidel. Fanouškům osobních automobilů je Augsburg známý hlavně kvůli evropskému muzeu značky Mazda, které vybudoval nadšenec a sběratel Walter Frey.

Walter Frey otevřel muzeum Mazda Classic – Automobil Museum Frey v roce 2016 v prostorách bývalého tramvajového depa na okraji centra města. Sbírka muzea dává nahlédnout do historie japonské značky a obsahuje nejdůležitější modely její minulosti. Společnost Auto Frey, která provozuje muzeum, má k automobilce velmi blízko, protože od roku 1978 funguje jako oficiální zastoupení Mazdy v Německu a patří k nejstarším evropským dealerům.

Pan Frey začal zakládat svou sbírku Mazd před přibližně čtyřiceti lety, když si v roce 1980 koupil v New Jersey první starou Mazdu. Sbírka, jejímž prvním exemplářem byla úžasná Mazda Cosmo Sport, na zahraničních trzích známá jako 110 S, v současnosti čítá více než 120 vozů. V muzeu je ale vystavena pouze přibližně třetina z nich a zbytek je uložený v depozitáři muzea.

Exponáty se v muzeu pravidelně střídají, takže každá návštěva může ukázat zase něco nového. V době naší návštěvy na konci srpna byla expozice věnovaná letošnímu 30. výročí sportovního roadsteru Mazda MX-5 a modelům s rotačním motorem podle původního návrhu Felixe Wankela. Nejnovějším přírůstkem do sbírky wankelů je žlutá Mazda RX-8, která byla zaparkována u vstupu do expozice spolu s ikonickým Cosmem Sport a posledním Cosmem z devadesátých let.

„Rotary club“ muzea doplňují Mazdy RX-7 všech generací, RX-2, RX-3, kombík RX-4, Cosmo AP/RX-5, Luce Rotary, odtahový vůz Rotary Pickup a autobus Mazda Parkway z roku 1976, který dokáže pojmout až 26 cestujících. Z ostatních exponátů nesmíme zapomenout na Mazdu R360, která byla prvním osobním automobilem značky, a malý kei car Autozam AZ-1.

Adresu muzea, otevírací dobu, ceny vstupného a další informace naleznete na oficiálních internetových stránkách.

Aston Martin Atom: Prototyp prťavého sedanu, o kterém jste nikdy neslyšeli

Aston Martin Atom měl být nejmenším, nejlehčím a nejlepším malým sedanem na trhu, ale vývoj přerušila 2. světová válka.

Číst celé

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé