Senzační sbírka Mazd Waltera Freye. Vyrazili jsme se tam podívat

Navštívili jsme evropské muzeum značky Mazda a nahlédli do její historie. Nejzajímavější exponáty muzea vám ukážeme ve fotogalerii.

Německé město Augsburg má bohatou historii z hlediska technického vývoje a průmyslu už od 19. století. Sídlila zde společnost Messerschmitt, proslavená výrobou letadel a leteckých komponent, a v roce 1840 zde byla založena společnost MAN, jež patří k největším výrobcům užitkových vozidel. Fanouškům osobních automobilů je Augsburg známý hlavně kvůli evropskému muzeu značky Mazda, které vybudoval nadšenec a sběratel Walter Frey.

Walter Frey otevřel muzeum Mazda Classic – Automobil Museum Frey v roce 2016 v prostorách bývalého tramvajového depa na okraji centra města. Sbírka muzea dává nahlédnout do historie japonské značky a obsahuje nejdůležitější modely její minulosti. Společnost Auto Frey, která provozuje muzeum, má k automobilce velmi blízko, protože od roku 1978 funguje jako oficiální zastoupení Mazdy v Německu a patří k nejstarším evropským dealerům.

Pan Frey začal zakládat svou sbírku Mazd před přibližně čtyřiceti lety, když si v roce 1980 koupil v New Jersey první starou Mazdu. Sbírka, jejímž prvním exemplářem byla úžasná Mazda Cosmo Sport, na zahraničních trzích známá jako 110 S, v současnosti čítá více než 120 vozů. V muzeu je ale vystavena pouze přibližně třetina z nich a zbytek je uložený v depozitáři muzea.

Exponáty se v muzeu pravidelně střídají, takže každá návštěva může ukázat zase něco nového. V době naší návštěvy na konci srpna byla expozice věnovaná letošnímu 30. výročí sportovního roadsteru Mazda MX-5 a modelům s rotačním motorem podle původního návrhu Felixe Wankela. Nejnovějším přírůstkem do sbírky wankelů je žlutá Mazda RX-8, která byla zaparkována u vstupu do expozice spolu s ikonickým Cosmem Sport a posledním Cosmem z devadesátých let.

„Rotary club“ muzea doplňují Mazdy RX-7 všech generací, RX-2, RX-3, kombík RX-4, Cosmo AP/RX-5, Luce Rotary, odtahový vůz Rotary Pickup a autobus Mazda Parkway z roku 1976, který dokáže pojmout až 26 cestujících. Z ostatních exponátů nesmíme zapomenout na Mazdu R360, která byla prvním osobním automobilem značky, a malý kei car Autozam AZ-1.

Adresu muzea, otevírací dobu, ceny vstupného a další informace naleznete na oficiálních internetových stránkách.

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Riva Ferrari 32: Poznejte vzácnou Testarossu pro plavbu na moři

Návrháři Rivy a Ferrari se v 80. letech spojili, aby společně vyvinuli plovoucího sourozence kultovní Testarossy.

Číst celé

Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé