Senzační sbírka Mazd Waltera Freye. Vyrazili jsme se tam podívat

Navštívili jsme evropské muzeum značky Mazda a nahlédli do její historie. Nejzajímavější exponáty muzea vám ukážeme ve fotogalerii.

Německé město Augsburg má bohatou historii z hlediska technického vývoje a průmyslu už od 19. století. Sídlila zde společnost Messerschmitt, proslavená výrobou letadel a leteckých komponent, a v roce 1840 zde byla založena společnost MAN, jež patří k největším výrobcům užitkových vozidel. Fanouškům osobních automobilů je Augsburg známý hlavně kvůli evropskému muzeu značky Mazda, které vybudoval nadšenec a sběratel Walter Frey.

Walter Frey otevřel muzeum Mazda Classic – Automobil Museum Frey v roce 2016 v prostorách bývalého tramvajového depa na okraji centra města. Sbírka muzea dává nahlédnout do historie japonské značky a obsahuje nejdůležitější modely její minulosti. Společnost Auto Frey, která provozuje muzeum, má k automobilce velmi blízko, protože od roku 1978 funguje jako oficiální zastoupení Mazdy v Německu a patří k nejstarším evropským dealerům.

Pan Frey začal zakládat svou sbírku Mazd před přibližně čtyřiceti lety, když si v roce 1980 koupil v New Jersey první starou Mazdu. Sbírka, jejímž prvním exemplářem byla úžasná Mazda Cosmo Sport, na zahraničních trzích známá jako 110 S, v současnosti čítá více než 120 vozů. V muzeu je ale vystavena pouze přibližně třetina z nich a zbytek je uložený v depozitáři muzea.

Exponáty se v muzeu pravidelně střídají, takže každá návštěva může ukázat zase něco nového. V době naší návštěvy na konci srpna byla expozice věnovaná letošnímu 30. výročí sportovního roadsteru Mazda MX-5 a modelům s rotačním motorem podle původního návrhu Felixe Wankela. Nejnovějším přírůstkem do sbírky wankelů je žlutá Mazda RX-8, která byla zaparkována u vstupu do expozice spolu s ikonickým Cosmem Sport a posledním Cosmem z devadesátých let.

„Rotary club“ muzea doplňují Mazdy RX-7 všech generací, RX-2, RX-3, kombík RX-4, Cosmo AP/RX-5, Luce Rotary, odtahový vůz Rotary Pickup a autobus Mazda Parkway z roku 1976, který dokáže pojmout až 26 cestujících. Z ostatních exponátů nesmíme zapomenout na Mazdu R360, která byla prvním osobním automobilem značky, a malý kei car Autozam AZ-1.

Adresu muzea, otevírací dobu, ceny vstupného a další informace naleznete na oficiálních internetových stránkách.

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Číst celé

Maserati 3500 GT: Zachránce Maserati před možným krachem v 50. letech

Obyčejnější sériově vyráběné luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo hrozícímu bankrotu. Nejenže se plán i přes počáteční nejistotu nakonec zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl zajímavé prvenství.

Číst celé