Mazda CX-5 2.5 Sky-G: Jinba Ittai v rodinném balení

Existuje v dnešní době SUV, v němž se opravdu perfektně jezdí? Složitá otázka, ale možná jsme našli odpověď.

Pokud mám na nových Mazdách něco opravdu rád, je to způsob, jakým se japonská značka zarytě drží atmosférického plnění v případě benzínových motorů. Technologie ze staré školy, jak je v posledních letech velmi často viděna, ale dokáže nabídnout mnohé i dnes, kdy už si na ní automobilový svět téměř odvyká. Nabízí se tedy otázka, může atmosférický motor stačit i modernímu SUV?

Většina značek láká zákazníky na marketingová sdělení o sportovním duchu jinak mastodontních SUV s vysokým těžištěm. I přesto existuje jedna automobilka, s jejímiž vozy mám za poslední rok více zkušeností a věřím tomu, že ve svých modelech dokáže nabídnout zábavné jízdní vlastnosti, ať už se jedná o malý roadster, nebo dieselový rodinný kombík.

Mazda staví auta podle svého sloganu Jinba Ittai, který popisuje jakési spojení jezdce a koně, v dnešních dobách spíše řidiče a auta. S tímto na paměti jsem se rozhodl, že sáhnu po dalším autě z modelové řady, jímž je přibližně před rokem představená CX-5. Japonci se do jejího vývoje pustili chytře, přičemž vycházeli z předchozí generace. Co fungovalo, zůstalo, co nefungovalo, bylo změněno. Postup podobný přirozené evoluci se ukázal jako recept na úspěch.

Designéři přepracovali exteriér za pomoci křivek vycházejících ze současného továrního směru KODO, k němuž se váže rozměrná maska chladiče dekorovaná ostře lámanou chromovanou lištou připomínající rohy na helmách japonských samurajů. Příď oproti zbytku vozu působí ohromným a agresivním dojmem. Záď vozu je naopak až příliš usedlá a myslím si, že by zasloužila o fous větší světlomety, které by vyplnily velký prázdný prostor. Jako celek je ale CX-5 velmi pěkné nevšední auto, jenž na našich silnicích poutá překvapivou pozornost.

Na jednoduchosti a eleganci si zakládá i perfektně odhlučněný prostorný interiér, který byl v mnou testovaném voze vybaven vrcholným balíčkem Revolution TOP. Nechybí v něm kožené čalounění, barevný head-up displej promítaný na čelní sklo či řada asistentů jako adaptivní tempomat a inteligentní brzdový asistent SBS. S velkým množstvím prvků se lze setkat i v ostatních modelech značky – patří mezi ně například volant, přístrojová deska a infotainment s displejem na vrchu palubní desky.

Slogan nezklamal

V rozměrné přídi vrcholné testované CX-5 se ukrývá dnes už nezvyklý atmosférický čtyřválec SkyActiv-G194. Dvouapůllitr, jenž tvoří špičku benzínové nabídky, disponuje nejvyšším výkonem 194 koní a točivým momentem 258 Nm. Obavy, že by CX-5 mohla být jedním z línějších SUV, ale nejsou na místě. Ačkoliv je potřeba motor v případě rychlého předjíždění točit, běžné ježdění zvládá bravurně díky vysokému kompresnímu poměru. Tomu dopomáhá i hydrodynamický měnič šestistupňové samočinné převodovky, která posílá hnací sílu dále na všechna kola skrze elektrohydraulickou lamelovou spojku.

Většinou jsem tak bez problémů projížděl ulicemi Prahy s motorem vytočeným na 2 000 ot./min. Převodovka při každém razantnějším přidání plynu ochotně a rychle podřadí na nižší stupeň a dovolí autu svižnější dynamiku. Velkým negativem je absence pádel řazení pod volantem, ačkoliv je manuální řazení umožněno pomocí standardní páky voliče převodovky. Příjemným překvapením může být i spotřeba, protože si benzínový dvouapůllitr ve městě žádá okolo osmi litrů na sto kilometrů, jenž dokáže dále zlepšit za pomoci systému vypínání dvou krajních válců. Mimo město lze jezdit pohodlně i se spotřebou okolo sedmi litrů.

V rámci své kategorie CX-5 překvapuje i jízdními vlastnostmi, k nimž dopomáhá elektronický systém G-Vectoring Control. Ten při každém nájezdu do zatáčky sníží točivý moment motoru o 5 Nm, čímž vznikne setrvačná síla pomáhající zatížení vnějšího předního kola. Celý jev probíhá s takovou čistotou, že je téměř nemožné jej postřehnout.

CX-5 za pomoci skvěle vyladěného podvozku proplouvá zatáčkami s naprostou lehkostí, jakou by jí mohlo závidět mnoho konkurentů. Dobrý pocit za volantem umocňuje i přesné řízení, u něhož jsem se chvílemi nemohl ubránit pocitu, že je až moc lehké. S autem se však musí jezdit dobře i v hustém městském provozu. Jakmile vůz opustí zakroucené okresky, stane se opět pohodlným silničním korábem, aniž by k tomu potřeboval adaptivní podvozek s několika režimy nastavení. Další příklad výborně odvedené práce. Výhrady musím mít jen k brzdám, které by mohly nabízet o něco více síly, jelikož je potřeba je více přišlápnout i při městském popojíždění.

Závěrem mohu říci, že pro mě byla nejsilnější benzínová Mazda CX-5 velkým překvapením. Umí být příjemným společníkem při každodenním soužití a zároveň dokáže zabavit, jakmile s ní vyrazíte technické okresky. Líbí se mi její konstrukční jednoduchost a také skutečnost, že inženýři vsadili na jedno pečlivě vyladěné nastavení, aniž by se chlubili paletou různorodých jízdních režimů testovaných na světových závodních okruzích. Tady je vše v pořádku, sloganem Jinba Ittai se dle mého ohání právoplatně.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Car Star Praha.

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Ford 999: „Závodění vzniklo 5 minut po vyrobení druhého auta“

Henry Ford byl fanouškem motoristického sportu. Než se pustil do výroby lidových automobilů, pomáhal s vývojem dvojice soutěžních Fordů, které vládly závodům.

Číst celé

Ferrari 250 GT California Spyder: Drahý a strohý roadster pro bohaté Američany

Severoameričtí dovozci Ferrari si vyžádali výrobu puristického roadsteru, kterým se pokusí zaujmout nejbohatší klientelu. V dnešních dnech se jedná o jedno z nejcennějších silničních Ferrari všech dob.

Číst celé

Jaguar XJ13: Vznikl pro Le Mans, ale nikdy nezávodil

Inženýři Jaguaru se rozhodli pro návrat do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, ale neochota vedení značky zapříčinila, že se z jejich krásného díla stal nepotřebný unikát.

Číst celé