Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

V kategorii supersportů je častým jevem vstup nového malého výrobce, jehož investoři mají vizi o úspěchu Ferrari a snaží se dát světu nové superauto. Některým se to podařilo a v dnešní době o nich slýcháme velmi často, díla Horacia Paganiho nebo Christiana von Koenigsegga jsou dobrým příkladem. O vstup na toto pole se pokusili i Rusové, konkrétně závodní jezdec Nikolai Fomenko. Ten stál u zrodu první ruské továrny, která se pustila do výroby supersportu. Představujeme vám Marussia Motors.

Celý příběh automobilky začíná v roce 2007, kdy Marussia zkonstruovala dva prototypy B1 a B2. První z nich byl představen v prosinci 2008 v Moscow Manege s informací, že bude vyrobeno 2999 kusů, kterých nebylo dosaženo. První ruský supersport byl koncepce, která je pro tento druh aut typická – motor uložený podélně uprostřed a pohon zadních kol. Základem auta byl monokok z hliníku s karbonovými panely, ve kterém byl namontován jeden ze tří nabízených motorů, na jejichž vývoji se podílel Cosworth. Prvním dostupným agregátem byl 3,5-litrový vidlicový šestiválec s maximálním výkonem 300 koní, druhým byl přeplňovaný vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 2,8 litru. Ten vznikl ve dvou variantách a v závislosti na specifikaci dosahoval maximálního výkonu 360 nebo 420 koňských sil. Motory byly standardně spojeny se šestistupňovou automatickou převodovkou. Automobilka pracovala na vývoji šestistupňového manuálu, kterého se vozy nedočkaly. Zavěšení kol bylo nezávislé typu „pushrod“ a o zpomalení kinetické energie se staraly čtyřpístkové brzdy. Pohotovostní hmotnost vozu se pohybovala okolo 1100 kilogramů. Maximální dosažitelná rychlost činila 250 km/h, akcelerace 0-100 km/h byla uskutečnitelná za 3,8 vteřiny (u nejvýkonnější varianty).

„Nástupcem“ prvního supersportu byl vůz s označením B2, který se lišil jen po kosmetické stránce. Poprvé jej svět spatřil na Frankfurt Motor Show 2009. Nový design byl agresivnější a hranatější. Za povšimnutí stojí přední část vozu, jejíž tvar připomíná písmeno „M“ odkazující na jméno automobilky. Nový byl také interiér auta, který podle některých názorů připomíná vesmírný věk. Plánovaná produkce nového supersportu měla dosáhnout 500 kusů. Vozy se kromě Moskvy měly vyrábět také v Uusikaupunki ve Finsku. V továrně společnosti Valmet Automotive, se kterou Marussia uzavřela dohodu o výrobě v roce 2012.

Poslední nadějí značky bylo luxusní SUV Marussia F2, které vzniklo ve spolupráci s Valmet Automotive a bylo představeno 5. května 2010. Nové SUV, které mohlo sloužit jako záchranářské a vojenské vozidlo, mělo být prvním autem kategorie s posuvnými zadními dveřmi po vzoru konceptu Bertone Genesis, někdy také Lamborghini Genesis. Velké sny slibovaly produkci 300 kusů do dvou let, které nikdy nevznikly.

Do příběhu společnosti Marussia patří i účast ve světě Formule 1, kde značka převzala stáj Virgin Racing a později ji přejmenovala na Marussia F1. Tým F1 ale fungoval nezávisle na automobilce. Společnost Marussia byla oficiálně rozpuštěna v dubnu 2014. Velké plány o velkých výrobních sériích nebyly naplněny a vozů, které se prodávaly za více jak 100 000 €, po světě jezdí opravdu jen pár. Sen o prvním ruském supersportu byl naplněn, ale přesto nebyl úspěšný.

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé