MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Technologie automobilů se neustále vyvíjejí, ale skutečný původ mnoha moderních technických řešení můžeme vysledovat i několik desetiletí zpět. Jedním z nich je zavěšení předních kol typu MacPherson, které v současnosti využívá většina vozidel s pohonem předních a všech kol (z vozů s pohonem zadních kol toto řešení používá například Porsche 911). Přemýšleli jste někdy o tom, kdo byl pan MacPherson, který toto zavěšení vymyslel, jak jeho návrh funguje a proč se stále používá?

Earle Steele MacPherson se narodil 6. července 1891 nedaleko Chicaga a je zodpovědný za tuto nadčasovou technologii. MacPherson získal titul strojního inženýrství na Univerity of Illinois a poté následoval svůj zájem o techniku a přesunul se do Detroitu v Michiganu, který tehdy byl začínajícím americkým automobilovým centrem.

McPherson sloužil v americké armádě během první světové války a po návratu do civilního života pracoval ve společnosti Liberty Motor Car Company, ze které se přestěhoval do firmy Hupp Motor Car Company. Když se v roce 1934 akcionáři hádali o budoucnosti společnosti, MacPherson se rozhodl hledat stabilnější zaměstnání a jeho znalosti a zkušenosti mu pomohly zaujmout pozici v General Motors.

V průběhu následujícího desetiletí se MacPherson vypracoval na pozici hlavního inženýra návrhu osobních a nákladních automobilů. Chevrolet se obával, že automobilový trh bude po skončení války váznout a potřeboval vyvinout jednoduchý levný vůz. Vývoj nového lidového modelu odstartoval v roce 1945 a MacPherson se jako vedoucí projektu ujal vývoje nového předního zavěšení. Vůz se nikdy nedostal do výroby, ale jeho inovativní zavěšení proslavilo MacPhersona v automobilovém světě.

Jeho konstrukce zahrnovala vertikální vzpěru, která se skládala z vinuté pružiny a teleskopického tlumiče, jež sloužil jako horní kotevní bod pro náboj kola. Nová konstrukce se radikálně lišila od tehdy standardních rovných tuhých náprav s listovými pružinami a pákovými tlumiči rázů, které vyžadovaly podstatně více prostoru a nedovolovaly předním kolům nezávislé výkyvy.

Svislá vzpěra je uchycena v horním uložení a spodní výkyvné rameno připevněné k nápravnici nese náboj kola. I když se náprava MacPherson používá převážně jako přední řídicí, může sloužit také jako zadní hnaná* i hnací*. Kola se otáčejí do rejdu kolem spojnice středu ložiska a kulového kloubu, která představuje virtuální osu, která rovněž tvoří osu zatěžování pružiny. Bez horního ramene a pružiny mezi ním a spodním ramenem nápravy zbývá dostatek prostoru pro hnací hřídel.

MacPherson podal první patentovou přihlášku na nový návrh zavěšení v roce 1947 a v roce 1949 si nechal patentovat vylepšenou verzi, která vydržela zkoušku času, protože ji využívá mnoho moderních aut.

Co je na zavěšení MacPherson tak skvělého, že se používá i po více než sedmdesáti letech? Hlavními přednostmi zavěšení MacPherson jsou zvýšená jízdní stabilita vozidla v zatáčce a jednoduchost, která kombinuje odpružení, tlumení a zatáčení. MacPherson s lehkou konstrukcí a malým počtem dílů funguje lépe než složitější systémy, oproti kterým nabízí snazší nastavení geometrie a s minimálními úpravami může dosáhnout velmi vysokých úhlů řízení.

Jediným požadavkem pro použití zavěšení MacPherson je samonosná karoserie, protože horní část teleskopického tlumiče musí být uložena v klobouku tlumiče. Moderní automobily jsou konstruovány výhradně se samonosnými karoseriemi, takže je osvědčená náprava MacPherson dlouhodobým nejlepším přítelem podvozkových inženýrů.

*hnaná náprava – přenáší pouze hmotnost vozidla
*hnací náprava – přenáší hmotnost vozidla a točivý moment pohonu na kola

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé