Land Rover Defender 110 P400: Z armády do civilu

Legendární Land Rover Defender má nástupce, který se už příliš nepodobá vozu vycházejícímu z armádního džípu. V terénu se neztratí, ale raději míří do městských ulic.

Britská legenda, která se zrodila z armádního speciálu. Ikonický Land Rover Defender se vyráběl přes 30 let, ale historie nejslavnějšího britského offroadu se začala psát už krátce před koncem 40. let, když se na autosalonu v Amsterdamu představil Land Rover Series I. Za tu dobu se Defender stal oblíbeným autem do nepohody, kterému důvěřují farmáři, lidé žijící na špatně přístupných místech, průvodci na safari nebo vojenské speciální jednotky. Ve vojenské službě nosí i symboly české armády.

Land Rover Defender si při nasazeních a expedicích po celém světě vybudoval pověst legendy, ale postupem se stal hlavně autem offroadových nadšenců. Zájem obyčejných lidí o spartánský offroad začal upadat. Časy se změnily a na většinu míst na světě se lze dostat po zpevněných cestách nebo asfaltových silnicích, takže se z výletů do terénu stala volnočasová hobby hrstky milovníků brodění se v blátě. Když Land Rover oznámil ukončení výroby původního Defenderu v roce 2016 a vývoj zcela nového nástupce, pochopitelně narazil na kritiku a názory, že zcela moderní Defender už nebude takový, jako ten odcházející.

Úmysl automobilky ale trochu zapomínal na filosofii původního Defenderu, protože aby jeho nástupce zaujal na dnešním automobilovém trhu, musel se výrazně změnit. Hlavním mezigeneračním rozdílem je odpoutání se od zastaralé konstrukce s podvozkovým rámem a použití moderní hliníkové platformy D7x se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením kol a možností namontovat vzduchové odpružení. Land Rover uvádí, že konstrukce nového Defenderu poskytuje až třikrát vyšší torzní tuhost než u modelu s rámem. Nový Defender rovněž neztratil nic z terénních schopností předchůdce, ale zároveň je příjemnější pro život ve městech.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Slovenská továrna v Nitře vyrábí nový Defender ve dvou karosářských variantách, jejichž označení navazuje na tradici původního modelu. Krátká verze s označením 90 je pouze třídveřová, zatímco dlouhá verze 110 je pětidveřová. „Stodesítka“ s opravdu velkými rozměry je v městském provozu větší než většina okolních aut. S délkou 5 018 mm, šířkou 2 008 mm, výškou 1 967 mm a rozvorem náprav 3 022 mm nepochybně patří k největším osobním autům, jaká v městských ulicích uvidíte. Jindy velká SUV, jako například Audi Q7, oproti němu vypadají docela malá.

Ať už jde o krátkou nebo dlouhou verzi, exteriérový design nového Defenderu od Garryho McGoverna kombinuje moderní linie s typickými poznávacími rysy původního Defenderu. Charakteristická boční silueta zůstala, maska chladiče má svůj nezaměnitelný tvar, zadní světla pokračují v tradici a nad zadními sedadly a zavazadlovým prostorem nechybí ikonická střešní okna. Celkový minimalistický design je ale oproti původnímu modelu mnohem agresivnější, čemuž napomáhá hlavně kontrastní černý paket.

V interiéru už na první pohled zaujme robustní hliníková konstrukce palubní desky s integrovanými madly nebo záměrně odhalené hlavy šroubů. Nový Defender není luxusním autem, ale zároveň je vybavený nejmodernějšími technologiemi. Uvnitř nenajdete honosné kožené čalounění ani dřevěné nebo karbonové obložení. Palubní deska, loketní opěrka a další prvky interiéru jsou potažené materiálem připomínajícím neopren a sedadla jsou čalouněná odolnou textilií a umělou kůží. Houževnaté materiály a snadná údržba k Defenderu prostě patří.

Lidé se zkušenostmi se starým Defenderem si rychle uvědomí obrovskou prostornost a komfort v interiéru. Volant už není vyosený, pedály nejsou natlačené ke straně a na sedadlo řidiče se pohodlně usadíte, aniž byste si museli stáhnout okno a vytvořit tím prostor pro váš levý loket. Pohodlím v interiéru se Defender blíží sourozencům značky Range Rover. Ve výbavě interiéru nechybí elektrické vyhřívání sedadel a volantu, digitální přístrojový štít, rychlý a přehledný infotainment, chladicí box pod loketní opěrkou, digitální zpětné zrcátko nebo spousta elektronických asistentů pro jízdu na silnicích i v terénu.

Nový Defender se zatím prodává s pěti různými motorizacemi, jejichž vrcholem je v současné době mild-hybridní verze P400. V budoucnu se představí výkonnější vidlicový osmiválec, ale nynější nejsilnějším motorem je zážehový třílitrový řadový šestiválec Ingenium s elektromotorem na klikové hřídeli, elektricky roztáčeným kompresorem a turbodmychadlem. Nejvyšší výkon šestiválce dosahuje 400 koní při 5 500 ot./min. a točivý moment vrcholí 550 newtonmetry v pásmu 2 000 – 5 000 ot./min. S takovou hnací silou se Defender 110, s pohotovostní hmotností 2 361 kilogramů, rozjede z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a jezdí maximální rychlostí 191 kilometrů v hodině.

To ale jsou jen tabulková čísla. Jak nový Defender jezdí v reálném provozu? Supermoderní šestiválec se sametově hladkým chodem ochotně zabírá v celém otáčkovém spektru a nezná situací, ve kterých by neměl dost výkonu. V nízké zátěži tiše ševelí a při zrychlení vás odměňuje návykovým hutným zvukem. Jízdní dynamika je vážně skvělá, a přestože je nový Defender velký a těžký, motor nevyžaduje extrémní množství benzínu. Skutečná spotřeba paliva se při úsporné jízdě vejde pod 12 litrů, a když častěji probudíte spící koně, spotřeba se bude pohybovat okolo 13-14 litrů na 100 kilometrů.

Nový Defender samozřejmě nesdílí žádné komponenty se starým modelem a zbytek hnacího ústrojí se skládá z osmistupňové automatické převodovky ZF, permanentního pohonu všech čtyř kol s uzamykatelnými diferenciály a dvoustupňovou redukční převodovkou. Nastavení vozu ovládá chytrý elektronický systém Terrain Response 2, který funguje samostatně a Defender je díky němu v terénu prakticky nezastavitelný. Defender si při výletech do terénu automaticky nastavuje uzávěrky (podle jízdního režimu), zvedne podvozek a třeba i upraví nastavení plynového pedálu.

Land Rover Defender je civilizovanějším autem než kdy dříve. I méně zkušení řidiči s pomocí elektronických asistentů zvládnou průjezd náročným terénem s prstem v nose, čímž si ale vyslouží kritiku opravdových offroadových mazáků. Terénní auta se sofistikovanou elektronikou se svou blbuvzdorností přibližují moderním sportovním autům, za jejichž volantem umí být rychlý skoro kdokoliv. To však z Defenderu nedělá špatné auto, protože taková je prostě doba.

Život ve městech usnadňují kamery pro parkování a s vysokou světlou výškou, velkými pneumatikami a standardně dodávaným vzduchovým podvozkem si konečně zamilujete retardéry. Defender je zvládne přejet i ve vyšších rychlostech a možnou ránu do podvozku utlumí jemněji než rámové pick-upy. A ano, vzduchový podvozek s nastavitelnou výškou je standardní výbavou všech dlouhých stodesítek. U kratších devadesátek je na výběr mezi obyčejným odpružením s vinutými pružinami, nebo komfortnějším vzduchovým odpružením.

Za volantem moderního Defenderu se budou bavit všichni nadšení řidiči. Na typických českých okreskách vás mohutné rozměry nutí neustálému soustředění při vyhýbání se s každým větším vozidlem v protisměru, ale když na to šlápnete, budete se velmi dobře bavit. Jízdní limity jsou snadno dosažitelné a převod řízení je trochu delší, ale Defender je na okreskách překvapivě svižný. To nejlepší na tom je, že se při rychlé jízdě na okreskách nemusíte obávat rozbitého povrchu pod vámi. Vzduchový podvozek jej vyžehlí s takovou dokonalostí, že vám ta velká díra při přejetí ani nepřipadá taková.

Land Rover Defender už nikdy nebude jako dřív. Z užitkového terénního vozu, který vznikl pro farmáře, lesníky a armády, se stal moderní offroad pro 21. století. Nový Defender se zaměřuje na jinou skupinu zákazníků, kterou jsou běžní lidé. Není to luxusní SUV ani puristický offroad, je to povedený kompromis. Snaží se je zaujmout a přesvědčit, aby z luxusních SUV přesedli do robustního, avšak komfortního vozu, jehož hlavní předností je funkčnost. A stále může sloužit jako expediční speciál? Ano, jen zaškrtněte příslušné vybavení v nabídce příplatkové výbavy.

Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé