Sunbeam Tiger: Zapomenutý sourozenec legendární Shelby Cobry

Carroll Shelby se proslavil vývojem legendární Cobry, Fordu GT40 a nadupaných mustangů. Sunbeam Tiger je však jeho zapomenutým počinem, který si zaslouží pozornost.

Sunbeam Tiger je proslulý osmiválcem vtěsnaným do motorového prostoru navrženého v Anglii inženýry, kteří by se asi zhrozili, kdyby věděli, že jejich malý roadster bude o několik let později odeslán do garáže bývalého chovatele kuřat v Kalifornii, kde bude rozřezán a znovu svařen, aby se do něj vešel osmiválec Ford o objemu 260 kubických palců.

Jak už to tak bývá, když Britové a Američané staví auta společně, Tiger se dobře řídí a má solidní poměr výkonu a hmotnosti. Mezi další příklady tohoto fenoménu napříč Atlantikem patří Allard J2, Shelby Cobra, Jensen Interceptor, Lister-Chevrolet a samozřejmě Ford GT40.

Sunbeam Tiger je jedním z neškodně vypadajících výtvorů Carrolla Shelbyho, který vychází z modelu Sunbeam Alpine, jehož design připomíná mnohem větší Ford Thunderbird.

Ačkoli Sunbeam Tiger nevypadá nijak zvlášť rychle, je to typický Shelbyho výtvor s osmiválcem o zdvihovém objemu 4,3 litru (260 kubických palců), čtyřstupňovou manuální převodovkou, hřebenovým řízením a upraveným odpružením. Navzdory tomu, že pod kapotu byl vtěsnán osmiválec, bylo rozložení hmotnosti téměř dokonalé: 51,7/48,3 vpředu/vzadu, protože nový motor Ford byl v motorovém prostoru vtěsnán co nejvíce dozadu.

Sunbeam si objednal Carrolla Shelbyho, aby vytvořil plán modelu Tiger, a bylo na něm a jeho týmu, aby vymysleli, jak nacpat osmiválec do motorového prostoru. Vůz byl původně znám jako Thunderbolt, ale krátce před jeho představením na autosalonu v New Yorku v roce 1964 byl název změněn. Nový název odkazoval na Sunbeam Tiger z roku 1925, který v březnu 1926 na pláži v Southportu vytvořil pozemní rychlostní rekord 152,33 km/h.

Srovnání s modelem Shelby Cobra, který se poprvé objevil v roce 1962 a byl vybaven stejným motorem Ford V8 o objemu 260 kubických palců, bylo nevyhnutelné a Tiger byl později vybaven motorem o objemu 289 kubických palců (4,7 litru), který se používal i v Cobrách. Podobnost mezi vozy nebyla na škodu a uskutečnilo se mezi nimi více než několik závodů – jak na okruhu, tak v soukromých rukou na veřejných silnicích.

Zakázka na výrobu modelu Tiger byla zadána firmě Jensen v Anglii, protože vedení společnosti Sunbeam se trochu obávalo úzkých vazeb Shelbyho na Ford. I když při zpětném pohledu by pravděpodobně ušetřili peníze, kdyby je nechali vyrábět Shelbymu v USA, protože většina z nich se stejně prodala tam – a Sunbeam platil Shelbymu licenční poplatky za každý vyrobený Tiger.

Existovaly dvě hlavní verze modelu Tiger, Mark I a Mark II. Potenciálně jich mohlo být více, ale Sunbeam (jako součást Rootes Group) byl v roce 1967 prodán Chrysleru, takže další používání motorů Ford nepřipadalo v úvahu – a Chrysler neměl žádný osmiválec, který by se vešel pod kapotu Tigeru.

SUNBEAM TIGER MARK I

Tigery Mark I byly vybaveny osmiválcem 260 (4,3 litru) v relativně nízkém stupni výbavy – k dispozici bylo pouze 164 koní, ačkoli někteří podnikaví prodejci v USA nabízeli výkonnostní úpravy, které zvýšily výkon na více než 240 koní a výrazně přesahovaly možnosti brzd, pneumatik a odpružení.

SUNBEAM TIGER MARK II

Tigery Mark II byly vybaveny výkonnějším osmiválcem Ford V8 o objemu 289 kubických palců (4,7 litru), který snížil čas zrychlení z 0 na 100 km/h z 8,6 na 7,5 sekundy. Cena modelu Tiger byla přibližně o 30 % vyšší než u Fordu Mustang a v době jeho uvedení na trh v roce 1967 již Chrysler vedl a označení Ford bylo nahrazeno označením “Sunbeam V-8”. To už bylo pro malý mohutný Tiger napsáno na zdi a výroba by do konce roku nepřežila.

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

Cadillac Seville se prodával se zvláštní výbavou pro makléře z Wall Street

Marketingové oddělení Cadillacu si myslelo, že průměrný majitel Seville si potřebuje čas od času něco spočítat. Z toho důvodu mu do výbavy přidalo kalkulačku.

Číst celé

Poradna: Líbí se mi X6, co mám dělat?

Coming out je tu. Už to muselo ven. Jen nevím, jestli v tom jsem sám, nebo mi dá někdo za pravdu.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Subaru Forester: Nejvýkonnější a sportovní verze populárního lesníka

Subaru Forester se na dlouhých 20 let stalo nejprodávanějším modelem japonské automobilky. V jakých nejvýkonnějších motorizacích se kdy vyrábělo?

Číst celé

Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Číst celé