Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Lamborghini se v devadesátých letech potýkalo s velkými finančními problémy, ze kterých bylo zachráněno až odkoupením německým koncernem Volkswagen. Složité období znamenalo, že italská továrna vyvinula pouze jediný sériově vyráběný model – legendární Diablo. V posledním desetiletí 20. století ale vzniklo i několik zajímavých prototypů, které představovaly vize designérů o budoucnosti slavné značky.

Prototyp Zagato Raptor měl být dalším supersportem Lamborghini, který navrhl Alan Wicki ve spolupráci s renomovanou společností Zagato Styling Center. Ohromující Raptor měl inovativní konstrukci typické patentované vyboulené střechy, která se extravagantně otevírá vzhůru spolu s dveřmi.

Speciální konstrukce karoserie umožňovala přetvoření supersportu do několika podob. Stačila chvilka práce, aby se z kupé stal dvoumístný roadster, nebo jednomístný závodní speciál se začleněným ochranným rámem.

Společnost Zagato při vývoji použila nové počítačové systémy CAD/CAM, jejichž pomocí dokázala vyvinout dechberoucí prototyp za méně než čtyři měsíce, aniž by musela vyrobit tradiční zmenšený model. Podvozek tvořil trubkový rám, který nesl karbonové panely karoserie. Finální design společně vyvinuli Andrea Zagato, Alain Wicki a Nori Harada, hlavní designér studia Zagato. Lamborghini Zagato Raptor bylo představeno na autosalonu v Ženevě v roce 1996.

Základem Zagato Raptor se stalo Lamborghini Diablo VT, jehož vidlicový dvanáctiválec dosahoval 492 koní. Inženýři vyvinuli i výkonnější verzi s kompresorem od Z-Engineering, která dokázala vyvinout až 620 koní. Standardem obou variant byl pětistupňový manuál a pohon všech kol. S nasazenou pevnou střechou byl Raptor s pohotovostní hmotností 1 350 kilogramů o přibližně 300 kg lehčí než Diablo VT a dosahoval nejvyšší rychlosti 330 km/h.

Síla ale musí být schopna zastavit, takže standardní brzdový systém Brembo nahradily třmeny Alcon s masivními kotouči, které vyplnily velká osmnáctipalcová magnéziová kola. ABS a systém kontroly trakce se v prototypu neobjevil, protože se nepoužíval ani v Diablu. Alain Wicki, bývalý automobilový závodník, byl přesvědčen, že systém bez ABS dokáže brzdit rychleji než s ním. To je prohlášení, které je velmi pravdivé. Pokud víte, co děláte.

Prodejní cena nebyla nikdy stanovena, ale určitě byla vyšší, než byla cena běžného Diabla. Alain Wicki plánoval omezenou výrobu 50 exemplářů, ale prototyp nikdy nepostoupil do fáze sériové výroby. Neoficiální informace uvádějí tři Raptory, které se prodaly před ukončením autosalonu v Ženevě.

Po ukončení výstavy byl Zagato Raptor převezen do Lamborghini, kde bylo provedeno několik testů. Raptor zaujal extrémně dobrými jízdními vlastnostmi a snadnou ovladatelností při vysokých rychlostech. Raptor měl původně překlenout propast mezi Diablem a jeho nástupcem Lamborghini Canto. Lamborghini se později rozhodlo zamítnout sériovou výrobu, protože Zagato navrhlo také design Canta, které by mohlo vypadat jako pouze přepracovaný Raptor.

Lamborghini později přerušilo spolupráci se Zagatem a zaúkolovalo návrháře konkurenční karosárny Bertone, aby navrhli nástupce Diabla. Alain Wicki se pokusil vyrábět Raptor vlastními silami, ve spolupráci se Zagatem, ale nakonec se rozhodl uchovat fascinující jedinečný prototyp. Ten se později ukázal na výstavě unikátních aut v Pebble Beach a během posledních dvou desetiletí dvakrát změnil majitele.

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Katovna: Design mi připomíná ikonky na androidech, je to taková anti-sexy žába

Temple of Speed zkouší nový formát článku. Čtyři samozvaní znalci hodnotí auta svými subjektivními názory a nepokrytě si u toho připadají jako v Top Gearu. Toť naše Katovna. Pojďme na to, ať víme, jestli to stojí za to.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé

5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé