Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Brunejský sultán Hassanal Bolkiah a sultánův bratr princ Jefri Bolkiah v 80. a 90. letech nakoupili obrovskou flotilu luxusních a exotických automobilů. Oba bratři vydělali extrémní množství peněz prodejem brunejských zásob zemního plynu a ropy a neplánovaně pomohli britským automobilkám jako Aston Martin, Bentley a Rolls-Royce v těžkých časech hospodářské krize.

Členům brunejské královské rodiny však nestačily obyčejné luxusní modely, které si normálně kupovali milionáři z celého světa, ale objednávali si jedinečné přestavby s unikátními vlastními karoseriemi. Až do 50. let bylo možné koupit samostatný podvozek vozu a nechat si navrhnout karoserii svým oblíbeným karosářem, ale s blížícím se koncem 20. století se tento trend vytrácel. Legalizace unikátních vozů už byla mnohem složitější, s čímž rostly ceny za vývoj jedinečných exkluzivních vozů.

K doplnění obrovského počtu běžných Jaguarů si v letech 1992 až 1995 našlo cestu do brunejské královské garáže 20 exemplářů supersportu XJ220, k nimž patřilo 18 standardních sériových modelů, závodní XJ220-C z Le Mans z roku 1993 a jedinečný silniční vůz se zakázkovou karoserií Pininfarina. Vzácný vůz s italskou karoserií byl postaven na podvozku z roku 1992 s číslem SAJJEAEZ7AX220889.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale následoval tradici unikátů pro brunejskou královskou rodinu a mimo přepracovaného exteriéru a interiéru měl i řadu technických vylepšení. Nejpozoruhodnějším technickým řešením vozu je převodovka Williams F1 s řazením pádly pod volantem spolu s posilovačem řízení, vylepšeným chladicím systémem a přepracovanou elektrikou. Inženýrský dohled nad vývojem vozu zajišťovala turínská společnost Italtecnica, která pravidelně prováděla práce na prototypech značek jako Ferrari, Maserati, Pininfarina a Bertone.

Studio Pininfarina navrhlo kompletně nový vzhled s agresivnějšími křivkami a pevnými předními světlomety namísto skrytých. Kabina supersportu s dvoudílnými bočními okny byla zúžena směrem dozadu a na zádi se objevilo elegantní křídlo se širokým světlometem a velkým nápisem Jaguar pod ním. Karoserie, jejíž panely dodala společnost Coggiola z Turína, byla nalakována do tmavě zelené metalízy.

V interiéru nezůstalo nic z produkčního Jaguaru XJ220 – sedadla, palubní deska, centrální konzola, volant a panely dveří byly zcela nové. Interiér byl čalouněný zelenou a černou kůží, kterou doplňovala tmavá alcantara. Přístrojový štít zdobily budíky s bílým pozadím.

Kromě výše zmíněných technických směn si Jaguar XJ220 od Pininfariny zachoval standardní mechanickou specifikaci. Základem vozu byl hliníkový voštinový monokok s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením, plynovými tlumiči Bilstein s vinutými pružinami a stabilizátory. Brzdový systém AP Racing byl vybavený hliníkovými čtyřpístkovými brzdiči a ventilovanými kotouči o průměru 330 mm vpředu a 300 mm vzadu. Kola Speedline Corse o rozměrech 17×9 palců a 18×14 palců byla obutá do pneumatik Bridgestone Expedia.

Vidlicový šestiválec Jaguar se zdvihovým objemem 3 498 cm3 byl vybavený dvěma turbodmychadly Garrett T03, dvojicí mezichladičů vzduch-vzduch, vícebodovým vstřikováním s dvojitými vstřikovači a elektronickým řízením motoru Zytek. Motor o výkonu 542 koní při 7 200 ot./min a točivém momentu 644 Nm při 4 500 ot./min. byl také vybavený dvěma katalyzátory a mazáním se suchou skříní.

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale byl dokončen v roce 1995. Jakmile dorazil do brunejské královské garáže, už jí nikdy neopustil.

Gordini: Rychlé Renaulty z rukou kouzelníka

Amédée Gordini byl nejen závodník původem z Itálie, ale také skvělý konstruktér, díky čemuž si vysloužil svou přezdívku le Sorcier.

Číst celé

Dvojice Aventadorů se prohání v italských kopcích

I Lamborghini natáčí reklamní spoty svých supersportů.

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

Audi Quattro Spyder se představilo jako nástupce legendárního Quattra, ale kvůli hrozícím sporům v rodině Ferdinanda Piëcha se nedostalo do sériové výroby. Zjistěte, jak Audi později využilo nákladný vývoj nového modelu s motorem uprostřed.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

Blíží se nová éra WRC. Detailně o hybridních pohonech, technice a pravidlech

Josef Fousek se detailně podíval na připravované změny v organizaci šampionátu World Rally Championship. Co nás čeká a nemine?

Číst celé