Ferrari Mondial: Příběh černé ovce z Maranella a nejlevnějšího Ferrari

Ferrari Mondial vzniklo na začátku 80. let jako nejlevnější vůz z Maranella, který si mohli koupit zákazníci z celého světa.

Ferrari Mondial je více neuznávané Ferrari než kterýkoli jiný model z Maranella. Obyčejný design a neuspokojivý výkon z něj dělají snadný cíl a obvyklé nízké ceny na trhu znamenají, že existuje obrovské množství špatně udržovaných kusů. Jen skuteční milovníci sportovních vozů z Maranella dokázali přijmout Mondial za opravdové Ferrari a obdivují ho podobně jako ostatní modely značky.

Když se potkáte s majitelem Mondialu, ale nevlastníte žádné Ferrari, měli byste si dát pozor vtípkování. „No, a jaké Ferrari máš ty?“ Vaše hledání odpovědi na tuto otázku bude trapné. Ferrari Mondial je černou ovcí v historii Ferrari, protože je nedokonalé, ale stále má vzpínajícího se hřebce na kapotě a stále má své silné stránky. Je komfortní, má krásný zvuk a na zadní sedadla můžete usadit dvě děti. Mondial navíc zůstal poslední relativně dostupnou možností, jak vlastnit Ferrari.

Ferrari po ukončení výroby modelu 308 GT4 představilo úplně nový vůz pro osmdesátá léta, který se velmi odlišoval od svého předchůdce. Ferrari se čtyřmístným interiérem a motorem uprostřed upustilo od typického označení řetězcem písmen a číslic, ale mělo opravdové jméno – Mondial. Slovo Mondial je francouzský výraz pro „globální“, což odhalilo záměr Ferrari prodávat nový vůz širší skupině méně zámožných zákazníků po celém světě.

Karoserie byla též jiná a tentokrát ji nevytvořili návrháři z Bertone, nýbrž ti z Pininfariny. Design Mondialu se rozhodně nezařadil k nejslavnějším vozům od Pininfariny, ale upřímně musíme uznat, že je složité navrhnout sportovní vůz s motorem uprostřed a čtyřmi sedadly. Ve srovnání s 308 GT4 je Mondial o 280 milimetrů delší a má delší rozvor o přibližně 100 milimetrů. Je také o 78 milimetrů širší a o 40 milimetrů vyšší. To vše vedlo k prostornějšímu interiéru s dobrým výhledem ven a zadním sedadlům, která nejsou malá.

Čtěte také: Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

První Mondial, oficiálně pojmenovaný Mondial 8, vážil o 450 kilogramů více než 308 GT4, ale měl méně koňských sil. Tím odstartovala špatná pověst Mondialu jako Ferrari. Nový model byl větší a praktičtější, ale byl pomalejší než předchůdce. První série Mondialu 8 měla stejný osmiválec jako 308 GT4, ale původní čtveřice karburátorů Weber byla nahrazena vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, což bohužel znamenalo ztrátu.

Magazín Car and Driver v tehdejším testu uvedl, že testovanému Mondialu trvala akcelerace z 0 na 100 km/h devět sekund a dosahoval maximální rychlosti 208 kilometrů v hodině. Novináři naopak pochválili jízdní vlastnosti v zatáčkách a Mondial, takže z toho Mondial vyjel jako řidičsky průměrné, ale praktické sportovní auto.

Velmi potřebný kabriolet se představil v roce 1983 a Ferrari téhož roku vyhovělo požadavkům náročnějších zákazníků, když představilo třílitrový vidlicový osmiválec s novým čtyřventilovým rozvodem (Quattrovalvole). V roce 1986 vzrostl zdvihový objem na 3,2 litru, následkem čehož narostl nejvyšší výkon na 260 koní. Ferrari upravilo interiér, nasadilo větší kola a použilo nárazníky v barvě karoserie namísto černé pro čistší vzhled.

Poslední Mondial se představil v roce 1989 jako Mondial T. Proč „T“? Všechny předchozí Mondialy disponovaly koncepcí s motorem a převodovkou napříč, ale Mondial T měl přepracované hnací ústrojí s podélně uloženým motorem, přičemž si převodovka zachovala příčnou orientaci. Tato konfigurace motoru a převodovky vytvořila tvar „T“ a umožnila nižší uložení motoru, které vedlo k lepší ovladatelnosti vozu. Mondial T se prodával s 3,4 litrovým motorem o výkonu 300 koní.

Mondial T se zapsal do historie Ferrari jako první model značky s posilovačem řízení a též jako první produkční Ferrari s elektronicky nastavitelným podvozkem, který se ovládal z interiéru. Ferrari dokonce vyrobilo několik Mondialů T s poloautomatickou převodovkou od francouzské společnosti Valeo, která na začátku devadesátých let vyráběla převodovky s řazením pádly pod volantem pro Formuli 1. Mondial T lze nejlépe rozeznat podle pravoúhlých vstupů nasávaného vzduchu na bocích. U dřívějších modelů byly mírně zkosené.

Sériová výroba Ferrari Mondial skončila v roce 1993 bez nástupce. Dohromady se prodalo asi 7 000 kusů, což byl podle tehdejších standardů Ferrari ohromný úspěch. Mondialy jsou podhodnocené a relativně levné, ale náklady na údržbu a ceny originálních náhradních dílů jsou pořád stejné. Pokud ve svém životě chcete Ferrari, ale potřebujete čtyři plnohodnotná sedadla, tak Mondial je jednou z nejrozumnějších možností.

Kdyby Mondial vyrobila jiná automobilka, asi by se dočkal většího uznání, ale očekávání od Ferrari jsou zkrátka vysoká. Mondial je méně sportovní než modely 308 a Testarossa, se kterými sdílel showroomy, čímž byla jeho pověst poškozena už na začátku. Ferrari Mondial je zajímavou volbou pro všechny nadšence, kteří touží po netradiční kombinaci koncepcí interiéru a hnacího ústrojí. Motor Trend v roce 1981 napsal: „Mondial není nejlepším Ferrari, ale v žádném případě není špatný.“

Honda CRX ED9: Lehoučká dávka euforie

Původně tunerská modla se dnes stává oblíbenou klasikou, se kterou je radost jezdit na hraně. Tenhle konkrétní kus se svým vzhledem možná přiklání k prvnímu zmíněnému, ale opak je pravdou. Blikající neony a hlasitou hudbu tady nečekejte. Tenhle exemplář vznikl, aby svého řidiče naplňoval požitkem z jízdy.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Ferrari F40: Oslava čtyřicátin, která vstoupila do dějin

Rally skupiny B zaujala mnoho značek, u kterých bychom v současnosti nečekali účast v podobném šampionátu. Jednou z nich bylo i Ferrari, jenž se nakonec nestihlo zúčastnit, ale zkušenosti z vývoje přeneslo do návrhu jednoho z nejlepších superaut všech dob.

Číst celé

Lancia Thema 8.32: Předokolka s motorem Ferrari

Osmiválcová Thema se tvářila jako nenápadné Ferrari pro čtyři, ale více než na závodní tratě byla vhodná pro německý Autobahn.

Číst celé

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé