Ferrari Mondial: Příběh černé ovce z Maranella a nejlevnějšího Ferrari

Ferrari Mondial vzniklo na začátku 80. let jako nejlevnější vůz z Maranella, který si mohli koupit zákazníci z celého světa.

Ferrari Mondial je více neuznávané Ferrari než kterýkoli jiný model z Maranella. Obyčejný design a neuspokojivý výkon z něj dělají snadný cíl a obvyklé nízké ceny na trhu znamenají, že existuje obrovské množství špatně udržovaných kusů. Jen skuteční milovníci sportovních vozů z Maranella dokázali přijmout Mondial za opravdové Ferrari a obdivují ho podobně jako ostatní modely značky.

Když se potkáte s majitelem Mondialu, ale nevlastníte žádné Ferrari, měli byste si dát pozor vtípkování. „No, a jaké Ferrari máš ty?“ Vaše hledání odpovědi na tuto otázku bude trapné. Ferrari Mondial je černou ovcí v historii Ferrari, protože je nedokonalé, ale stále má vzpínajícího se hřebce na kapotě a stále má své silné stránky. Je komfortní, má krásný zvuk a na zadní sedadla můžete usadit dvě děti. Mondial navíc zůstal poslední relativně dostupnou možností, jak vlastnit Ferrari.

Ferrari po ukončení výroby modelu 308 GT4 představilo úplně nový vůz pro osmdesátá léta, který se velmi odlišoval od svého předchůdce. Ferrari se čtyřmístným interiérem a motorem uprostřed upustilo od typického označení řetězcem písmen a číslic, ale mělo opravdové jméno – Mondial. Slovo Mondial je francouzský výraz pro „globální“, což odhalilo záměr Ferrari prodávat nový vůz širší skupině méně zámožných zákazníků po celém světě.

Karoserie byla též jiná a tentokrát ji nevytvořili návrháři z Bertone, nýbrž ti z Pininfariny. Design Mondialu se rozhodně nezařadil k nejslavnějším vozům od Pininfariny, ale upřímně musíme uznat, že je složité navrhnout sportovní vůz s motorem uprostřed a čtyřmi sedadly. Ve srovnání s 308 GT4 je Mondial o 280 milimetrů delší a má delší rozvor o přibližně 100 milimetrů. Je také o 78 milimetrů širší a o 40 milimetrů vyšší. To vše vedlo k prostornějšímu interiéru s dobrým výhledem ven a zadním sedadlům, která nejsou malá.

Čtěte také: Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

První Mondial, oficiálně pojmenovaný Mondial 8, vážil o 450 kilogramů více než 308 GT4, ale měl méně koňských sil. Tím odstartovala špatná pověst Mondialu jako Ferrari. Nový model byl větší a praktičtější, ale byl pomalejší než předchůdce. První série Mondialu 8 měla stejný osmiválec jako 308 GT4, ale původní čtveřice karburátorů Weber byla nahrazena vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, což bohužel znamenalo ztrátu.

Magazín Car and Driver v tehdejším testu uvedl, že testovanému Mondialu trvala akcelerace z 0 na 100 km/h devět sekund a dosahoval maximální rychlosti 208 kilometrů v hodině. Novináři naopak pochválili jízdní vlastnosti v zatáčkách a Mondial, takže z toho Mondial vyjel jako řidičsky průměrné, ale praktické sportovní auto.

Velmi potřebný kabriolet se představil v roce 1983 a Ferrari téhož roku vyhovělo požadavkům náročnějších zákazníků, když představilo třílitrový vidlicový osmiválec s novým čtyřventilovým rozvodem (Quattrovalvole). V roce 1986 vzrostl zdvihový objem na 3,2 litru, následkem čehož narostl nejvyšší výkon na 260 koní. Ferrari upravilo interiér, nasadilo větší kola a použilo nárazníky v barvě karoserie namísto černé pro čistší vzhled.

Poslední Mondial se představil v roce 1989 jako Mondial T. Proč „T“? Všechny předchozí Mondialy disponovaly koncepcí s motorem a převodovkou napříč, ale Mondial T měl přepracované hnací ústrojí s podélně uloženým motorem, přičemž si převodovka zachovala příčnou orientaci. Tato konfigurace motoru a převodovky vytvořila tvar „T“ a umožnila nižší uložení motoru, které vedlo k lepší ovladatelnosti vozu. Mondial T se prodával s 3,4 litrovým motorem o výkonu 300 koní.

Mondial T se zapsal do historie Ferrari jako první model značky s posilovačem řízení a též jako první produkční Ferrari s elektronicky nastavitelným podvozkem, který se ovládal z interiéru. Ferrari dokonce vyrobilo několik Mondialů T s poloautomatickou převodovkou od francouzské společnosti Valeo, která na začátku devadesátých let vyráběla převodovky s řazením pádly pod volantem pro Formuli 1. Mondial T lze nejlépe rozeznat podle pravoúhlých vstupů nasávaného vzduchu na bocích. U dřívějších modelů byly mírně zkosené.

Sériová výroba Ferrari Mondial skončila v roce 1993 bez nástupce. Dohromady se prodalo asi 7 000 kusů, což byl podle tehdejších standardů Ferrari ohromný úspěch. Mondialy jsou podhodnocené a relativně levné, ale náklady na údržbu a ceny originálních náhradních dílů jsou pořád stejné. Pokud ve svém životě chcete Ferrari, ale potřebujete čtyři plnohodnotná sedadla, tak Mondial je jednou z nejrozumnějších možností.

Kdyby Mondial vyrobila jiná automobilka, asi by se dočkal většího uznání, ale očekávání od Ferrari jsou zkrátka vysoká. Mondial je méně sportovní než modely 308 a Testarossa, se kterými sdílel showroomy, čímž byla jeho pověst poškozena už na začátku. Ferrari Mondial je zajímavou volbou pro všechny nadšence, kteří touží po netradiční kombinaci koncepcí interiéru a hnacího ústrojí. Motor Trend v roce 1981 napsal: „Mondial není nejlepším Ferrari, ale v žádném případě není špatný.“

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

Číst celé

Ženeva 1998: Jaká auta za chvíli oslaví dvacetiny?

Vzpomínáte si, jaká auta se představila v Ženevě před dvaceti lety?

Číst celé

Apollo 3500 GT: Tři Američané chtěli konkurovat oblíbeným evropským GT

Apollo 3500 GT je dílem odhodlaného Milta Browna, který toužil po vytvoření konkurence pro slavné evropské výrobce luxusních sportovních vozů.

Číst celé

Honda Civic 1.4 iS: Slabý hatchback, který naučí základy sportovní jízdy

První auta jsou něčím, co v nás benzínových šílencích zanechá vzpomínky na celý život. To moje bylo kompromisem mezi nízkými provozními náklady a zábavou. První zkušenosti se sportovní jízdou jsem nabyl ve svém stříbrném hatchbacku z Japonska, na který dodnes vzpomínám.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé