Subaru Justy II: Jak se žije s nejlevnější čtyřkolkou na trhu?

Tohle auto jsme si nepůjčili, ale koupili. Jaký byl rok se Subaru Justy 2. generace?

Bydlel jsem na Orlicku, auto je zde (stejně jako všude jinde) nutnost, navíc se blížila zima. Mělo stát maximálně jeden průměrný plat. Justy společně se sesterským Swiftem nabízí pohon všech kol, proto je atraktivní volbou segmentu mikro aut. První generace sice nabízí karburátor a možnost uzamknout pohon pro jízdu v terénu, ale druhá generace je novější a logicky tedy i bezpečnější, dospělejší a rozšířenější. Když mi ji náš čtenář a kamarád Sonny nabídl za 10 tisíc, bylo rozhodnuto.

Auto má horší lak, protože dřívější majitelka ho využívala jako auto do lesa. Největší problém na Rusty ale byla koroze podlahy, kterou mi vyvařil kamarád. Díly jsou opravdu levné (i proto, že se vyrábělo v Maďarsku) a tak dostalo nové kotouče, desky, pakny, prasátka, ramena, prachovky, filtry, oleje a další. A také sportovní sedačky ze Swifta. A novou STK. Justy v cajku tedy stále nepřišlo ani na 20 tisíc. A jak jezdí?

Je to slabší 1.3, 50 kW verze (silnější má 63 kW, ale není tak levná, ani spolehlivá), proto člověk nečeká zázraky. Ale první sešlápnutí plynu na dvojku v ostrém vracáku do kopce je přesto zklamáním. Auto téměř nereaguje. Časem si ale na Justy zvykám a není to vůbec zlé. Ostré vracáky chtějí prostě jedničku, respektive víc otáček, ale zase ne příliš, protože před červeným polem už výkonu znatelně ubývá. Nad polovinou otáčkoměru ovšem auto jede docela hutně a zvuk je peprný.

Hlavně je potřeba pracovat s hybností, tedy nebrzdit víc než to je nutné a přidávat co nejdřív. Pak člověk nemusí zbytečně podřazovat a dostane porci zasloužené zábavy a rychlosti. A oproti třeba základnímu Swiftu s litrovým motorem to je jistě i rychlé. Rozpohyboval jsem ho na tachometrových 165 km/h, i když jednou a naposled, v této rychlosti to už samozřejmě šlágr stability není. Řízení je přesné a poskytuje zpětnou vazbu, není beznadějně gumové, jako tomu u hatchbacků často bývá.

Justy je nejen skvělé lítadlo okolo baráku. Vypadá malinké i vedle Citigo, ale prostor a posaz mě nijak neomezoval. Je vidět, že auto není dělané primárně pro malé Asiaty (na stejné platformě je kromě Swiftu i Geo Metro, Pontiac Firefly, Chevrolet Sprint a Holden Barina). Podvozek je komfortní ale netrpí na přehnané náklony a stíhá i delší nerovnosti.

Najezdil jsem 10 tisíc kilometrů v pohodlí a jistotě, bez poruchy, se spotřebou asi od 4,5 do 6 litrů. Navíc základní výbava obsahuje vše zásadní – rádio, centrál, okna v elektrice a posilovač řízení. Měl jsem Ibizu 1.4 ze stejného roku a neměla nic z toho, navíc byla i línější.

Rozum říká, že pohon všech kol s 50 kilowatty je, pokud se o to zrovna neklouže, jen zbytečná zátěž, spotřeba navíc a menší kufr. Justy je ale díky 4×4 vyváženější. Netrpí syndromem malého hatchbacku, kdy se lehký zadek na brzdách odlepí a proškolí řidiče. Justy je stabilní i na ostrých brzdách z dálniční rychlosti. Standardně posílá 10% výkonu na zadní kola a až při prokluzu předních pošle až 50% dozadu. Na suchu to je super třeba v případě, když je druhá polovina zatáčky pod štěrkem. Předokolka by začnula rychle hrnout po tečně ven, ale Justy si rychle a plynule pomůže zadními a není ani třeba ubírat plyn.

Teď se dostáváme k tomu, co většinu mladých kupců Justýny zajímá nejvíc, sníh. Auto není primárně drift car, pokud v zatáčce přidáte plyn, pohon se snaží o neutrální, spíše nedotáčivý výjezd. Jde o to pohon překvapit. Rozhoupat, ruční brzdou, nebo malým kopnutím přes spojku. Potom viskospojka pošle porci na zadek a umožní zbytek zatáčky projet bokem s menším kontra, je sepnutá dokud neuberete plyn. Je to zábavné i předvídatelné, ale stálý pohon 50:50 by byl na tuto kratochvíli přeci jen lepší.

Co se týče schopností v terénu, můžu pouze říct, že jsou určitě lepší, než ty moje. Pro info, gumy byly zánovní Barumky. Po vyjetí strmé zasněžené louky a projetí několika kilometrů hlubokým sněhem po poli, kdy se sníh valil přes kapotu a Justy se neohroženě brodilo kupředu táhlými drifty, jsem nabyl pocitu neohroženosti. Následovalo i brodění, kdy si trošku loklo vody a nechtělo startovat, nicméně stačilo chvíli počkat na vyschnutí a zase jelo.

Jednou v noci po sněhové vánici jsem se vydal spojovačkou přes pole. V úseku dlouhé rovinky do kopce, kdy jsem jel na trojku, začnulo být sněhu moc a já jel příliš pomalu. Měl jsem málo otáček a sníh začal být silnější. Tak jsem rychle přeřadil na dvojku, ale během řazení auto vlivem sněhu rychle ztratilo zbytek rychlosti a dvojka už stěnu neprorazila, natož jednička. Stále jsem byl však v klidu, mám přeci pohon všech kol a zánovní zimáky. Řešením se zdálo zcouvat kopec a nabrat vyšší rychlost, jenže v nepozornosti jsem zajel kolem do brázdy a byl konec. Následovala dlouhá procházka mrazem a na další den tahání traktorem. Přitom kamarád posléze projel stejný úsek s Mitsubishi Spacestar. Někdy více než auto pomůže rychlost a zkušenosti.

Celkově můžu Justy jen doporučit. Kombinace miniaturních rozměrů a pohonu všech kol nabídne zážitky a široké možnosti. K tomu vysoká spolehlivost, nízké provozní náklady, dobře řešený interiér a fajn podvozek. Ať už jako první auto, další auto do rodiny nebo zimní stroj, Justy poslouží a zabaví.

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Lamborghini Miura: Matka superaut uchvátila svět. Lidé nevěřili, že se bude vyrábět

Zvláštní koncepce s motorem uprostřed a překrásný design z pera talentovaného Marcella Gandiniho uchvátily svět. Miura byla nejdůležitějším modelem v historii Lamborghini, který udal směr, jakým se značka bude ubírat.

Číst celé

Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé