Honda e Advance: Retrofuturismus s obývákem a nejmodernějšími technologiemi

Elektrická Honda e je retrofuturismus s nejmodernějšími technologiemi a interiérem připomínajícím obývák. A zahrajete si na ní Forzu.

V roce 2017 představila Honda na autosalonu ve Frankfurtu koncept městského elektromobilu Honda Urban EV se stylovým retro designem. Japonská automobilka pokračovala ve vývoji a na autosalonu v Ženevě v roce 2019 ukázala pokročilejší fázi vývoje nového modelu s názvem E Prototype. V tu chvíli už Honda začala odkrývat první technické informace spolu se zajímavostí, že malý elektromobil vyvíjí na nové platformě s pohonem zadních kol, aby řidičům poskytl sportovní jízdní vlastnosti.

Finální produkční verze Hondy e se představila o několik měsíců později na autosalonu ve Frankfurtu a příliš se neliší od předchozích konceptů. S futuristickým designem vypadá jako z vesmíru a zaujme roztomilými okouzlujícími tvary. Designéři z Japonska navrhli osobitou moderní karoserii s velmi podobným vzhledem přední a zadní části. Ečko je elektrický hatchback, ale kdyby se vyrábělo jako kupé nebo sedan, museli byste správně určit, kterým směrem má jezdit dopředu.

Honda e přitahuje pozornost nezvyklým vzhledem a lidi na ní reagují úsměvem i překvapeným výrazem. S takhle kouzelným městským elektromobilem nebo běžným autem se v českém provozu běžně nesetkáte. Kosmický dojem vytváří i absence konvenčních zpětných zrcátek, která jsou nahrazena malými kamerami. I když Honda e působí jako auto z budoucnosti, ve skutečnosti je ohlédnutím do historie automobilky. Styling se inspiroval první generací Civicu ze 70. let a ještě staršími modely N360 a N600.

I když se ečko chlubí nadčasovým exteriérem, v interiéru je futuristických prvků absolutní minimum. Koncept interiéru je s oblibou přirovnáván k obývacímu pokoji a celkový dojem je opravdu útulný. Měkká sedadla s látkovým čalouněním připomínají pohovku, imitace dřeva na palubní desce vypadá jako konferenční stolek a nechybí ani „dřevěný stoleček“ s tlačítkovým voličem jízdních režimů uprostřed. Zbytek interiéru tvoří textilní čalounění výplní dveří a černé plasty. Nepochybně zaujme i dvouramenný volant a široký panel displejů pod čelním sklem, který neslouží k řízení světa, nýbrž k celkovému ovládání vozu.

Na okrajích palubní desky se nachází displeje zpětných kamer a mezi nimi jsou obrazovky přístrojového štítu a infotainmentu. Základem multimédií je operační systém Android a virtuální prostředí připomíná chytrý telefon. Můžete v něm přesunout navigaci z obrazovky řidiče na obrazovku spolujezdce, sledovat vyobrazení funkce elektrického pohonu nebo si připojit herní konzoli pomocí konektoru HDMI a 230V zásuvky a zajezdit si ve Forze Horizon, nebo Gran Turismu.

Hraní závodních her za volantem auta může vypadat jako zbytečnost, ale je to jedna z možností, jak si zkrátit čas při čekání na nabíječce. Zároveň vám ečko umožňuje bezproblémové nabíjení notebooku běžnou nabíječkou, takže si z něj můžete udělat pojízdnou kancelář. Kompaktní vnější rozměry totiž neznamenají málo prostorný interiér. V Hondě e je překvapivě dost místa, když opomenu menší zavazadlový prostor.

Technika Hondy e se skládá ze vzadu umístěného synchronního elektromotoru s permanentními magnety, automatické redukční převodovky s jedinou rychlostí a lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 35,5 kWh. Ečko je vybaveno menším akumulátorem než konkurenční Peugeot e-208 s kapacitou 50 kWh, ale na poměry městských elektromobilů netrpí až tak velkou nadváhou. Pohotovostní hmotnost je přijatelných 1 542 kilogramů.

Elektromotor silnější verze Advance vyvine nejvyšší výkon 154 koní a točivý moment 315 newtonmetrů. Zrychlení ečka není tak silné jako u jiných elektromobilů, ale díky maximálnímu točivému momentu od nulových otáček s ním budete rychlejší než většina aut v okolním provozu. Ani v Hondě nechybí rekuperace elektrické energie, jejíž síla se nastavuje pádly pod volantem, volitelná funkce Single Pedal Control, s jejíž pomocí zrychlujete a brzdíte pouze plynovým pedálem. Brzdění při uvolnění plynu obstarává velmi silná rekuperace.

Sportovní jízdní vlastnosti nejsou pouze výmyslem marketingového oddělení automobilky. S komfortním poddajným podvozkem a rozložením hmotnosti 50:50 se ochotně vrhá do zatáček i ve vyšších rychlostech a je zcela neutrální a čitelná. Ani sedmnáctipalcová kola nejsou na tak malém autě nepříjemná a zavěšení typu MacPherson s komponenty z kovaného hliníku snadno zvládá i typicky české rozbité okresky, ale záď má občasnou tendenci odskakovat na nerovnostech.

U elektromobilů je pohon zadních kol příjemnější volbou než pohon předních kol, protože při akceleraci netahají za ruce a neprotáčí pneumatiky. Koncepce zadokolky v elektromobilu ale neznamená, že budete každou zatáčku projíždět dveřmi napřed. Jízdní stabilizace nedovoluje úplné vypnutí, jen omezení, a neustále hlídá a čeká na kritické situace, aby mohla zasáhnout.

Když ale trochu zaprší, z Hondy e se stává návykově zábavné auto. I s plně zapnutou stabilizací stačí v zatáčce nakopnout plyn, aby hodila zadkem. Záď vybočuje se slušným zrychlením, takže při prvních pokusech o driftování máte pocit, že se musíte zákonitě přetočit, ale jakmile se naučíte dávkovat plyn, o úsměvy za volantem není nouze. Lehce driftující elektrický hatchback nepochybně překvapí nejednoho řidiče za ním.

Elektrická Honda jezdí skvěle a na kluzkém povrchu je skvělá, ale bohužel není dokonalá. Největším problémem malé elektrické Hondy je asi nejdůležitější vlastnost, která nás zajímá při výběru elektromobilu – reálný dojezd. Oficiálně udávaný maximální dojezd verze Advance je 220 kilometrů podle WLTP, ale ve skutečnosti s plně nabitým akumulátorem ukázala nejvyšší dojezd 160 kilometrů s vypnutou klimatizací a 149 kilometrů s klimatizací zapnutou. Velmi ekonomickou jízdou se lze přiblížit až 180 kilometrům.

Honda e je ryze městský elektromobil, se kterým vyrazíte na výlet na venkov jen minimálně. Zábava za volantem si vybírá daň vyšší spotřebou elektrické energie a každou svižnější jízdu okamžitě poznáte na ukazateli stavu nabití akumulátoru. Problémem Hondy e ale není malá baterie, nýbrž vysoká spotřeba energie. Tabulkových 17,8 kWh na 100 kilometrů je více než u většiny konkurenčních elektromobilů a reálná spotřeba v podzimních teplotách se pohybuje okolo 20,5 kWh.

Nabíjení z domácí zásuvky je spíše nouzovým řešením a nejlepší volbou jsou rychlonabíječky o výkonu 50 kWh. Veřejné nabíječky umí jen okolo 40 kWh, ale i s nimi zvládnete nabít akumulátor z deseti na 80% za zhruba půl hodiny. Na plný stav nabijete akumulátor za necelou hodinu. Střídavým proudem lze nabíjet výkonem 6,6 kWh a dobíjení na 100% trvá okolo pěti hodin. Stejně na tom jsou domácí wallboxy a nabíjení z klasické domácí 230V zásuvky trvá necelých 19 hodin.

Honda e je pozoruhodnou automobilovou hračkou, která zaujme úžasným retro designem, útulným interiérem a nespočtem moderních technologií. Virtuální zrcátka, obrazovky, připojení herních konzolí přes HDMI nebo mobilní aplikace pro ovládání funkcí jsou jen malým výčtem z možností systému vozu. To všechno jsou pozitiva, ale největším nedostatkem ečka je relativně nízký dojezd.

Při životě ve městě s ním není problém, protože v dnešní době existuje hustá síť nabíječek různých typů, ale před výletem mimo město si místa pro dobíjení dobře zmapujte. Ečko je na okreskách zábavné, ale bohužel na nich nefunguje dlouho a ukazatel dojezdu se snižuje podobným tempem, jako vůz zrychluje. A cena? Základní verze za cenu od 899 900 Kč se může zdát drahá, ale rozhodnutí nechám na vás, protože záleží jen na vašich finančních možnostech a preferencích při srovnání s konkurenčními elektromobily.

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé

Riva Ferrari 32: Poznejte vzácnou Testarossu pro plavbu na moři

Návrháři Rivy a Ferrari se v 80. letech spojili, aby společně vyvinuli plovoucího sourozence kultovní Testarossy.

Číst celé

SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Číst celé

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé