Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

M5 E34 ležely na inzertních serverech za pár korun, dokud Autocar neprovalil, že jde o jedno z nejlepších eMek, co kdy vzniklo. Názor převzala spousta malých novinářů, pak stačilo několik virálních videí gruzinské party okolo Giorgiho Tevzadze a na drahou kultovní záležitost bylo zapečeno.

Ano, i nás vlastně mrzí, že jsme toho součástí a našimi články přispíváme svou trochou do mlýna. Píšeme o zajímavých autech a tím okolo nich vytváříme kult, který zvedá jejich cenu. Díky tomu i běžné, povedené auto stojí víc, než nám připadá správné. Ale takový už život je.

Pojďme se podívat do aktuální nabídky aut, která považujeme za víceméně běžné ojetiny. Kdybyste si měli vsadit na jedno, které je skvělé a jednoho dne půjde na dračku, které by to bylo? Za mě je to jednoznačně Audi R8 první generace s motorem V8 a manuální převodovkou.

Pro mě tento “pomalý supersport” představuje duchovního nástupce Hondy NSX. Také není z urozené stáje. Také není překoňované, ale zato velmi vyvážené. Také disponuje ryzí technikou. Také poskytuje příjemnou denní použitelnost za přijatelné náklady.

Když Audi R8 v roce 2006 přišlo, automobilovou společností to zarezonovalo. Audi nikdy předtím supersport nevyrobilo a nyní tu stojí elegantně navržená placka svým designem navazující na koncept RSQ, který si zahrál ve filmu Já Robot po boku Willa Smitha. První testy vycházely ve prospěch Audi a tak i díky tomu prodeje překonaly finanční krizi s nečekanou lehkostí.

Audi zřejmě počítalo s nasazením V10 z Lamborghini od samého počátku, ale první tři roky byl k dostání jen osmiválec 4,2 FSI převzatý z RS4. K této atmosférické jednotce jste v základu dostali manuál a kupodivu na takové kusy narazíte v inzerci celkem často – jde asi o 20% nabídky. Porovnejte to nabídkou manuálních Ferrari nebo Lamborghini – pokud najdete, tak za nemalé sumy.

Motor V8 přitom není jen motorem pro ty, co nemají na V10. Zkušenosti majitelů ukazují, že motor V8 dělá z tohoto supersportu o něco zábavnější náčiní. Ani já se nedivím. 420 koní rozdělených mezi přední a zadní kola v poměru 30 ku 70 zní jako zábava, která se dá naučit, aniž by vás zabila. Ruku na srdce, kolik majitelů Aventadoru umí podrtit svých 700 koní jinde než 15 vteřin na dálnici? Není taková porce výkonu spíše suma do kavárny, až pojedete s podobně laděnými přáteli na #roadtrip, než že byste ji využili k radostnému svezení?

Co víc – k Audi dostanete také solidní použitelnost a rozumné provozní náklady. Například, u Audi R8 4.2 FSI je doporučeno měnit olej po 15 tisicích kilometrech, což s Ferrari těžko dáte. Kromě toho, peněženka pozná, zda jezdíte do autorizovaného servisu s Audi nebo s Ferrari.

Audi R8 4.2 FSI s manuální převodovkou pořídíte od nějakých 1,2 milionu a provozní náklady nejsou o tolik jiné, než kdybyste si koupili třeba ojetou A8. Za to dostenete jeden velmi povedený supersport, který se naučíte řídit ostře, aniž byste byli testovací jezdec formule 1. A když to přeženete, příjdete o 1,2 milionu, což je cena Superbu v plné výbavě.

Dovolíte si víc. Dostanete více radosti. Za méně peněz. A protože cokoliv placatého s manuálem a atmosférickým motorem jednoho dne vyroste na ceně, můžete říci své ženě, že jste vizionářský investiční génius. Tak co říkáte, není to skvělá nabídka?

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Číst celé