Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

V historii Lamborghini se objevilo několik období, při nichž malá továrna bojovala o přežití. Když v roce 1987 odkoupil celou společnost americký koncern Chrysler, pomohl Italům znovu se postavit na nohy a dotáhl do konce to, co minulý majitel nezvládl – dokončit vývoj Diabla a vytvořit další legendu. Italská automobilka zase začala trochu vydělávat, ale už v roce 1994 ji Američané prodali indonéské společnosti Megatech.

Nový majitel se potýkal s podobným problémem, jaký musel řešit Chrysler na konci osmdesátých let. Zastarávající Countach byl nahrazený úspěšnějším Diablem. Diablo bylo uvedené na trh v roce 1990, ale v polovině devadesátých let už začalo být považované za trochu zastaralé a klesající prodeje začaly znamenat, že by měl začít vývoj právoplatného nástupce. Nepříjemnou situaci komplikovala i skutečnost, že Diablo bylo jediným modelem značky.

Kromě návrhářů a inženýrů pracujících přímo v Lamborghini se do přemýšlení o novém modelu zapojily i nezávislé vnější společnosti. Jedním z nejzajímavějších návrhů třetích stran byl prototyp Heuliez Pregunta, který se představil na pařížském autosalonu v roce 1998. Ve stejném roce bylo Lamborghini koupeno německou značkou Audi, jež byla členem koncernu Volkswagen Group. To znamenalo zastavení všech rozdělaných projektů, které nahradil jeden jediný, jehož výsledkem bylo Murciélago. Pregunta a několik dalších prototypů, jako například Zagato Raptor, upadly v zapomnění.

Francouzská společnost Heuliez nebyla v automobilovém průmyslu nováčkem, protože už dříve spolupracovala s velkými francouzskými automobilkami při sériové výrobě různých modelů. Heuliez montoval obyčejnější modely jako Citroën BX Break a XM Break nebo sportovní speciality typu Citroën BX 4TC, Peugeot 205 T16 či Renault 5 Turbo. Společnost se chtěla stát více světovou a dohodla se s Lamborghini o vývoji budoucího modelu. Lamborghini obratem dodalo podvozek Diabla a vedením vývoje byl pověřen Marc Deschamps, bývalý hlavní designér Bertone, který se podílel na původním designu Diabla.

Pojmenování Pregunta pochází ze španělštiny, v níž znamená „zeptat se“. Prototyp dostal agresivní design, který byl zvolen kvůli tomu, aby byl nový vůz nepřehlédnutelný. Příď se širokým sacím otvorem nesla osm malých světlometů, jež byly součástí blatníků. Zakulacené čelní sklo mělo připomínat kabinu stíhacího letounu a nejvýraznějším prvkem designu byly masivní vstupy vzduchu na bocích. Plochá zadní část byla domovem vidlicového dvanáctiválce z Diabla o výkonu 530 koní. Dvě pětice zadních svítilen byly podobné konstrukce jako přední.

Pregunta ale nabízela mnohem více, než pouze odvážný vzhled, protože byla vybavena moderní elektronikou. Přístrojový štít Magnetti Marelli pocházel z tehdejšího monopostu Formule 1, na přístrojové desce byla obrazovka satelitní navigace, zpětná zrcátka nahradil systém zpětných kamer a interiér byl osvětlen optickými vlákny. Heuliez si dal s prototypem opravdu záležet, ale zastarávající podvozek a technika Diabla zůstaly beze změn.

Rok po oficiálním představení v Paříži se prototyp Heuliez Pregunta ukázal i v Ženevě, ale poté na několik let zmizel z očí veřejnosti. Společnosti Heuliez se povedlo zaujmout, ale její snahy přišly vniveč poté, co se Lamborghini ujal koncern Volkswagen. Jediný vyrobený exemplář Pregunty existuje dodnes a dokonce hledá nového majitele. Francouzský prodejce Autodrome Paris jej inzeruje jako plně funkční vůz. Zajímá vás cena? Prodejce říká, že za vůz chce 2 200 000 euro.

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé

Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé