Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Chrysler experimentoval turbínovými pohony v autech v letech 1953 až 1988 a k vrcholu celého výzkumu se řadila flotila více než padesáti bronzových prototypů Turbine, které vznikly během roku 1963. Součástí zkušebního programu bylo zapůjčení všech vozů běžné veřejnosti, jež testovala nezvyklá auta po dobu několika měsíců. Dvojice Turbine byla zaslána na výstavu New York World’s Fair, kde obě auta vozila návštěvníky na malém testovacím okruhu. Později se jeden z těchto prototypů vydal na cestu kolem světa a nepochybně prošel nejnáročnějším testováním ze všech vyrobených kusů. K tomu patřil i okamžik, kdy vozil mexického prezidenta, zatímco jeho turbína spalovala tequilu.

Vývoj turbínových motorů fascinoval George Huebnera, manažera Chrysleru, který přemluvil vedení společnosti, aby do vývoje nové technologie investovala obrovské peníze. Oproti běžným pístovým motorům tehdejší doby měly turbíny dvě velké výhody – skládaly se z menšího počtu pohybujících se částí a dokázaly spalovat jakoukoli hořlavou kapalinu.

Prototypy zapůjčené veřejnosti k testování byly převážně poháněny naftou a domácím topným olejem. Inženýři Chrysleru ale při vývoji zkoušeli celou řadu jiných možných paliv. Nalezenými zjištěními se rádo chlubilo tiskové oddělení automobilky, které před novináři často hovořilo o schopnosti spalovat cokoliv kapalného, co má sklony k hoření.

Zájem veřejnosti o tuto schopnost se projevil i v době, kdy exemplář cestující kolem světa navštívil Mexiko. Chrysler rád objížděl vysoce postavené státníky a výjimkou nebyl ani místní prezident Adolfo Mateos, kterého navštívil mexický PR manažer automobilky, aby mu Turbine předvedl. I mexický prezident se doslechl o tom, že turbína dokáže spalovat vše hořlavé a samozřejmě byl zvědavý. Mohlo by takové auto jezdit na tequilu? Okamžitě pobídl manažera Chrysleru, zda by to mohli vyzkoušet.

I když byl Turbine testován s různými hořlavinami, nikdo nevěděl, zda dokáže jezdit na tequilu. Manažer Chrysleru, který s Turbine přijel, okamžitě zavolal do Detroitu, aby zjistil jestli je bezpečné natankovat alkohol do nádrže. George Huebner byl taktéž zvědavý a okamžitě poslal někoho, aby v některém z detroitských obchodů nakoupil několik desítek litrů levné tequily. Inženýři v laboratoři nastartovali turbínu poháněnou alkoholem, která běžela perfektně. Huebner zavolal zpět do Mexika a potvrdil, že Chrysler Turbine dokáže spalovat i tequilu. Následně bylo do vozu natankováno několik galonů tequily a prezident byl pozván na zkušební jízdu, jakou si přál.

Zkušenost s tequilou značce pomohla k bezplatné publicitě, protože noviny tento příběh milovaly. Světem kolují fámy o tom, že byly prototypy Turbine poháněny sprejem na vlasy VO5 nebo parfémem Chanel No.5. Ačkoli použití vyhlášeného dámského parfému jako automobilového paliva může být velmi drahé, spalování alkoholu by se v reálném světě mohlo ukázat jako šikovná vlastnost, hlavně v zemích se spoustou levného alkoholu.

Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé

Ferrari 360: První sériové celohliníkové Ferrari. Co mělo společného s Enzem?

Příchod Hondy NSX otřásl trhem superaut. Japonci totiž dokázali vyrobit rychlé auto, které bylo vhodné i pro každodenní použití. Ferrari se muselo začít snažit, následkem čehož vyvinulo povedený typ F355, ale až s blížícím se novým miléniem se Italům podařil opravdový úspěch – Ferrari 360.

Číst celé

Ferrari 250 GT California Spyder: Drahý a strohý roadster pro bohaté Američany

Severoameričtí dovozci Ferrari si vyžádali výrobu puristického roadsteru, kterým se pokusí zaujmout nejbohatší klientelu. V dnešních dnech se jedná o jedno z nejcennějších silničních Ferrari všech dob.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Toyota 2000 GT: Nissanu nebyla dost dobrá, Toyotě ano

Celý svět Toyotu vnímal jako nudnou značku, která vyráběla praktická auta. V roce 1965 se to však změnilo a Toyota všem vytřela zrak fantastickým sportovním kupé.

Číst celé