Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Rozzuřený býk, vzpínající se hřebec, řvoucí jaguar nebo nebezpečný štír. Už dlouhá desetiletí se výrobci automobilů při vymýšlení znaků inspirují zvířaty a většinou vybírají taková, která umocní agresivitu, sílu nebo sportovní charakter jejich modelů. Dokážete si představit, že by někdo chtěl vyrábět a řídit auto s želvou ve znaku?

V minulosti se to opravdu stalo, když se britská automobilka Gordon-Keeble rozhodla použít želvu ve znaku cestovního kupé Gordon-Keeble GK1 poté, co se jedna ochočená želva vplížila do záběru při oficiálním fotografování. Emblém želvy byl vskutku originální a tvůrci přehlédli skutečnost, že želvy jsou symbolem pomalosti.

Britové John Gordon a Jim Keeble se na konci 50. let spojili, aby společně vyvinuli vlastní vůz na podvozku společnosti Peerless. Základem vozu bylo britské šasi s nezávislým zavěšením vpředu a kotoučovými brzdami na všech kolech, který osadili americkým 4,6 litrovým motorem V8 z Chevroletu Corvette.

Dokončený podvozek byl odeslán do Itálie, kde Giorgetto Giugiaro navrhl elegantní karoserii, kterou vyrobila karosárna Bertone. Čtveřice předních světlometů byla uspořádána ve vzácném šikmém uspořádání, jež používalo i několik dalších evropských výrobců. Obvykle byly typickým rysem rychlých automobilů jako Lagonda Rapide a Lancia Flaminia, ale mohl se jím pochlubit i Rolls-Royce.

Kupé s jednoduchým názvem Gordon GT se představilo veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1960, kde bylo vystaveno na stánku Bertone a přitahovalo spoustu pozornosti. Problémy s dodávkami komponentů zpozdily konstrukci prototypu, který technici Bertone stihli vyrobit za pouhých 27 dnů. Po rozsáhlých silničních zkouškách byl prototyp odeslán do Detroitu a předveden vedení Chevroletu, který souhlasil s dodávkou motorů a převodovek z Corvette pro sériovou výrobu.

Gordon-Keeble GK1 byl uveden do výroby v roce 1964 s novým modelovým označením několika vylepšeními. K nejdůležitějším změnám patřily větší 5,4 litrový osmiválec o výkonu 304 koní a materiál karoserie, jejíž ocelová konstrukce byla nahrazena panely ze skelných vláken od společnosti Williams & Pritchard Limited. Každé auto bylo vybaveno dvěma palivovými nádržemi.

Automobilka se potýkala se zpožděnými dodávkami dílů a po přibližně 90 vyrobených vozech došly peníze a společnost šla do likvidace. Základní prodejní cena 2 798 liber se ukázala jako nereálná. V roce 1965 koupili společnost Harold Smith a Geoffrey West, kteří ji oživili s názvem Gordon Keeble Ltd.

Sériová výroba pokračovala jen do roku 1966, kdy byl dokončen poslední kus hlavní výrobní série. Úplně poslední vůz pak vznikl v roce 1967 z nepoužitých dílů a nesl pořadové číslo 100. Klub majitelů Gordon-Keeble Owner’s Club tvrdí, že se do dnešních dnů dochovalo více než 90 kusů.

Poslední pokus o obnovení výroby byl učiněn v roce 1968, když společnost koupil americký podnikatel John de Bruyne. Chtěl vyrábět původní Gordon-Keeble GK1 se znaky vlastní značky De Bruynes, ale zhotovil pouze dva exempláře, které představil na tehdejším autosalonu v New Yorku spolu s novým kupé s motorem uprostřed.

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Porsche Cayman S: Řekneme vám, kolik stojí provoz a servis

Zjistili jsme, kolik stojí provoz, údržba a velký servis sportovního kupé Porsche s motorem uprostřed z minulého desetiletí.

Číst celé

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Jak závodní XJ-S změnilo vnímání značky Jaguar

Závodní Jaguar XJ-S díky slavnému Tomu Walkinshawovi změnil vnímání značky v motoristickém sportu a ovlivnil vývoj jejích sportovních vozů.

Číst celé