Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Rozzuřený býk, vzpínající se hřebec, řvoucí jaguar nebo nebezpečný štír. Už dlouhá desetiletí se výrobci automobilů při vymýšlení znaků inspirují zvířaty a většinou vybírají taková, která umocní agresivitu, sílu nebo sportovní charakter jejich modelů. Dokážete si představit, že by někdo chtěl vyrábět a řídit auto s želvou ve znaku?

V minulosti se to opravdu stalo, když se britská automobilka Gordon-Keeble rozhodla použít želvu ve znaku cestovního kupé Gordon-Keeble GK1 poté, co se jedna ochočená želva vplížila do záběru při oficiálním fotografování. Emblém želvy byl vskutku originální a tvůrci přehlédli skutečnost, že želvy jsou symbolem pomalosti.

Britové John Gordon a Jim Keeble se na konci 50. let spojili, aby společně vyvinuli vlastní vůz na podvozku společnosti Peerless. Základem vozu bylo britské šasi s nezávislým zavěšením vpředu a kotoučovými brzdami na všech kolech, který osadili americkým 4,6 litrovým motorem V8 z Chevroletu Corvette.

Dokončený podvozek byl odeslán do Itálie, kde Giorgetto Giugiaro navrhl elegantní karoserii, kterou vyrobila karosárna Bertone. Čtveřice předních světlometů byla uspořádána ve vzácném šikmém uspořádání, jež používalo i několik dalších evropských výrobců. Obvykle byly typickým rysem rychlých automobilů jako Lagonda Rapide a Lancia Flaminia, ale mohl se jím pochlubit i Rolls-Royce.

Kupé s jednoduchým názvem Gordon GT se představilo veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1960, kde bylo vystaveno na stánku Bertone a přitahovalo spoustu pozornosti. Problémy s dodávkami komponentů zpozdily konstrukci prototypu, který technici Bertone stihli vyrobit za pouhých 27 dnů. Po rozsáhlých silničních zkouškách byl prototyp odeslán do Detroitu a předveden vedení Chevroletu, který souhlasil s dodávkou motorů a převodovek z Corvette pro sériovou výrobu.

Gordon-Keeble GK1 byl uveden do výroby v roce 1964 s novým modelovým označením několika vylepšeními. K nejdůležitějším změnám patřily větší 5,4 litrový osmiválec o výkonu 304 koní a materiál karoserie, jejíž ocelová konstrukce byla nahrazena panely ze skelných vláken od společnosti Williams & Pritchard Limited. Každé auto bylo vybaveno dvěma palivovými nádržemi.

Automobilka se potýkala se zpožděnými dodávkami dílů a po přibližně 90 vyrobených vozech došly peníze a společnost šla do likvidace. Základní prodejní cena 2 798 liber se ukázala jako nereálná. V roce 1965 koupili společnost Harold Smith a Geoffrey West, kteří ji oživili s názvem Gordon Keeble Ltd.

Sériová výroba pokračovala jen do roku 1966, kdy byl dokončen poslední kus hlavní výrobní série. Úplně poslední vůz pak vznikl v roce 1967 z nepoužitých dílů a nesl pořadové číslo 100. Klub majitelů Gordon-Keeble Owner’s Club tvrdí, že se do dnešních dnů dochovalo více než 90 kusů.

Poslední pokus o obnovení výroby byl učiněn v roce 1968, když společnost koupil americký podnikatel John de Bruyne. Chtěl vyrábět původní Gordon-Keeble GK1 se znaky vlastní značky De Bruynes, ale zhotovil pouze dva exempláře, které představil na tehdejším autosalonu v New Yorku spolu s novým kupé s motorem uprostřed.

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Alfaholics: Rozhovor s tvůrci božích Giulií GTA-R

Na dnešním trhu je okolo dvou desítek aut, která mají přes 700 koní, takže pokud hledáte něco rychlého, je z čeho vybírat. Všechna podobně silná auta ale budou mít společnou jednu věc – řídit je na běžné silnici plné zatáček bude jako provlékat jehlou lodní lano. 

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

První poválečný závod na Bathurstu v roce 1946. Podívejte se na unikátní záznam

Austrálie se po válce vracela do normálního života, k čemuž patřilo i automobilové závodění. Podívejte se na unikátní záběry z prvního závodu na slavném okruhu Mount Panorama.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé