Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Když Porsche v roce 2009 vstoupilo s modelem Panamera do světa superrychlých limuzín, mezi skalními fanoušky rozvířilo debatu, zda to bylo opravdu potřeba. Panamera se zařadila po boku podobně chladně přijatého SUV Cayenne a stala se vozem, který značce pomohl vydělávat potřebné peníze na opravdové sportovní modely.

První myšlenka čtyřdveřového rychlého sedanu se však v Porsche objevila už v polovině 80. let, kdy vzrostly prodeje luxusního kupé 928. Manažeři společnosti se rozhodli připravit praktický, ale výkonný vůz, který by se mohl stát zajímavou alternativou k osmiválcové 928. Vedením vývoje byl pověřen Dr. Ulrich Bez, jemuž byly předány odpovídající instrukce. Nové auto mělo být luxusní a komfortní, ale zároveň muselo nabízet dostatek sportovních vlastností, aby bylo schopné zatopit konkurenčním autům od Mercedesu-Benz a BMW.

Vývoj započal v roce 1988 a Bez jej vzal doslova od podlahy, jelikož navrhl zbrusu novou platformu využívající motoru uloženého vpředu a pohonu zadních kol. Potřebnou hnací sílu vytvářel kapalinou chlazený vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 80°, jehož výkon dosahoval přibližně 300 koní. Přestože byl motor dostatečně silný, jen málokdo zná jeho skutečný zdvihový objem, který se údajně pohybuje mezi 3,6 a 4,2 litry.

Mezitím, co Bez připravoval auto po technické stránce, návrhář Harm Lagaay se ujal vnějšího vzhledu. Prototyp nesl kulaté elegantní křivky, jež později ovlivnily další modely, z nichž nejvíce sportovní kupé 911. K takovým prvkům se řadí například světlomety supersportu 959 později použité na 993 či celkové tvary a koncová světla, která byla později přepracována a použita na 911 generace 996.

Dr. Ulrich Bez však opustil Porsche v září roku 1991, kvůli čemuž byl následně zastaven vývoj prototypu 989. Dalšímu postupu nepřál ani razantní pokles prodejů 928, což dovedlo vedení společnosti k přehodnocení životaschopnosti dalšího modelu nákladného na vývoj. Nízký celkový zisk Porsche v letech 1989-1991 dával jasně najevo, že by neopatrný postup mohl být až příliš riskantní.

Z toho důvodu byl vývoj čtyřdveřového Porsche 989 v lednu 1992 definitivně zrušen. Porsche dříve tvrdilo, že jediný vyrobený prototyp ve stříbrné barvě byl následně zničen, ale později přiznalo jeho existenci a umístění v továrním depozitáři. Stuttgartská značka si jej i nadále ponechává ve své sbírce a čas od času z něj udělá jeden z exponátů v továrním muzeu.

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

První 911 pro chudé. Přivítejte Porsche 912

Typ 912 měl být menším bráškou slavné 911, ale zákazníkům se zalíbil natolik, že se v prvních letech prodával jako housky na krámě.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé