Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Giugiaro patří k nejuznávanějším mužům v automobilovém světě. Svou pověst si vydobyl hlavně svým impozantním portfoliem aut, která navrhl a následně jej proslavila na celém světě. Giorgetto Giugiaro se narodil roku 1938 v italském Garessiu a dospíval v rodině umělců. Jeho otec byl malířem a dědeček maloval výzdobu interiérů kostelů. Přestože si Giorgetto i jeho otec přáli, aby se také malířem, byl chlapec později přemluven jedním z učitelů, aby si se svým kreslířským talentem našel takovou práci, která jej nejen uživí, ale pomůže mu vytvořit bohatství.

Ačkoli Giorgetto stále toužil po životní cestě malíře, ve svých sedmnácti letech začal pracovat ve styling centru Fiatu. Vzhledem k tomu, že Fiat byl poměrně velkou společností a nabývání zkušeností bylo docela obtížné, rozhodl se Giorgetto opustit Fiat v prosinci 1959, aby mohl nastoupit jako vedoucí designového centra společnosti Bertone. Šest let strávených v Bertone bylo pro Giugiara velmi přínosných a jednalo se o období, které jej připravilo na založení a vedení své vlastní designové společnosti. Po několika dalších letech strávených prací v karosárně Ghia Giugiaro nakonec založil své vlastní studio Italdesign, jenž vzniklo v únoru 1967.

Od toho okamžiku začal Giugiaro ovlivňovat automobilový průmysl a podílel se na jeho vývoji mnohem více než v předchozích letech. Prostřednictvím studia Italdesign navrhl mnoho vozů, které automobilky uvedly do masové produkce. Křivky navržené jeho rukou vozila auta značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini či Maserati. Zároveň byl Giugiaro zodpovědný i za podobu konceptů jako Bugatti EB 218, Maserati Buran nebo Formula Hammer. Ke známým vozům z rýsovacího prkna Giorgetta Giugiara patří také Audi 80, BMW M1, Maserati Bora, Lancia Delta, Cadillac Sixty Special, Saab 600 či Bugatti EB 118.

Smysl pro líbivé tvary pomohl Giugiarovi získat velký počet prestižních ocenění, z nichž nejdůležitější bylo ocenění „Car Designer of the Century“, jenž obdržel v prosinci roku 1999 v Las Vegas. O titul bojovalo více než 24 světoznámých návrhářů, mezi nimiž byli Jean Bugatti, Nuccio Bertone, Marcello Gandini a Bruno Sacco. O jeho vítězství rozhodla odborná komise čítající 132 porotců.

Nejdůležitější milník v Giorgettova kariéře se konal v roce 1970, kdy započal designovou periodu přezdívanou jako „skládaný papír“. V následujících letech tvořil převážně auta, která spojovaly ostré hrany. Nový trend postupně převzala většina výrobců po celém světě. Pomocí této myšlenky později vznikly vozy jako Fiat Croma, DeLorean DMC-12, FSO Polonez nebo první generace Volkswagenu Passat. Giugiaro byl také návrhářem jednoho z prvních MPV, která kdy vznikla. Lancia Megagamma z roku 1978 ale nakonec zůstala jen v podobě konceptu, ale její vývojová platforma později posloužila při konstrukci podobných modelů.

V pozdějších letech se studio Italdesign vyvíjelo a kvůli pokrytí trhu se rozšířilo o inženýrství a testování, které provádělo pomocí vlastních dceřiných společností. Ty kromě aut navrhovaly například mobilní telefony, hodinky, fotoaparáty či počítače. K nejslavnějším vozům, jaké studio ve 21. století navrhlo, patří Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo 159, Maserati Spyder, Ford Mustang Giugiaro a oblíbený hatchback Fiat Grande Punto.

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Rosso Corsa: Historie nejslavnější červené barvy v automobilovém průmyslu

Rosso Corsa je nejoblíbenějším odstínem laku u zákazníků Ferrari. Hlavním důvodem je dlouhá tradice v motorsportu.

Číst celé

Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé