Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Giugiaro patří k nejuznávanějším mužům v automobilovém světě. Svou pověst si vydobyl hlavně svým impozantním portfoliem aut, která navrhl a následně jej proslavila na celém světě. Giorgetto Giugiaro se narodil roku 1938 v italském Garessiu a dospíval v rodině umělců. Jeho otec byl malířem a dědeček maloval výzdobu interiérů kostelů. Přestože si Giorgetto i jeho otec přáli, aby se také malířem, byl chlapec později přemluven jedním z učitelů, aby si se svým kreslířským talentem našel takovou práci, která jej nejen uživí, ale pomůže mu vytvořit bohatství.

Ačkoli Giorgetto stále toužil po životní cestě malíře, ve svých sedmnácti letech začal pracovat ve styling centru Fiatu. Vzhledem k tomu, že Fiat byl poměrně velkou společností a nabývání zkušeností bylo docela obtížné, rozhodl se Giorgetto opustit Fiat v prosinci 1959, aby mohl nastoupit jako vedoucí designového centra společnosti Bertone. Šest let strávených v Bertone bylo pro Giugiara velmi přínosných a jednalo se o období, které jej připravilo na založení a vedení své vlastní designové společnosti. Po několika dalších letech strávených prací v karosárně Ghia Giugiaro nakonec založil své vlastní studio Italdesign, jenž vzniklo v únoru 1967.

Od toho okamžiku začal Giugiaro ovlivňovat automobilový průmysl a podílel se na jeho vývoji mnohem více než v předchozích letech. Prostřednictvím studia Italdesign navrhl mnoho vozů, které automobilky uvedly do masové produkce. Křivky navržené jeho rukou vozila auta značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini či Maserati. Zároveň byl Giugiaro zodpovědný i za podobu konceptů jako Bugatti EB 218, Maserati Buran nebo Formula Hammer. Ke známým vozům z rýsovacího prkna Giorgetta Giugiara patří také Audi 80, BMW M1, Maserati Bora, Lancia Delta, Cadillac Sixty Special, Saab 600 či Bugatti EB 118.

Smysl pro líbivé tvary pomohl Giugiarovi získat velký počet prestižních ocenění, z nichž nejdůležitější bylo ocenění „Car Designer of the Century“, jenž obdržel v prosinci roku 1999 v Las Vegas. O titul bojovalo více než 24 světoznámých návrhářů, mezi nimiž byli Jean Bugatti, Nuccio Bertone, Marcello Gandini a Bruno Sacco. O jeho vítězství rozhodla odborná komise čítající 132 porotců.

Nejdůležitější milník v Giorgettova kariéře se konal v roce 1970, kdy započal designovou periodu přezdívanou jako „skládaný papír“. V následujících letech tvořil převážně auta, která spojovaly ostré hrany. Nový trend postupně převzala většina výrobců po celém světě. Pomocí této myšlenky později vznikly vozy jako Fiat Croma, DeLorean DMC-12, FSO Polonez nebo první generace Volkswagenu Passat. Giugiaro byl také návrhářem jednoho z prvních MPV, která kdy vznikla. Lancia Megagamma z roku 1978 ale nakonec zůstala jen v podobě konceptu, ale její vývojová platforma později posloužila při konstrukci podobných modelů.

V pozdějších letech se studio Italdesign vyvíjelo a kvůli pokrytí trhu se rozšířilo o inženýrství a testování, které provádělo pomocí vlastních dceřiných společností. Ty kromě aut navrhovaly například mobilní telefony, hodinky, fotoaparáty či počítače. K nejslavnějším vozům, jaké studio ve 21. století navrhlo, patří Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo 159, Maserati Spyder, Ford Mustang Giugiaro a oblíbený hatchback Fiat Grande Punto.

Maserati Birdcage 75th: Nadpozemská oslava 75. narozenin Maserati

Maserati Birdcage 75th se představilo jako oslava 75. výročí značky a sdílelo techniku s nejextrémnějším silničním Maserati všech dob – exkluzivním MC12.

Číst celé

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Ford Mustang BOSS 429: Závodní osmiválec málem žral tenisové míčky

Extrémní Mustang BOSS 429 vznikl, aby ukončil nadvládu Chrysleru v NASCAR a obsadil stupně vítězů. Na krátkou chvíli se mu to opravdu povedlo.

Číst celé

KTM X-Bow RR: S extrémní závodní kuší na okruhu v Mostě

Existuje jenom málo extrémnějších sportovních aut než KTM X-Bow. V závodní verzi RR je úplně jako z jiného vesmíru. Protáhli jsme ho po autodromu v Mostě a byl to pekelný zážitek!

Číst celé

Mercedes-Benz 300 SL: Na přání Američana

Ikonický „Gullwing“ původně vznikl jako závodní auto, ale jeho úspěchy byly předzvěstí dobrých prodejů produkční verze.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé