Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Giugiaro patří k nejuznávanějším mužům v automobilovém světě. Svou pověst si vydobyl hlavně svým impozantním portfoliem aut, která navrhl a následně jej proslavila na celém světě. Giorgetto Giugiaro se narodil roku 1938 v italském Garessiu a dospíval v rodině umělců. Jeho otec byl malířem a dědeček maloval výzdobu interiérů kostelů. Přestože si Giorgetto i jeho otec přáli, aby se také malířem, byl chlapec později přemluven jedním z učitelů, aby si se svým kreslířským talentem našel takovou práci, která jej nejen uživí, ale pomůže mu vytvořit bohatství.

Ačkoli Giorgetto stále toužil po životní cestě malíře, ve svých sedmnácti letech začal pracovat ve styling centru Fiatu. Vzhledem k tomu, že Fiat byl poměrně velkou společností a nabývání zkušeností bylo docela obtížné, rozhodl se Giorgetto opustit Fiat v prosinci 1959, aby mohl nastoupit jako vedoucí designového centra společnosti Bertone. Šest let strávených v Bertone bylo pro Giugiara velmi přínosných a jednalo se o období, které jej připravilo na založení a vedení své vlastní designové společnosti. Po několika dalších letech strávených prací v karosárně Ghia Giugiaro nakonec založil své vlastní studio Italdesign, jenž vzniklo v únoru 1967.

Od toho okamžiku začal Giugiaro ovlivňovat automobilový průmysl a podílel se na jeho vývoji mnohem více než v předchozích letech. Prostřednictvím studia Italdesign navrhl mnoho vozů, které automobilky uvedly do masové produkce. Křivky navržené jeho rukou vozila auta značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini či Maserati. Zároveň byl Giugiaro zodpovědný i za podobu konceptů jako Bugatti EB 218, Maserati Buran nebo Formula Hammer. Ke známým vozům z rýsovacího prkna Giorgetta Giugiara patří také Audi 80, BMW M1, Maserati Bora, Lancia Delta, Cadillac Sixty Special, Saab 600 či Bugatti EB 118.

Smysl pro líbivé tvary pomohl Giugiarovi získat velký počet prestižních ocenění, z nichž nejdůležitější bylo ocenění „Car Designer of the Century“, jenž obdržel v prosinci roku 1999 v Las Vegas. O titul bojovalo více než 24 světoznámých návrhářů, mezi nimiž byli Jean Bugatti, Nuccio Bertone, Marcello Gandini a Bruno Sacco. O jeho vítězství rozhodla odborná komise čítající 132 porotců.

Nejdůležitější milník v Giorgettova kariéře se konal v roce 1970, kdy započal designovou periodu přezdívanou jako „skládaný papír“. V následujících letech tvořil převážně auta, která spojovaly ostré hrany. Nový trend postupně převzala většina výrobců po celém světě. Pomocí této myšlenky později vznikly vozy jako Fiat Croma, DeLorean DMC-12, FSO Polonez nebo první generace Volkswagenu Passat. Giugiaro byl také návrhářem jednoho z prvních MPV, která kdy vznikla. Lancia Megagamma z roku 1978 ale nakonec zůstala jen v podobě konceptu, ale její vývojová platforma později posloužila při konstrukci podobných modelů.

V pozdějších letech se studio Italdesign vyvíjelo a kvůli pokrytí trhu se rozšířilo o inženýrství a testování, které provádělo pomocí vlastních dceřiných společností. Ty kromě aut navrhovaly například mobilní telefony, hodinky, fotoaparáty či počítače. K nejslavnějším vozům, jaké studio ve 21. století navrhlo, patří Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo 159, Maserati Spyder, Ford Mustang Giugiaro a oblíbený hatchback Fiat Grande Punto.

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Trhači asfaltu od protinožců: 5 australských muscle cars

Okruh Bathurst je v Austrálii něco jako kostel a v minulých desetiletích byl důvodem vzniku velkého počtu místních muscle cars. Pojďte se podívat, co Australané vyráběli v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Chevrolet Camaro ZL1 COPO: Monstrum na zvláštní objednávku

Speciální příplatek COPO 9560 udělal z Chevroletu Camaro krvelačnou bestii, která patřila k nejrychlejším muscle cars zlaté éry šedesátých let.

Číst celé