Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

You Only Live Twice (Žiješ jenom dvakrát) byl pátý film o tajném agentovi britských tajných služeb Jamesovi Bondovi, který byl natočený převážně v Japonsku. James Bond, ztvárněný skotským hercem Seanem Connerym, v tomto dobrodružství bojoval s teroristickou organizací SPECTE, která ukradla americké a sovětské vesmírné moduly ve snaze zahájit 3. světovou válku.

James Bond ve filmu You Only Live Twice příliš nejezdí, ale to neznamená, že by se v něm nemohl ukázat se speciálním autem. Filmový producent Albert „Cubby“ Broccoli v říjnu 1965 navštívil autosalon v Tokiu, kde Toyota vystavovala prototyp nového modelu Toyota 2000 GT. Okamžitě si uvědomil, že by to mohl být ideální vůz pro Bond girl Aki, kterou si zahrála japonská herečka Akiko Wakabayashi.

Sportovní kupé Toyota 2000 GT bylo vyvinuto specializovanou japonskou společností Yamaha. Dvoumístný vůz s dvoulitrovým řadovým šestiválcem o 150 koních a pětistupňovou manuální převodovkou dosahoval nejvyšší rychlosti 225 km/h a zvládl sprint z 0 na 100 km/h za přibližně 8 sekund. Toyota 2000 GT byla vybavena třemi karburátory Solex, kotoučovými brzdami Dunlop, samosvorným diferenciálem a nezávislým zavěšením všech kol.

Na začátku roku 1966 Broccoli zavolal do Toyoty s nabídkou obsazení 2000 GT v připravované bondovce You Only Live Twice. Byl tu však problém, protože se Connery se svým vysokým vzrůstem nedokázal pohodlně usadit do interiéru. Scénář obsahoval několik scén z interiéru vozu a Brocoli nakonec rozhodl, že pokud Toyota chce vidět svůj vůz v novém filmu, bude muset odstranit střechu z 2000 GT a vyrobit otevřený roadster.

Toyota se tehdy připravovala na zahájení sériové výroby od května 1967, ale manažeři automobilky byly z nového nápadu nadšení a dokázali dokončit objednávku na dvojici vozů během několika náročných týdnů. Dva nádherné roadstery vznikly ve speciálním servisním středisku Toyopet v Tsunashimě. Oba byly bílé s černým čalouněním interiéru a drátěnými koly a neměly boční okna ani stahovací střechu.

Jeden z roadsterů se používal pro natáčení a druhý sloužil jako záloha. Když natáčení filmu skončilo, záložní vůz zůstal v Japonsku a byl ponechán Toyotě. Byl vybavený standardním interiérem, zatímco hlavní filmové auto mělo speciální výbavu od Johna Stearsa a jeho proslulého týmu pro speciální efekty z Pinewood Studios. Filmové auto bylo vybaveno hlasem aktivovaným záznamníkem zvuku, FM přijímačem, malou barevnou CCTV obrazovkou, videorekordérem, bezdrátovým telefonem a malými videokamerami, které se ukrývaly za poznávacími značkami.

Toyota 2000 GT Convertible se objevila ve třech scénách filmu You Only Live Twice. Pátá bondovka byla natočena s rozpočtem 9,5 milionu amerických dolarů a odbyla si premiéru v červnu 1967 v kině Leicester Square Odeon v Londýně. Celosvětové tržby filmu byly přibližně 111 milionů dolarů.

Po dokončení filmu bylo auto převezeno do Anglie, kde záhadně zmizelo. Ve starém muzeu „Cars of the Stars“ v Keswicku se později objevil ovládací panel z jeho interiéru. Záložní vůz se standardním vybavením se používal k propagačním účelům a byl vystaven na autosalonu v Ženevě v březnu 1967. Později byl nalakován modrou barvou a ozdoben nálepkami 007. Následovalo další přelakování do šedé barvy a krátce sloužil jako zaváděcí vůz na okruhu Fuji Speedway, než se v roce 1977 objevil na Havaji. Toyota jej koupila zpět, zrenovovala do původního stavu a vystavilo jej ve svém továrním muzeu.

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Tucker 48 prý neuměl couvat. Byla to lež

Falešné zprávy se šířily světem dávno před příchodem internetu. Jedna z lidových legend dokonce tvrdila, že revoluční Tucker 48 neuměl couvat. To však bylo daleko od pravdy.

Číst celé

Měření kompresí wankelu. Jak na to?

Chystáte se zakoupit auto poháněné rotačním motorem? Rozhodně nezapomeňte na změření kompresí jeho motoru dříve, než jej koupíte. Prozradíme vám, jak se to dělá.

Číst celé

Poradna: Líbí se mi X6, co mám dělat?

Coming out je tu. Už to muselo ven. Jen nevím, jestli v tom jsem sám, nebo mi dá někdo za pravdu.

Číst celé