Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Do českých kin vstupuje dlouho očekávaný film Le Mans ’66 (v originále Ford v. Ferrari), který vypráví příběh o vzniku a prvním vítězství Fordu GT40 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Děj filmu se zaměřuje na lidi z Ford Total Performance, kteří uskutečnili jedno z nejslavnějších vítězství v legendárním vytrvalostním závodě.

Existuje však mnohem více informací o skutečném autě, které poprvé vyhrálo závod 24 Hours of Le Mans pro Ford a celou Ameriku. Bylo to v roce 1966, kdy Ford měl spor s Ferrari po neúspěšném pokusu o koupi slavné italské značky. Ford se rozhodl oplatit Ferrari nabubřelost samotného Enza Ferrariho a nabourat jejich vítěznou historii v Le Mans.

V roce 1966 Ford skutečně dokázal porazit Ferrari v Le Mans, když se třemi GT40 obsadil první, druhé i třetí místo na stupních vítězů. Celkovým vítězem byl GT40 Mk.II s číslem podvozku P/1046 týmu Shelby American, který řídili „Kiwis“ Bruce McLaren a Chris Amon. Po závodě byl vítězný vůz P/1046 odeslán na tiskovou konferenci do New Yorku a poté byl stažen z automobilového závodění.

Nejslavnější Ford GT40 později vystřídal několik majitelů, kteří jej pečlivě udržovali, ale celkovou renovací prošel až v roce 2014, kdy jej koupil Rob Kaufman. Společnosti Rare Drive z amerického státu New Hampshire zabrala kompletní renovace přes 4 000 hodin práce. Vítězný Ford GT40 Mk.II se vrátil do Le Mans v roce 2016, kdy Ford znovu zvítězil s nejnovějším Fordem GT.

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé