Rodinné čtyřkolky, které Japonci nedali světu

Nadupané čtyřkolky se závodními geny v rodinných karoseriích. Auta, po nichž by měl toužit každý rychlý taťka.

Založení rodiny je důležitým momentem lidského života, ale pro majitele zajímavých aut se může stát i děsivou situací. Mnohdy nepraktická a nákladná rychlá zábavná auta musí být odsunuta do pozadí, v horším případě rovnou prodána. Každodenním stereotypem se následně často stává nudný průměrný kombík, jenž nabízí přijatelné provozní náklady.

V této souvislosti jsem se rozhodl zapřemýšlet nad tím, zda lze snadno skombinovat praktičnost běžného kombíku se sportovními ambicemi. Jak se dá tušit již od počátku, výběr není moc bohatý. Mnoho rychlých kombíků, jako například Audi RS6 či desetiválcové BMW M5 stojí horentní sumy a z levnějších alternativ dostupných v Evropě mě napadá snad jen Subaru Impreza WRX Wagon.

Velkým překvapením je skutečnost, jak zajímavou se stává nabídka nadupaných rychlých kombíků v okamžiku, kdy jste ochotni přijmout řízení umístěné na pravé straně auta a téměř nekonečné papírování související s registrací nevšedního vozu. Našel jsem totiž čtveřici skvělých rodinných aut, která pocházejí z Japonska a do Evropy se nikdy nedostala oficiální cestou. Jak to bývá, Japonci si to nejlepší zkrátka nechali pro sebe.

Mitsubishi Lancer Evolution XI Wagon

Lancer EVO je jedním z nejlepších rychlých sedanů, to je prostě nepopíratelný fakt. Jenže věděli jste, že jej Mitsubishi vyrábělo i ve variantě Wagon, neboli kombi? Po technické stránce byl vůz shodný se sedanem, takže jej poháněl dvoulitr 4G63 MIVEC o výkonu 280 koní, který putoval na všechna kola skrze samosvorné diferenciály. Podlaha a příď kombíku taktéž pochází ze sedanu, ale zbytek karoserie je přepracovaný. Horní část dostala vyztužené sloupky střechy a zpevnění se dočkala i zadní část. Přestože vzniklo jen 2 500 kusů, jen malá část z nich se dočkala levostranného řízení doplněného manuálním šestikvaltem. Pokud na některý Evolution Wagon v inzerci narazíte, pravděpodobně bude pravostranný s automatickou převodovkou.

Mitsubishi Legnum VR-4

Poslední generace Mitsubishi Galant byla opravdu povedená a poprvé se model představil i v podobě kombíku, jenž nahradil pětidveřový hatchback a dostal jméno Legnum. Po vzoru sedanu byl k dispozici v nadupané verzi VR-4, která byla vybavená čtyřkolkou s viskózní spojkou. Vidlicový šestiválec twin-turbo dosahoval nejvyššího udávaného výkonu 276 koní a točivého momentu 367 Nm. Na palubě nechyběly chytré diferenciály z Lanceru EVO IV s funkcí Active Yaw Control, pětistupňový manuál či nezávislé zavěšení všech kol. Našlápnuté Legnum bylo dovážené na území Velké Británie společností RalliArt, která na počátku minulého desetiletí prodala přibližně 200 exemplářů.

Nissan Stagea 260RS Autech

Skyline je sen mnohých z nás a přestože jej vyráběli i jako sedan, GT-R zůstalo exkluzivitou kupé. Pokud však zatoužíte po vyhlášených jízdních vlastnostech v rodinném balení, odpovědí vám může být kombík Nissan Stagea upravený japonským tunerem Autech. Stagea 260RS ukrývá pod kapotou legendární šestiválec RB26DETT spárovaný s pětistupňovým manuálem a chytrým pohonem všech kol ATTESA E-TS. K dalším úpravám se řadí brzdy Brembo, sedmnáctipalcová kovaná kola BBS, zpevněné šasi či přenastavený podvozek. Motor pocházející ze Skylinu GT-R R33 oficiálně disponuje nejvyšším výkonem 276 koní, ale ve skutečnosti je silnější. Během dvou výrobních sérií vzniklo pouhých 1 734 kusů.

Subaru Forester STi

Marketingová oddělení automobilek v posledních letech velmi ráda používají slovní spojení sportovní crossover. I přes značnou nejistotu lze opravdu najít auto, u něhož by se takovému tvrzení dalo opravdu věřit. Je jím Subaru Forester STi, které si Japonci nechali opět a jen pro sebe. Pod kapotou se nacházel dvouapůllitrový čtyřválcový boxer s turbem o výkonu 265 koní a točivým momentem 380 Nm. Hnací síla samozřejmě putovala na všechna kola skrze manuální převodovku.

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé

Mercedes-Benz Blue Wonder: Chlouba Mercedesu s rychlostí až 170 km/h

Mercedes-Benz Blue Wonder vyvinul Rudolf Uhlenhaut, aby pomáhal továrnímu závodnímu týmu při rychlých přesunech mezi továrnou a závodními okruhy.

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Pojďme restartovat Temple of Speed: Pomozte nám oživit benzinovou bibli

Přes pět let práce v českých automobilových médiích vedlo k jednomu velkolepému okamžiku. K dalšímu dětskému splněnému snu. Díky Temple of Speed to kdysi začalo a teď bych s přál, aby to u Temple of Speed zase skončilo. Vzpomínáte si na časopisy jako Top Gear, Evo, Speed a další? Pojďte nám pomoci vytvořit jeden takový v online prostředí.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé