Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Ctižádostivý inženýr Laurence Pearce se v polovině osmdesátých let rozhodl oživit slavnou značku Lister. Původní společnost vyráběla pouze závodní automobily s motory Jaguar, ale Pearce se zaměřil na silniční vozy a začal s upravováním Jaguaru XJ-S. Zvýšením výkonu vidlicového dvanáctiválce a přidáním divokého bodykitu vznikl Lister Jaguar XJ-S Le Mans, který se prodal v přibližném počtu 100 exemplářů.

Když zájem zákazníků o upravené Jaguary začal upadat, Laurence Pearce se rozhodl vyvinout vlastní auto a na londýnském autosalonu v roce 1993 představil nový Lister Storm. První nový Lister za více než tři desetiletí kombinoval hliníkový podvozek se silným dvanáctiválcem Jaguar a ve své době byl nejrychlejším cestovním kupé s konfigurací sedadel 2+2. Se základní cenou 210 000 liber byl možná i nejdražší, protože za tolik peněz bylo možné koupit dvě Ferrari 456 GT.

Lehký monokok Stormu byl vytvořený z hliníkového voštinového jádra s hliníkovými plechy, ale tento materiál se velmi obtížně zpracovával a tvaroval, kvůli čemuž byl podvozek téměř čtvercový. To do značné míry ovlivnilo nízké a široké linie exteriéru, které navrhl Mike Hughes. Většina panelů karoserie byla vyrobena z exotických kompozitů a dveře z Volkswagenu Corrado byly zhotoveny z hliníku. Lister Storm nebyl potěšující pro oko, ale placatý design byl nesmírně efektivní a umožnil vozu jezdit rychlostí 300 km/h.

Pod údernou karoserií byl Storm vybavený motorem V12 vycházejícím z Jaguaru, který se používal v předchozích modelech Lister. Důkladně upravená sedmilitrová jednotka produkovala statných 546 koní a byla vybavena šestistupňovou převodovkou Getrag, která původně vznikla pro BMW 850i. Podvozek Stormu tvořily dvojité lichoběžníky ve všech čtyřech rozích s plně nastavitelnými pružinami a tlumiči, ale navzdory rozsáhlému použití lehkých a exotických materiálů se pohotovostní hmotnost zastavila na 1 660 kilogramech.

Laurence Pearce při představení uvedl, že Lister dokáže vyrobit až deset vozů Storm ročně v závislosti na poptávce zákazníků. Nakonec se společnost k původnímu plánu ani nepřiblížila, protože vysoká cena odradila většinu potenciálních zákazníků. Lister vyrobil pouze čtyři exempláře a vůz stáhl z prodeje v roce 1994. Lister se znovu zaměřil na závody kategorie GT a závodní speciály vycházející ze Stormu se ukázaly jako konkurence schopné a úspěšné.

Silniční Lister Storm ale zůstal dalším z mnoha neúspěšných pokusů o uvedené nového vysoce výkonného sportovního vozu na trh. V tomto případě nebylo na vině auto, protože tehdejší názory novinářů chválily jízdní vlastnosti, ale špatně nastavená prodejní politika. Vysoká prodejní cena byla nakonec jeho největším problémem.

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním “jsme tady!”. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé

BMW 507 málem potopilo celou značku

Původně to měl být jistý úspěch, ale již po krátké době by byli všichni zúčastnění raději, kdyby je to nikdy nenapadlo.

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé

Temple of Speed vstupuje do nové sezóny

Ohlédnutí za minulostí a náhled do budoucnosti magazínu nasáklého závodním benzínem.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé