Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Ctižádostivý inženýr Laurence Pearce se v polovině osmdesátých let rozhodl oživit slavnou značku Lister. Původní společnost vyráběla pouze závodní automobily s motory Jaguar, ale Pearce se zaměřil na silniční vozy a začal s upravováním Jaguaru XJ-S. Zvýšením výkonu vidlicového dvanáctiválce a přidáním divokého bodykitu vznikl Lister Jaguar XJ-S Le Mans, který se prodal v přibližném počtu 100 exemplářů.

Když zájem zákazníků o upravené Jaguary začal upadat, Laurence Pearce se rozhodl vyvinout vlastní auto a na londýnském autosalonu v roce 1993 představil nový Lister Storm. První nový Lister za více než tři desetiletí kombinoval hliníkový podvozek se silným dvanáctiválcem Jaguar a ve své době byl nejrychlejším cestovním kupé s konfigurací sedadel 2+2. Se základní cenou 210 000 liber byl možná i nejdražší, protože za tolik peněz bylo možné koupit dvě Ferrari 456 GT.

Lehký monokok Stormu byl vytvořený z hliníkového voštinového jádra s hliníkovými plechy, ale tento materiál se velmi obtížně zpracovával a tvaroval, kvůli čemuž byl podvozek téměř čtvercový. To do značné míry ovlivnilo nízké a široké linie exteriéru, které navrhl Mike Hughes. Většina panelů karoserie byla vyrobena z exotických kompozitů a dveře z Volkswagenu Corrado byly zhotoveny z hliníku. Lister Storm nebyl potěšující pro oko, ale placatý design byl nesmírně efektivní a umožnil vozu jezdit rychlostí 300 km/h.

Pod údernou karoserií byl Storm vybavený motorem V12 vycházejícím z Jaguaru, který se používal v předchozích modelech Lister. Důkladně upravená sedmilitrová jednotka produkovala statných 546 koní a byla vybavena šestistupňovou převodovkou Getrag, která původně vznikla pro BMW 850i. Podvozek Stormu tvořily dvojité lichoběžníky ve všech čtyřech rozích s plně nastavitelnými pružinami a tlumiči, ale navzdory rozsáhlému použití lehkých a exotických materiálů se pohotovostní hmotnost zastavila na 1 660 kilogramech.

Laurence Pearce při představení uvedl, že Lister dokáže vyrobit až deset vozů Storm ročně v závislosti na poptávce zákazníků. Nakonec se společnost k původnímu plánu ani nepřiblížila, protože vysoká cena odradila většinu potenciálních zákazníků. Lister vyrobil pouze čtyři exempláře a vůz stáhl z prodeje v roce 1994. Lister se znovu zaměřil na závody kategorie GT a závodní speciály vycházející ze Stormu se ukázaly jako konkurence schopné a úspěšné.

Silniční Lister Storm ale zůstal dalším z mnoha neúspěšných pokusů o uvedené nového vysoce výkonného sportovního vozu na trh. V tomto případě nebylo na vině auto, protože tehdejší názory novinářů chválily jízdní vlastnosti, ale špatně nastavená prodejní politika. Vysoká prodejní cena byla nakonec jeho největším problémem.

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Porsche 904 Carrera GTS: První Porsche z „plastu“ ukončilo vývoj pro Formuli 1

Porsche kvůli vývoji závodního vozu 904 Carrera GTS ukončilo projekt Formule 1. Automobilka věřila, že nový vůz třídy GT dokáže prodat i běžným zákazníkům.

Číst celé

Kam se poděla všechna patnáctiletá Ferrari?

Pohybuje se tu spousta supersportů, ale všechny jsou prakticky nové. Vrtá nám hlavou, kam se sakra poděly všechny ty starší kousky?

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé

Maserati Tipo V4: S motorem V16 dosáhlo světového rekordu na okresce v Itálii

Mario Umberto „Baconìn“ Borzacchini stanovil s Maserati Tipo V4 světový rekord při časové zkoušce na uzavřené silnici v severní Itálii.

Číst celé