Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Zelená barva je barva ekologie. Automobilky se v posledních letech snaží vyrábět stále ekologičtější auta, kterým se často přezdívá „zelená auta“. Některé z nich to dokonce berou tak vážně, že na ně stříkají takové odstíny laku, aby ještě více přitáhly pozornost nekompromisních ekologů. Na to se váže i snaha o co nejnižší spotřebu paliva a na ní závislou produkci oxidu uhličitého (CO2).

A protože jsme se rozhodli podpořit letošní „Den Země“, rozhodli jsme se s vámi podělit o naše nejoblíbenější zelená auta, se kterými můžete vyrazit i na okruh.

Lamborghini Huracán Performante

Doby, kdy Lamborghini dělalo dechberoucí nemotorná auta jsou dávno pryč. Když se v roce 2014 představil civilizovaný Huracán LP610-4, nedokázal vyvolat jemné šimrání v kalhotách, jež bylo samozřejmostí při pohledu na starší modely Lamborghini. Italové na něm však značně zapracovali a v roce 2017 představili okruhově zacílenou verzi Performante.

Agresivnější vzhled ostrého Performante opět oslovil fanoušky starých Lamborghini a zároveň zaujal nadšence do moderních technologií. Doby, kdy Lamborghini při vývoji Countache testovalo aerodynamiku za pomoci barvy a obtékajícího vzduchu na dálnici jsou minulostí. Huracán Performante je vybavený pokročilou aktivní aerodynamikou ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva), jež umí směrovat obtékající vzduch na křídlo tak, jak je při projíždění zatáčkou zrovna potřeba.

V kombinaci s přepracovaným podvozkem s magnetoreologickými tlumiči, vidlicovým desetiválcem o 640 koních a 601 newtonmetrech a suchou hmotností 1 382 kilogramů není divu, že tohle auto nějakou dobu drželo rekordní čas pro sériová auta na okruhu Nürburgring – Nordschleife. Jeho čas je 6:52.01.

Emise CO2: 314 g/km

Mercedes-AMG GT R

Sportovní Mecedesy máme vážně rádi, za což může jejich aura německých muscle cars a hlavně chraplavý zvuk osmiválců. Přesně takový je i Mercedes-AMG GT R z roku 2016. Na rozdíl od původních GT a GT S bylo R zaměřené na závodní okruhy. Lidé z okolí Nürburgringu mu kvůli testování na zdejší trati dokonce přezdívají „Zelená bestie ze Zeleného pekla“. (Pochopitelně pouze ve chvíli, kdy se jedná exemplár v odstínu „Green Hell Magno“.)

Dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec M178 je v GT R naladěný na 585 koní a 700 newtonmetrů a jako správná bestie přenáší výkon pouze na zadní kola. Neméně důležitým faktorem, proč je Mercedes-AMG GT R zběsile rychlý, je i pokročilá aerodynamika vedoucí obtékající vzduch podvozkem, čímž vytváří Venturiho efekt.

Ačkoliv má však AMG GT R speciálně naladěný podvozek s adaptivními tlumiči a řízení zadních kol zvyšující agilitu vozu, nepodařilo se mu dosáhnout podobného úspěchu jako výše zmíněnému Huracánu Performante. Na Severní smyčce Nürburgringu, kde GT R vzniklo, drží čas 7:10.92. Naopak ale produkuje méně škodlivin, takže je mnohem zelenější!

Emise CO2: 284 g/km

Porsche 911 GT3 RS (991.2)

Z jistého pohledu jsou Lamborghini Huracán Performante a Mercedes-AMG GT R nováčky v kategorii okruhově laděných verzí jinak civilizovaných sportovních aut. Oba výše popsaní drzouni jsou totiž konkurencí starého mazáka, kterým je Porsche 911 GT3 RS, jehož aktuální podoba vychází z generace 991.2.

Současnou generaci 911 GT3 RS, jež prošla modernizací začátkem roku 2018, pohání atmosférický čtyřlitrový plochý šestiválec o výkonu 520 koní a točivém momentu 470 newtonmetrů. Porsche v rámci modernizace přepracovalo i aerodynamiku, čímž dosáhlo nejen většího přítlaku, ale i lepšího chlazení brzd pomocí ventilačních otvorů NACA.

Stuttgartská značka si zároveň dala záležet na nízké hmotnosti. Pokud by se některému ze zákazníků zdálo okruhové Porsche o hmotnosti 1 430 kilogramů příliš těžké, může si jej pomocí balíčku Weissach odlehčit o dalších 18 kilogramů. Jeho součástí jsou karbonové díly exteriéru i interiéru a magnéziová kola. A jak se zastavily stopky na Nordschleife pro srovnání s výše uvedenými konkurenty? S výsledným časem 6:56.4 je to třetí vůz značky, který to zvládl pod 7 minut (dalšími jsou 918 Spyder a 911 GT2 RS).

Emise CO2: 291 g/km

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Číst celé

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Eclipse Cross se řídí dobře, ale vadí mi jako auto. Proč?

Pro běžné lidi opravdu je Eclipse Cross vážně dobré auto, ale benzínový šílenci jej už z principu nenávidí. Mně se při osobním vyzkoušení nové Mitsubishi opravdu líbilo, jenže je tady velké ale.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé