Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Když Ferrari v roce 2008 představilo nový entry-level model kabriolet California, část fanoušků značky jej přijala velmi chladně. V historii značky je ale California velmi důležitá. Byla prvním Ferrari mnoha novopečených majitelů, jež nikdy dříve nevlastnili vůz z Maranella, stala se nejprodávanějším modelem značky všech dob a také přinesla několik prvenství pro Ferrari.

California byla prvním Ferrari s vidlicovým osmiválcem uloženým vpředu, prvním vozem značky s přímým vstřikováním paliva, prvním vozem s kovovou skládací střechou, prvním vozem se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou F1 a také prvním Ferrari se zadním víceprvkovým zavěšením. Auto, které původně mělo vzniknout pro sesterské Maserati, zkrátka mělo co nabídnout. Již v prvních testech obstálo na výbornou a i přes vysokou pohotovostní hmotnost, která dosahovala 1 735 kilogramů, mělo skvělé jízdní vlastnosti.

Čtvrtý model nabídky brali ve Ferrari smrtelně vážně, protože kvůli němu vybudovali zcela novou výrobní linku, která byla schopná chrlit až 27 kusů denně, z čehož se stalo úctyhodných 6 000 Californií ročně. Mezitím, co se společnosti hromadily objednávky už od debutu v Paříži, automobiloví nadšenci diskutovali o novém designovém směru značky. Křivky holčičího Ferrari od Pininfariny ale fungovaly na výbornou. Inženýři značky strávili více než 1 000 hodin testováním třetinového modelu ve větrném tunelu. Po dlouhém začišťování tvarů dosáhli koeficientu odporu vzduchu C= 0,32. California tak byla nejaerodynamičtějším Ferrari všech dob a byla překonána až v roce 2012 typem F12berlinetta.

Opravdové Ferrari

V minulých letech jsem dostal hned několik příležitostí se Californií svézt a byla prvním autem maranellské značky, kterým jsem kdy jel. Líbí se mi nejen vzhled, ale také způsob jakým jezdí. Atmosférický osmiválec dává vědět o své přítomnosti už od volnoběhu a ve vysokých otáčkách hlasitě řve. Celé auto nepůsobí jako barbie kabriolet, jak by se zprvu mohlo zdát, ale je obratné, rychlé a zábavné. Za své jízdní vlastnosti vděčí i Michaelu Schumacherovi, který se podílel na jeho finálním testování. Přestože byla nejslabší a nejlevnější z nabídky, nepovažuji Californii za přebrandované Maserati, ale za čistokrevné Ferrari.

V roce 2012 ale začala California stárnout, čímž si vyžádala drobnou modernizaci. Vyšší výkon motoru, nižší hmotnost celého auta, mírně pozměněný vzhled a vylepšené jízdní vlastnosti musely potenciálním zákazníkům zatím stačit. Součástí modernizace se stal i balíček Handling Speciale, s nímž magnetoreologické tlumiče pracovaly až o 50% rychleji. Úpravy se dočkalo i řízení, jež disponovalo strmějším převodem.

Ačkoli byla California 30 (číslovka odkazovala na shozenou hmotnost v kilogramech a nárůst koňské síly) povedená, měla pochopitelně i své chyby. V květnu 2012 byla vyhlášena svolávací akce, která se týkala hnací jednotky. Motor F136 se mohl kvůli vadnému klikovému hřídeli při chodu okamžitě zastavit a zničit. Majitelé 200 svolaných aut tak získali zbrusu nový motor.

Návrat twin-turba

Očekávané rozsáhlé modernizace se „lidový“ kabriolet dočkal až v roce 2014, kdy Ferrari veřejně oznámilo návrat k přeplňování turbodmychadly. To se objevilo naposledy na konci osmdesátých let v hardcore supersportu F40. Ferrari se vydalo cestou kritizovaného downsizingu. Otázkou však je, zda bylo takové rozhodnutí skutečně špatné?

Původní 4,3 litrový atmosférický osmiválec o výkonu 480 koní (450 koní v případě první varianty) byl nahrazen jednotkou 3.9 V8 s dvojicí twin-scroll turbodmychadel IHI, která kromě nižší spotřeby slibovala i nejvyšší výkon 560 koní. Motor vycházel z 3,8 litrového agregátu od Maserati a neměl turbodmychadla uložená mezi hlavami válců. Konstruktéři z Ferrari se rozhodli namontovat turbodmychadla z vnějších stran osmiválce, čímž došlo k mírnému snížení těžiště a zlepšení chlazení samotných dmychadel. Funkce Variable Boost Management pak dopomáhala k téměř instantnímu točivému momentu ve všech otáčkách. Novináři si novou podobu základního modelu okamžitě oblíbili a ve svých závěrech uváděli, že stále jezdí a zní jako opravdové Ferrari. California T je vhodným příkladem, že downsizing může být i prospěšný.

Ač tedy California vznikla jako dostupný model pro nejméně bohaté zájemce o nové Ferrari, nebyla autem narychlo splácaným z dílů blokujících police skladů. Maranellská továrna dala do jejího vývoje veškeré své umění úplně stejně, jako u plnotučných modelů. Mezitím, co automobilce přinášela zisky na vývoj ostrých a limitovaných modelů, pohodlní zákazníci dostali výborně fungující univerzál, v němž mohli cestovat mezi riviérami a zároveň se pobavit na klikatých horských silnicích kdykoliv zatoužili po troše adrenalinu.

Ač se jednalo o „nezajímavé“ Ferrari, stále bylo plné vzrušení a dokázalo zvýšit tepovou frekvenci srdce při každém probuzení osmiválce k životu. Pokud vás stále neoslovuje svým vzhledem, není to důvod jej hned zatracovat. Top Gear na své titulní stránce k testu napsal: „Je to první Ferrari, které jede lépe, než vypadá.“

Znáte Ferrari, kterým se moderní California inspirovala?

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Stěrače čelního okna vymyslela žena, ale lidé revolučnímu vynálezu nevěřili

Revoluční vynález Mary Andersonové zpříjemnil život za volantem nespočtu řidičů.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé