Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

V poslední době můžu říct, že by měsíc nebyl kompletní, když bych nemusel hledat odpověď na něčí otázku, proč jsem si koupil své auto. Rotační motor podle původního návrhu Felixe Wankela na papíře nabízí skvělé parametry, mezi něž patří vysoký litrový výkon, malý počet pohybujících se součástí a hlavně prťavé rozměry, díky nimž jej lze zabudovat i do náramkových hodinek. Druhá strana mince je taková, že má mnohem více negativ. Kromě opravdu vysoké spotřeby paliva k nim patří příliš složité zacházení a údržba, náchylná těsnění vrcholů rotorů a v případě mého Renesisu i ložiska excentrické hřídele, jejichž popis práce zahrnuje časem se rozpadnout a následně s sebou vzít i apexy a samotné rotory, které se zničí vyoseným otáčením hřídele.

Skutečnost je tedy taková, že si sice mohu užívat až 9 500 otáček za minutu, ale zároveň v kufru vozit tažné lano s předpřipravenou smyčkou, abych si to mohl hodit, až energický dvourotor rozhodne o sebevraždě nás obou. Přes to všechno mě to ale nijak neděsí a přesvědčuji svůj rozum, že to k tomu prostě „patří“. Proč jí tedy mám? Dokud funguje, je to jedno z nejlepších aut, jaká jsem za poslední roky poznal. Je originální, nesnaží se ničemu podobat, nabízí mnoho zajímavých technických řešení a hlavně fantasticky jede a má neoposlouchatelný řev ve vysokých otáčkách.

Velmi často přemýšlím nad tím, jestli na našich silnicích nepotkávám málo zajímavých aut. Jasně, nemůžu chtít moc, protože je zima. I přesto si myslím, že by jich mohlo jezdit více. Ač se nám to může zdát jako lež, vlastnictví auta pro zábavu již není módou. Je doménou hrstky vyvolených, kteří jsou ochotní přijmout vysoké provozní náklady kvůli tomu, aby se v létě dvakrát za měsíc opravdu dobře svezli.

Představte si sami sebe, jak reagujete, když v dnešním hustém provozu spatříte auto, které má důvod vyčnívat nad ostatními. Zaslechnutí hlubokého dunění boxeru Imprezy STi mi vždy vykouzlí úsměv na tváři dříve, než ji vůbec stihnu spatřit. Řídí ji totiž někdo, jehož myšlení se velmi podobá tomu mému. Vyšší spotřebu benzínu má lidově řečeno na salámu a je ochoten ji podstoupit jen proto, aby si mohl užít přesnější řízení, které je posílené tak akorát.

Zdá se mi, že velké množství moderních lidí již nechce přijmout vyšší výdaje do auta, než je nezbytně nutné. Žijeme v době, kdy je 6 litrů na 100 kilometrů super, ale u devíti se před námi peněženka už schovává pod postel. Přesto to není tak dávno, kdy u nás jezdila auta, která žrala značně více oproti těm dnešním, ačkoli ekonomická situace byla horší i s levnějším benzínem. Proč si tedy lžeme, když jako pádný argument vytahujeme spotřebu?

Výhodné financování nových aut skrze operační leasing je zkrátka lákavé a ještě k tomu se o ně nemusíte starat. Je to podobně pohodlné, jako jezdit běžnými moderními auty. Jsou komfortní, všechno jde zlehka a nic nemá klást odpor, jenže to mnohdy krade veškerý požitek z řízení, který někdo může za tím kolečkem trčícím z palubní desky hledat. U každého testovacího auta si vždy libuji, že se mohu pohodlně vozit a nemusím s ničím bojovat, protože všechno jde samo, ale ke konci zápůjčky se opět začínám těšit na usednutí do své wankelové Mazdy, až si budu moct hrát s přesným řazením, tužším řízením a každých 400 kilometrů budu plnit šedesátilitrovou bandasku po okraj.

Kam tím vším tedy mířím? Myslím si, že bychom si měli více užít ten náš jediný život i v rámci své přepravy. Běžná nudná auta nám nabízí téměř nekonečný komfort, ale působí na mě nudně. Je možná sebevražda pořídit si wankelový sporťák, podobně jako luxusní limuzínu z osmdesátých let, jejíž téměř nekonečné dráty si dokážou připravit mnoho bezesných nocí. Podle mě to však za to stojí. Jízda v nezvyklých autech nabízí více než jen vysoké provozní náklady. Radost z jízdy a jeden úsměv za druhým jsou pádnými důvody, proč se zbavit stereotypního auta a jít zážitkům vstříc. Jezděte zajímavými auty, spojují totiž lidi daleko více, než Nokia.

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé