Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Se svou historií od roku 1895, tehdy ještě pod starým jménem Laurin & Klement, je tuzemská automobilka Škoda Auto jedním z nejstarších výrobců na celém světě. Během tolika desetiletí samozřejmě vzniklo i mnoho zajímavých závodních aut. K těm lze přiřadit placatého nástupce slavných modelů Sport a Supersport, který kvůli svému motoru získal označení 1100 OHC.

Na rozdíl od předchůdců založených na podvozku běžného produkčního modelu Škoda 1101 byl prototyp malého závoďáku vyvinut a vyroben za pomoci rámu, jenž vznikl z tenkostěnných trubek. Vnější otevřená karoserie byla zhotovena ze skelných vláken posílených plasty. Použitím lehkého materiálu konstruktéři dosáhli hmotnosti pouhých 550 kilogramů.

Škodovácký závodní vůz byl doslova prťavý. Dosahoval délky pouhých 3 880 milimetrů, šířky 1 430 mm, výšky 964 mm a rozvor kol byl 2 200 mm. Zpočátku vývoje byl vůz vybaven vyklápěcími světlomety, jenž byly následně nahrazeny pevnými chráněnými kryty z plexiskla. Následkem tohoto rozhodnutí se typ 1100 OHC stal více aerodynamickým autem.

Podvozek, jenž byl tvořen lichoběžníkovou nápravou vpředu a úhlovou vlečnou nápravou s vlečnými rameny vzadu, nesl patnáctipalcová drátěná kola, za nimiž se ukrývaly bubnové brzdy. Už ve své době závodní škodovka s pohonem zadních kol dosahovala téměř ideálního rozložení hmotnosti (49,7% bylo vpředu a 50,3% vzadu). Srdcem 1100 OHC byl 1,1-litrový atmosférický řadový čtyřválec s ventilovým rozvodem 2x OHC a dvěma svíčkami na válec, který byl derivátem jednotky Škody 440. Při použití vysokooktanového leteckého paliva malý motor dosahoval 92 koní při 7 700 otáčkách za minutu a nechal se vytáčet až k 8 500/min. Hnací síla byla využívána pětistupňovou manuální převodovkou, která byla uložena spolu s rozvodovkou v zadní části vozu. Auto dosáhlo nejvyšší rychlosti až 200 kilometrů v hodině v závislosti na zvoleném stálém převodu.

Přestože mladoboleslavská továrna vyrobila pouhé dva exempláře, oba odolaly nemilosrdnému zubu času a existují do dnešních dnů. Jeden z nich je v současné době součástí sbírky továrního muzea v Mladé Boleslavi. Škodovka zároveň vyrobila i dvojici hliníkových kupé o hmotnosti 618 kilogramů. Bohužel byly oba exempláře postupem let nabourány. Dobrou zprávou je, že se automobilka snaží typ 1100 OHC Coupe oživit výrobou repliky za pomoci hnacího ústrojí a použitelné karoserie jednoho z vraků, jenž se postupem let opět stal majetkem české značky.

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Ferrari California ovlivnil americký trh: Homologační předpisy si vyžádaly úpravu designu

Původní design Ferrari California byl rozdílný, ale zapomněl na americké homologační předpisy.

Číst celé

Skoro jako Nuvolari: Jaguar E-Type předjel Ferrari 250 GT Breadvan dlouhým driftem

Rob Huff se v Jaguaru E-Type hnal za vzácným Ferrari 250 GT Breadvan a svým rozevlátým řidičským stylem připomínal umění Tazia Nuvolariho.

Číst celé

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé