Je vaše auto určitě vaše?

Tesla vás má v hrsti, ikdyž jste od ní za své peníze koupili celé jedno jejich auto. Je to fér?

V souvislosti s hurikánem Irma, který se v září prohnal nad částí USA, vznikla jedna pozoruhodná situace, která za sebou nechala spoustu otázek.

Médii proběhla zajímavá infrormace. Milosrdný Elon Musk pomáhal lidem v nouzi tím, že některým svým modelům v Irmou zasažené oblasti Tesla na dálku poslala větší dojezd, aby se jim lépe utíkalo před bouří. Totiž, abyste rozumněli: Levnější varianta Tesly s kapacitou 60 kWh  je pod povrchem úplně stejná jako dražší verze s kapacitou 75 kWh. Rozdíl je pouze v softwarovém omezení levnější verze. Obdobné to zřejmě brzy bude i u Audi (pokud už není teď), která se nechala slyšet, že v budoucnu bude vyrábět např. sedačky jen vyhřívané. Pak už bude záležet jen na vás, jestli si tuto funkci při koupi, či dodatečně, necháte odemknout.

Tento krok vyvojal bujarou debatu. Nepochybně je to od Tesly hezké gesto, které  určitě mnoha lidem pomohlo. Jádro problému najdete, když se zamyslíte nad tím, že majitelé levnějších Tesel si své auto koupili. Dali za něj své peníze a teď je jejich. Neměli by tedy mít právo své auto naplno využívat?

Tesla vás jednou nechá v odstavném pruhu, dokud ji nezaplatíte výkupné.

Objevily se dva proudy názorů. První říká, že je to svobobné rozhodnutí Tesly, jak svá auta staví a prodává. Je to také rozhodnutí kupců, kteří nebyli ochotni připlatit si za silnější varinatu.

Na druhou stranu, není hloupé, abychom uvízli s naším majetkem bez energie a svízelnou situaci řešili odtahovkou, když auto, které je plně naším majetkem, má dostatek energie na to, aby ujelo dalších 50 kilometrů? Odtud už přece není daleko do absurdní situace, kdy vás vaše Tesla nechá stát v odstavném pruhu, dokud jí pomocí kreditky nezaplatíte výkupné v podobě tučného poplatku. Třeba pak půjde také jezdit na dluh i s úroky. Není už to děsivé? Má to tak doopravdy být?

Dlouho jsem nevěděl, jaký postoj k tomu zaujmout. Běžně lpívám na starých hodnotách, ale zároveň si myslím, že Tesla prostě jen svobodně podniká.

Jenže nedávno mě okolnosti donutily zamyslet se nad tím z jiné stránky. Stalo se to tři roky nazpátek, kdy Facebook tajně testoval svou sílu na 700 000 uživatelích. Aniž by to uživatelé věděli, míchali jim do newsfeedu převážně depresivní či naopak spíše veselé statusy a sledovali, jak to ovlivňuje jejich vlastní náladu. Znepokojující je nejen to, že tajně prováděli pokusy na nic netušících lidech, ale hlavně fakt, že výsledek testování byl pozitivní. Facebook umí významně ovlivnit vaši náladu podle toho, jak si umane.

To bych rád dal do další souvislosti. Nyní se v USA řeší, že Rusko tajně platilo reklamu na Facebooku tvořenou tak, aby ovlivnilo prezidentské volby ve prospěch Trumpa. A v tom vyplouvá na povrch zajímavé zjištění. Jak píše časopis Respekt, Mark Zuckerberg už několik měsíců objíždí USA, navštěvuje továrny i domovy důchodců, diskutuje a nechává se fotografovat, zkrátka dělá vše, co se normálně nazývá politická kampaň a běžně předchází kandidatuře do nějakého politického úřadu. Navíc, nedávno byly změněny stanovy samotné společnosti Facebook. Dřívější zákaz vstupu do politiky lidem z vedení společnosti ze stanov zmizel.

Co tím chci říct: Představte si, že tu máme muže, jehož nástroj zvaný Facebook umí měnit naše nálady, ale i názory. Představte si, že tento muž, který drží v ruce obrovský potenciální vliv na veřejnost by šel do kandidatury na prezidenta USA a vyhrál. Byla by to tak velká kumulace peněz, moci a vlivu na životy lidí po celém světě, že by to bylo až děsivé.

Nyní se tedy dostávám zpět k úvodní otázce. Má Tesla právo držet vás v hrsti bez energie na odpočívadle, zatímco vaše auto by klidně ještě 50 kilometrů jelo? Já si to nemyslím. Tesla patří mezi revoluční technologické firmy stejně jako Facebook. Tyto firmy předběhly dobu, takže na ně přirozeně nejsou připraveny legislativní, ale ani morální pravidla. Musíme si sami říct, jestli jde o svobodu podnikání v neomezeném světě technologií a internetu, nebo je třeba, aby se státní aparáty začaly dívat pod pokličku těm, kteří mají naše životy v hrsti a stanovovat jim jasné mantinely.

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Bugatti Type 35: Historie nejúspěšnějšího závodního Bugatti všech dob

Legendární Bugatti Type 35 získalo více než tisíc závodních úspěchů v soutěžích Grand Prix a závodech na dlouhé vzdálenosti.

Číst celé

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé