Český Veyron překonal 400 km/h na dálnici. Sledujte jeho příběh

Bugatti Veyron českého majitele Radima Passera se stal světově prvním exemplářem, který oficiálně dosáhl rychlosti přesahující 400 kilometrů v hodině na veřejné dálnici.

Inženýři Bugatti měli při vývoji Veyronu jediný cíl: jejich nový počin se měl stát nejrychlejším sériově vyráběným autem na planetě, které však muselo nabízet komfort shodný s běžným kupé kategorie GT. Den 6. dubna 2005 se stal pro Bugatti a celý koncern Volkswagen Group historicky významný. Tisícikoňový supersport na tovární testovací trati v Ehra-Lessien dosáhl maximální rychlosti 408,47 kilometrů v hodině, s níž se stal světovým vládcem mezi sériovými auty na dlouhou dobu.

Takovou rychlostí ale Veyron nejezdí denně a každé její dosažení je důležitou událostí. Své o tom ví i český majitel Radim Passer, který se v roce 2015 stal prvním člověkem na světě, jež ve svém Bugatti dosáhl téměř nejvyšší možné rychlosti.

 

Po krátké zkušenosti s autem na testovací dráze v Německu se rozhodl, že by si zážitek rád zopakoval ve vlastním autě. Tým lidí, jehož součástí byli i inženýři Bugatti, se pustil do příprav jízdy, při níž mělo být dosaženo rychlosti 400 kilometrů v hodině na německé dálnici.

Usilovné snažení však nešlo podle představ, jelikož svou roli sehrálo nejen klima, ale i poškozená převodovka. Nakonec se ale vše podařilo a Radim Passer se spolu se svým synem oficiálně stali prvními lidmi, kteří s Veyronem jeli více než 400 km/h na veřejné komunikaci. Výsledná dosažená rychlostní hodnota byla 402,5 kilometrů v hodině. Video dokumentující přípravy a průběh zkušebních jízd můžete vidět pod tímto článkem.

Jaguar XJ13: Vznikl pro Le Mans, ale nikdy nezávodil

Inženýři Jaguaru se rozhodli pro návrat do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, ale neochota vedení značky zapříčinila, že se z jejich krásného díla stal nepotřebný unikát.

Číst celé

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Číst celé

Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

Číst celé