Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Nemusíme říkat, že je Nissan GT-R opravdu rychlým autem. Kromě dvakrát přeplňovaného vidlicového šestiválce a chytrého pohonného ústrojí jej dělá rychlým i propracovaný podvozek, jenž mu dopomáhá ke skvělým výkonům na klikatých cestách.

Přední nápravu GT-R tvoří dvojité lichoběžníkové zavěšení, které od jeho předchůdců odlišuje několik prvků, například odlišná spodní ramena. Ta u R35 dovolují kromě nastavitelného odklonu a sbíhavosti kol také záklon rejdové osy. Zadní nápravu pak tvoří víceprvkové zavěšení s hliníkovými rameny.

Nápravy jsou připevněny k pomocným rámům, jenž mimo jiné nesou veškeré prvky hnacího ústrojí. Přední rám je nosičem motoru a přední rozvodovky, zadní rám nese dvouspojkovou převodovku se zadní rozvodovkou a chrání 71 litrovou palivovou nádrž, která je ve vozidle umístěna nad převodovkou.

Součástí podvozku jsou adaptivní tlumiče Bilstein DampTronic, jejichž síla tlumení je automaticky upravována řídící jednotkou na základě jednoho ze tří jízdních režimů, mezi nimiž volí řidič vozidla. Těmi jsou módy Comfort, Normal a R. Řídící jednotka tlumičů sbírá informace ze snímačů bočního a podélného zrychlení, úhlu natočení volantu, brzdného tlaku, úhlu otevření škrticí klapky, otáček motoru a sleduje zrychlení jednotlivých kol pomocí snímačů ABS. Na základě těchto údajů může řídící jednotka okamžitě reagovat na změnu jízdních podmínek. Tuhost předních tlumičů je zvýšena například při brzdění. Odpružení vozidla zajišťují vinuté pružiny s tuhostí 16kg/mm vpředu a 8,5 kg/mm vzadu. Součástí je také dvojice stabilizátorů o průměru 34mm vpředu a 14mm vzadu.

Brzdový systém GT-R byl vyvinut ve spolupráci se společností Brembo. Dle oficiálních informací vůz o hmotnosti 1 740 kilogramů zvládne objet Nordschleife čtyřicetkrát s průměrným časem na kolo 7 minut a 50 vteřin s maximální teplotou brzd 800-900°C. Pravda ale může být jinde. Nissan se rozhodl použít standardní ocelové kotouče pro snížení provozních nákladů vozidla. Přední kotouče jsou o rozměrech 380×34 milimetrů a využívají šestipístkové brzdiče, zadní kotouče mají průměr o 30 milimetrů menší a jejich brzdiče jsou čtyřpístkové.

Kola z hliníkových slitin byla navržena ve spolupráci s japonskou firmou Rays Engineering. Přední mají rozměr 20×9.5JJ ET42 a každé váží 11,6 kilogramu. Zadní kola jsou větší a jejich rozměr je 20×10.5JJ ET22 a každé váží 12,2 kilogramu. Na kolech jsou obuty pneumatiky typu run-flat, které umožňují dojezd až 80 kilometrů při maximální rychlostí 80 km/h v případě jejich proražení. Kolísání tlaku, které monitoruje systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System), je zamezeno huštěním pneumatik dusíkem. Přední pneumatiky mají rozměr 255/45ZRF20, zadní jsou pak 285/35ZRF20. Standardní verze vozu obouvá pneumatiky Dunlop Sport S600DSST, edice Premium a Black pak obouvají pneumatiky Bridgestone Potenza RE070R.

Takový je tedy Nissan GT-R R35 zespodu. V příštím díle nás čeká shrnutí a pár informací o tom, jaké vlastně to obdivované GT-R je na silnici.

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé

Lancia D50: Ferrari převzalo závodní program kvůli tragédii

Lancia D50 měla fantastický závodní debut, ale její úspěšné tažení ukončila tragédie, kvůli níž byl tovární program formule 1 následně zrušen.

Číst celé