Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Bugatti Veyron v prvním desetiletí 21. století ohromilo svět a podle Top Gearu bylo nejdůležitějším autem dekády. Francouzsko-německý supersport z Molsheimu, vyvinutý koncernem Volkswagen Group, se zapsal do automobilové historie dvěma rychlostními rekordy a do dnešních dnů udivuje svou technickou a designovou velkolepostí. V současnosti se těžko věří tomu, že jeho vývoj započal skicou na zadní straně obálky.

Ferdinand Piëch v roce 1997 cestoval Shinkansenem mezi Tokiem a Nagoyou. Piëch se rozhodl zkrátit si čas a vzal obálku, na jejíž zadní stranu načrtl nový osmnáctiválec. Atmosférický motor se zdvihovým objemem 6,25 litru vznikl spojením trojice motorů Volkswagen VR6 se šedesátistupňovým úhlem válců a měl dosahovat nejvyššího výkonu přibližně 550 koní.

Ferdinand Piëch toužil po uvedení motoru W18 do sériové výroby, ale neměl k tomu vhodné auto. Piëch uvažoval nad novým modelem značek Rolls-Royce a Bentley, o něž Volkswagen v devadesátých letech bojoval s BMW (VW nakonec získal Bentley, zatímco BMW dostalo Rolls-Royce), ale později Piëchův syn Gregor požádal o model vozu Bugatti Type 57 Atlantic.

Původní značka Bugatti zmizela v polovině 20. století a v letech 1987 až 1995 byla znovuzrozena italským podnikatelem Romanem Artiolim, když vyráběla supersportovní vůz EB 110. Piëch se inspiroval modelem svého syna a uskutečnil nákup zbankrotovaného Bugatti, které pod vedením Volkswagenu započalo vývoj Bugatti Veyron.

První moderní koncept Bugatti EB118 se představil na mezinárodním autosalonu v Paříži v roce 1998. Koncept luxusního kupé poháněl Piëchův osmnáctiválcový motor. Na ženevském autosalonu následující jaro byla představena i čtyřdveřová verze konceptu s označením EB218. Později následovaly koncepty EB 18/3 Chiron a EB 18.4 Veyron, které debutovaly s osmnáctiválcem uloženým uprostřed a staly se předlohou pro sériový Veyron.

V roce 2000 se představil přepracovaný koncept EB 16.4 Veyron s motorem W16, jehož čtyřikrát přeplňovaná verze poháněla sériově vyráběný model. Inženýři Bugatti se rozhodli upřednostnit šestnáctiválec kvůli kompaktnějším rozměrům a nižší hmotnosti. Konstrukce W16 ale vycházela z původního náčrtu motoru W18 na obálce.

Bugatti Veyron vstoupilo na trh v roce 2005 a s nejvyšším výkonem 1 001 koní a maximální rychlostí 407 km/h se stalo nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Bugatti později stanovilo další rekord s vylepšenou verzí Super Sport o výkonu 1 200 koní, jež se dokázala rozjet na rychlost až 431 km/h. Otevřený Veyron Grand Sport Vitesse se v roce 2013 stal nejrychlejším roadsterem na světě s rychlostním rekordem 408 km/h.

Sériová výroba Veyronu skončila v roce 2015 a jeho nástupcem se stal Chiron, který pokračoval v rychlostních rekordech Bugatti. V roce 2019 se Chiron Super Sport stal historicky prvním sériovým vozem, který překonal rychlost 300 mil v hodině (483 km/h).

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Maserati 3500 GT: Zachránce Maserati před možným krachem v 50. letech

Obyčejnější sériově vyráběné luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo hrozícímu bankrotu. Nejenže se plán i přes počáteční nejistotu nakonec zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl zajímavé prvenství.

Číst celé