BMW X4 M40d: První crossover, který mě vážně baví

BMW X4 zvenku vypadá jako stylový módní doplněk podle posledních trendů, ale v nejsilnější dieselové specifikaci M40d umí být až nečekaně zábavné. Natolik zábavné, že mu dokážete odpustit oněch několik vad na kráse.

Módní vlna SUV a crossoverů se zkosenou zádí se šíří celým automobilovým průmyslem a už pěknou řadu let je i součástí nabídky BMW. Nejprve to byla velká X6 a později se k ní připojil menší sourozenec v podobě X4, který se minulý rok představil v druhé generaci. Přestože nejsem fanouškem nového trendu SUV-kupé, zrovna v BMW X4 se sportovně laděnou vznětovou motorizací M40d se podle mého ukrývá něco, co dokáže zaujmout i řidiče hledající zábavu za volantem.

Vzhled současné generace je evolucí minulého auta, a abych řekl pravdu, jako celek se mi příliš nelíbí. Zároveň však musím říct, že se mi líbí opticky nízká silueta střechy, která je po obou stranách zakončená useknutou přídí a zádí. Přední část vozu se nese v ještě nedávném designovém směru BMW, v němž chyběly nové extrémně velké ledvinky, ale záď se mi i po detailnějším prozkoumání zdá, jako by se vydávala výrazně modernější cestou.

Jako celek se mi BMW X4 zdá rozporuplné a jeho zvláštně navržené proporce, jejichž křivky vyniknou hlavně při pohledu z větší dálky, se nebudou líbit každému. Zvláštní, avšak originální tvary však doplňuje několik samostatných hezkých prvků, mezi nimiž nechybí agresivní spodní část přídě, skvěle vypadající zadní svítilny s technologií LED, kontrastující zadní nárazník nebo na střechu navazující profilované křidélko.

Design exteriéru tedy jednoznačně rozdělí příznivce a odpůrce designu crossoverů, ale co zaujme všechny do jednoho, je nepochybně interiér. BMW stále dokazuje, že umí vyrobit jedny z nejlepších a nejhezčích interiérů vůbec. Odvážná červeno-černá kůže testovaného exempláře ještě více vyzdvihuje sportovní náturu M40d, ale nedokážu se zbavit dojmu, že se u zákazníků stane méně častou volbou.

Použití levně vypadajících materiálů se nekoná, zpracování je precizní, nastavení pozice za volantem příkladné. BMW si samozřejmě vyhrálo i s celkovou ergonomií. Ovládací prvky jsou přesně tam, kde by je člověk intuitivně čekal. Tlačítko pro vyhřívání volantu se nachází jednoduše na volantu. Není tedy potřeba jej hledat někde na podlaze, jako tomu bývá u některých jiných značek.

Kromě bohaté výbavy asistenčních a bezpečnostních prvků zaujme X4 i takovými prvky, mezi nimiž nechybí zjednodušené ovládání infotainmentu iDrive gesty nebo široce přizpůsobitelné individuální nastavení vozidla. Jen samotný sportovní režim nabízí hned tři různé varianty, mezi nimiž si může řidič vybrat. Největší předností interiéru je však pochopitelně vysoký komfort s měkčeným věncem volantu a loketními opěrkami, které doplňuje i neviditelná, avšak dobře fungující zvuková izolace.

Hlavní lákadlo verze M40d se ukrývá pod dlouhou kapotou. Je jím třílitrový vznětový řadový šestiválec s dvojitým přeplňováním, které mu dopomáhá k nejvyššímu výkonu 326 koní při 4 400 otáčkách za minutu. Při prvním pohledu do tabulkových parametrů se maximální hnací síla může zdát dostatečně vysoká, ale mnohem více vzrušující je její projev v reálných podmínkách.

Přestože je motor podobné konstrukce jako výkonnější M50d, dostupný například v X5, je v průběhu jeho točivého momentu znát poloviční počet turbodmychadel. Čtveřice výkonnějšího agregátu je schopná dodávat plnící tlak už od volnoběhu, ale v X4 se dvěma turbodmychadly je cítit rozdíl charakteristický drobnou „turbodírou“ v nižších otáčkách. To však neznamená, že by X4 byla záměrně pomalejší než silnější X5.

Akcelerace z místa nebo pružné zrychlení, ovlivněné točivým momentem 680 newtonmetrů při 1 750 ot./min., jsou něčím, z čeho se tají dech nejednomu automobilovému nadšenci. X4 M40d se totiž svými dovednostmi blíží i výkonnějším sportovním vozům a dokonce přesahuje i zmíněnou X5 M50d. Sprint z nuly na stovku trvá pouhých 4,9 sekundy, což je o 0,3 sekundy rychleji než v případě nejvýkonnější dieselové X5. Při pružném zrychlení z rychlosti 100 kilometrů v hodině stačí sešlápnout plyn až na podlahu jen na několik sekund, aby rychlost skokově rostla po desítkách a dostala se do nezákonných hodnot. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a zaručuje, že X4 je rozeným dálničním dravcem.

Silný motor se dokonale doplňuje s osmistupňovým měničovým automatem od ZF, který je právem považovaný za nejlepší automatickou převodovku současnosti. Zpřevodování jednotlivých stupňů je výborně navržené a zajišťuje bezproblémovou dynamiku za všech okolností. Motor navíc disponuje dostatkem síly i v otáčkách lehce nad volnoběhem, takže eliminuje nepříjemné vibrace při podtáčení. Řazení probíhá natolik plynule a hladce, že méně zkušený řidič pozná změnu rychlostního stupně pouze podle změny zvuku motoru.

Celkový jízdní komfort ale značně ovlivňuje adaptivní podvozek M, který je i v nejměkčím komfortním nastavení tvrdší, než by podle mého musel nutně být. Na nerovném asfaltu zničených městských ulic může někomu připadat až otravný. Výhody takového nastavení se ale projeví už při průjezdu první zatáčkou. Sportovně laděná X4 M40d totiž projíždí oblouky jako po kolejích, aniž by výrazně ztrácela jízdní stabilitu. Auto umí být v zatáčkách až překvapivě rychlé a řidič musí mít stále na paměti skutečnost, že se i přes sportovnější náturu vozu nejedná o skutečný sporťák, ale o crossover vážící téměř dvě tuny.

X4 M40d řídí dobře, ale i přesto tedy nedokáže zamaskovat svou hmotnost. Snadnému projíždění technických i rychlých zatáček pomáhá krátké řízení s rychlým převodem. Řízení by však mohlo poskytovat více zpětné vazby. To je ale pro většinu řidičů, kteří si nejvýkonnější dieselovou X4 vyberou, zanedbatelná vlastnost. I já na ní zapomínám pokaždé, kdy se pod nevadnoucím přívalem točivého momentu přemisťuji z jedné zatáčky do druhé. Dynamika nadupané dieselové X4 je jedním slovem fascinující.

BMW X4 M40d je sice běžné auto vhodné pro každodenní použití, ale zároveň dokáže nabídnout řidičské nadšení. Stačí stisknout jediné tlačítko u voliče převodovky, aby se auto okamžitě přenastavilo do sportovního režimu. V něm ztuhne řízení i podvozek, reakce na plynový pedál se přiostří a vzduch v interiéru prořezává ostřejší hlasitější zvuk přehrávaný z reproduktorů. V kombinaci s manuálním režimem řazení pádly pod volantem dokáže silná dieselová X4 nabídnout nefalšované řidičské potěšení. Ve sportovním režimu nechybí ani rychlejší řazení převodovky, jež je doplněné o uměle vyvolané kopání. BMW se jím snaží splnit požadavek zákazníků toužících po větším pocitu adrenalinové jízdy. Jak ale padlo výše, převodovka umí při běžné klidné jízdě přeřadit téměř nepoznatelně.

Brzdy mají sice razantnější nástup, ale svou ohromnou silou dokáží zkrotit mohutnou masu materiálu, z něhož je X4 vyrobena. Zpočátku jejich dávkování vyžaduje trochu zvyku, ale při běžné jízdě jsem se nedostal do situace, kdy bych musel sešlápnout brzdový pedál hlouběji, než do poloviny jeho dráhy chodu. Při svižném radostném projíždění se na okreskách je potřeba ocenit razantnější nástup jejich síly, protože dokáží snadno zachránit nejednu rizikovou situaci.

BMW X4 se mi zvenku jako prostě nelíbí, ale i přesto musím uznat, že mě s motorizací M40d chvílemi opravdu bavilo. Ať už se jedná o nepolevující tah energického šestiválce, zábavné hrátky na okreskách nebo klidné popojíždění městem, je X4 dobré auto. Kromě toho všeho mě však oslovilo i svými provozními náklady. Velká hnací síla v kombinaci s poměrně vysokou pohotovostní hmotností 1 970 kilogramů si totiž umí říct o překvapivě málo paliva. Během testování jsem se totiž pohyboval v rozsahu od 7,7 do 13 litrů na sto kilometrů. A o tom si myslím, že je to dalším důležitým pozitivem tohohle kontroverzně vypadajícího crossoveru.

Guinnessova kniha rekordů: Pět nevšedních nejlepších výkonů

Nejrychlejší drift nebo nejrychlejší akcelerace v elektrickém autě. To a další zajímavosti můžete najít v Guinessově knize rekordů.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé