BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Prototypy sportovních aut mohou být různé a ne všechny demonstrují ohromující jízdní výkony. BMW v roce 1972 prezentovalo svůj nejnovější koncept Turbo na olympijských hrách v německém Mnichově. Nový vůz byl historicky prvním sportovním autem, které bylo navrženo, aby co nejlépe ochránilo posádku ve voze. Turbo nabyté mnoha prvky aktivní a pasivní bezpečnosti předpovědělo sportovní auta, jak je známe dnes.

Za návrhem vzhledu konceptu stál Paul Bracq, designér značky, který později navrhl i cestovní kupé řady 6 E24 a první generaci řady 3 označenou E21. Po vzoru všech ostatních konceptů dané éry byla nová studie klínovitého tvaru. K charakteristickým prvkům patří dlouhá kapota a vysoký zadek s tenkými svítilnami a párem emblémů BMW. Přestože byla celá karoserie vyrobena z oceli, oba nárazníky vznikly z kompozitních materiálů, aby dokázaly absorbovat nárazy. Podobný způsob provedení se stal povinným již v následující dekádě.

Za vzhůru otevíratelnými dveřmi se ukrýval futuristický kokpit, jehož tvary a prvky nezapřou inspiraci světem letectví. Velký přístrojový štít zobrazoval aktuální rychlost a další důležité informace o jízdě, k nimž patřily otáčky motoru s teplotou a tlakem chladiva a oleje, se zobrazovaly na doplňujících budících na středové konzole. Dvojice schémat nalevo od volantu informovala o technickém stavu auta v reálném čase.

V útrobách Turba se ukrývaly experimentální technologie jako brzké provedení ABS či radarový systém sledující vzdálenost od vozu vpředu s včasným akustickým varováním v případě nebezpečného přiblížení. Součástí bezpečnostních pásů byl elektrický okruh se zámkem zapalování, jenž zamezoval nastartování motoru v případě, kdy řidič nebyl připoutaný. Prvky pasivní bezpečnosti byly tvořeny deformačními zónami, silně polstrovanou palubní deskou a deformovatelnou tyčí řízení. Všechna řešení měla minimalizovat případná poranění posádky při nárazu.

Výkladní skříň bezpečnostních technologií byla vybavena i systémem Check Control. Jeho funkce řidiči umožňovala zkontrolovat hladinu oleje, brzdové kapaliny a chladicí kapaliny a stav opotřebení brzdových destiček pouhým stisknutím tlačítka. Evoluce tohoto systému se objevila v lednu 1976 jako součást výbavy BMW 6 E24.

O pohon konceptu se staral upravený motor z BMW 2002. Dvoulitrový čtyřválec byl namontovaný napříč uprostřed a dosahoval maximálního výkonu 280 koní při 7 100 otáčkách za minutu. Takový výkon bohatě stačil tomu, aby sportovní kupé akcelerovalo z 0 na 100 kilometrů v hodině za 6,6 sekundy a dosahovalo maximální rychlosti 248 km/h. Hnací sílu využíval čtyřstupňový manuál a posílal jí dále na zadní kola.

Výstavní debut konceptu se odehrál v říjnu 1972 na pařížském autosalonu. Designéři od té doby provedli několik drobných změn a druhý koncept prezentovali následující rok na Frankfurt Motor Show. Obě kupé vznikla pouze jako designové studie a nikdy se nepřemýšlelo o jejich sériové výrobě. Jejich vzhledem se později inspiroval supersport M1, představený v roce 1976, a velké luxusní kupé řady 8. Mírně oslabený motor konceptu se v roce 1973 objevil pod kapotou rychlého kupé 2002 Turbo.

3 sportovní vozy jako skryté investice. Nevypadají, ale budou vzácné

Poslední Mazda s wankelovým motorem, sportovní roadster od Porsche a stařičká Toyota s motorem uprostřed. Trojice sportovních aut, které fanoušci rychlých kol přehlíží, ale v budoucnu budou hodně cenná.

Číst celé

Ford Mustang BOSS 429: Závodní osmiválec málem žral tenisové míčky

Extrémní Mustang BOSS 429 vznikl, aby ukončil nadvládu Chrysleru v NASCAR a obsadil stupně vítězů. Na krátkou chvíli se mu to opravdu povedlo.

Číst celé

Vittorio Jano: Italský Colin Chapman, který konstruoval jen vítězná auta

Vittorio Jano byl jedním z nejvýznamnějších automobilových inženýrů všech dob, který byl najímán na konstrukci vítězných závodních vozů a nejvíce byl spojen s Alfou Romeo.

Číst celé

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé