BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

BMW na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 představilo futuristický koncept BMW Turbo, který se nikdy nedostal do sériové výroby, ale významně ovlivnil budoucnost mnichovské automobilky. Studie návrháře Paula Bracqa debutovala s novými bezpečnostními prvky, klínovitým designem, ze kterého později čerpaly tvary sportovního BMW M1, a čtyřválcem s turbodmychadlem, jež znamenal začátek nové éry.

Inženýři krátce po dokončení konceptu BMW Turbo obrátili svou pozornost na vývoj silnějšího BMW série 02, protože cítili, že podvozek modelu 2002 zvládne další výkon. Základem pro novou nejsilnější verzi se stalo BMW 2002 Tii, které stálo na špici nabídky. Technici se inspirovali experimentálním přeplňovaným motorem konceptu Turbo a na dvoulitrový čtyřválec M10 namontovali turbodmychadlo KK&K (Kuhnle, Kopp & Krausch), upravili kompresní poměr motoru z 6,9:1 na 9,5:1 a přidali olejový chladič.

Nejvyšší výkon prvního evropského přeplňovaného motoru dosahoval 170 koní a maximální točivý moment byl 240 newtonmetrů. Výrazný nárůst hnací síly si vyžádal montáž samosvorného diferenciálu, silnější brzdy a širší třináctipalcová kola s vysokorychlostními pneumatikami. Rozšíření rozchodu podvozku rovněž znamenalo, že inženýři decentně rozšířili blatníky karoserie.

Interiér se stal mnohem sportovnější, protože standardní sedadla nahradila plnohodnotná sportovní sedadla, kožený tří ramenný volant a na palubní desce se vedle hodin objevil ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla. Návrháři použili červený rámeček přístrojové desky, aby umocnili dramatičnost nově vzniklého BMW 2002 Turbo.

BMW oficiálně uvádělo, že BMW 2002 Turbo dokáže akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhých 7 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 211 km/h. První evropské auto s turbodmychadlem vzbudilo opravdové vzrušení, protože dokázalo porazit Porsche 911 Carrera s výkonem přes 200 koní.

Kromě tradičních proužků BMW Motorsport byly testovací vozy pro novináře ozdobeny i zrcadlově obráceným nápisem „2002 turbo“, ale tisk netradiční polep zkritizoval jako nevkusný. Vedení společnosti se kvůli tomu rozhodlo, že od zrcadlového modelového označení upustí, ale většina majitelů si jej nechala dodělat.

BMW 2002 Turbo bylo uvedeno na trh v roce 1973, ale téhož roku vypukla proslulá ropná krize, která znamenala i jeho předčasný konec. Během dvouleté sériové výroby vzniklo pouze 1 672 kusů. Všechna auta byla vybavena levostranným řízením, protože vývoj pravostranné verze znemožnilo větší výfukové potrubí přeplňovaného motoru, které zabíralo prostor pro sloupek volantu.

Kvůli hrubému projevu motoru si BMW 2002 Turbo vysloužilo přezdívku „Jekyll a Hyde“, protože bylo autem dvou osobností, které rozdělovala obrovská prodleva turbodmychadla. V dobových testech se například objevilo: „Zašlápnete plyn do podlahy a nic se neděje, ale poté přijde silná rána do zad a máte pocit, že jste mocný náboj vypálený ze zbraně.“ Razantní kopanec výkonu znamenal, že mnoho exemplářů skončilo namotaných na stromě, kvůli čemuž je BMW 2002 Turbo v dnešních dnech opravdu vzácné. Šťastní majitelé jsou členy exkluzivního klubu.

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé