BMW 1602 Elektro-Antrieb: Praděda BMW i3

BMW na olympijských hrách v Mnichově roku 1972 představilo elektrickou verzi typu 1602, která se stala prvním elektromobilem v historii značky.

Výrobci automobilů už dlouhé roky hledají správný směr, kterým se pokusí nahradit konvenční motory s vnitřním spalováním. Rozšíření slibně vypadajících vodíkových pohonů je bohužel komplikováno složitou distribucí vodíku, takže se do popředí dostávají elektromobily a hybridní vozy. Může se zdát, že se některé velké značky pouští do vývoje elektrifikovaných aut poprvé, ale řada z nich má bohaté zkušenosti už z minulých desetiletí.

BMW i3 se v roce 2013 stalo prvním masově vyráběným elektromobilem BMW, který byl výsledkem dlouholetého vývoje, jehož původ lze vystopovat až na konec šedesátých let minulého století. Německá automobilka BMW fušuje do vývoje elektromobilů od roku 1969, kdy začala navrhovat plně elektrickou variantu modelu 1602.

Konstruktéři během několika měsíců postavili dva funkční prototypy, které byly představeny široké veřejnosti na začátku nechvalně proslulých olympijských her v Mnichově v roce 1972. Dvojice elektrických BMW 1602 byla zvenčí téměř totožná s běžnými modely se spalovacími motory a nejpozoruhodnějším vnějším rozdílem byla absence výfukového potrubí.

Až pohled do interiéru ukázal, že se nejedná o běžné BMW Neue Klasse. Řadicí páka byla nahrazena malým joystickem namontovaným mezi předními sedadly, kterým řidič volil, zda se vůz bude pohybovat dopředu, nebo dozadu. Přetvořená přístrojová deska byla vybavena ukazatelem stavu nabití akumulátorů a několika varovnými kontrolkami.

Inženýři BMW odstranili hnací ústrojí spalující benzín a do tunelu převodovky namontovali 32 kilowattový elektromotor ve tvaru bubnu od firmy Bosch. Motor byl přes hnací hřídel spojený se zadní nápravou a kromě pohonu uměl převádět kinetickou energii na elektrickou, čímž dobíjel akumulátory.

Šťáva pro pohon elektromotoru pocházela z balíčku 12V akumulátorů Varta o celkové kapacitě 12,6 kWh, které byly namontovány na malé paletě v motorovém prostoru. Ačkoliv takové uspořádání baterií zabíralo hodně prostoru, paleta umožnila rychlé vyjmutí a vyměnění balíčku akumulátorů pomocí vysokozdvižného vozíku. Odstavení vozu kvůli nabíjení se tímto řešením výrazně zkrátilo.

Akumulátory vážily neuvěřitelných 350 kilogramů a elektromotor vážil dalších 85 kilogramů. Přidaná hmotnost měla strašný dopad na jízdní vlastnosti malého bavoráku. 1602 poháněný elektřinou zrychlil z nuly na 50 km/h za přibližně osm vteřin a dosáhl maximální rychlosti pouhých 100 kilometrů v hodině. Nejvyšší dojezd v městském provozu byl 30 kilometrů, mimo město vzrostl až na dvojnásobek.

BMW používalo dvojici prototypů během olympijských her v Mnichově a vozy byly často prezentovány během maratonů a dalších podobných akcí. První verze elektrického pohonu měla řadu nevýhod, které byly nejvíce připisovány velkému nárůstu hmotnosti a velmi omezenému dojezdu. Elektrické BMW 1602 nikdy nebylo považováno za kandidáta na sériovou výrobu.

Nejlepší řidičské zážitky roku 2019: Co nás letos opravdu bavilo?

Shrnutí našich nejlepších aut roku 2019, ve kterém nechybí hodně nabroušený hot hatch, nesmyslný Mercedes nebo například nejvíce kontroverzní sportovní kupé roku.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Nemilé překvapení

Každá projížďka v mé RX-8 přináší mnoho skvělých momentů a zážitků, ale vypilované nezvyklé kupé umí občas i pěkně potrápit. Naštěstí všechno dobře dopadlo.

Číst celé

Chceme tvou zpětnou vazbu

Čas plyne jako voda a web Temple of Speed je online už skoro dva měsíce. Nyní se obracíme na vás, čtenáře, s prosbou o zpětnou vazbu. Díky ní se nejen dozvíme, co děláme dobře a co děláme špatně, ale taky to, kdo jste vy a pro koho Temple of Speed vytváříme.

Číst celé

Eduardo Weber: Slavný výrobce si zpečetil svůj osud spoluprací s fašisty

Italský inženýr Eduardo Weber byl průkopníkem ve výrobě dvojitých karburátorů. Spolupráce s italskými fašisty však znamenala jeho předčasný konec.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé